הקניונים ורשתות האופנה נפגעים מהקורונה: כך הם מקווים לשרוד את הסערה

המרכזים המסחריים וחברות הנדל"ן המניב נערכות לקראת מתן הקלות לשוכרים • "אנו חיים את הסיטואציה בזמן אמת ונשוב ונבחן זאת בחלוף הזמן"

קניון tlv/ צילום:auev fvi
קניון tlv/ צילום:auev fvi

בצל התפשטות הקורונה בישראל: קמעונאיות האופנה מזהירות מירידה משמעותית בפעילות, והמרכזים המסחריים וחברות הנדל"ן המניב נערכות לקראת מתן הקלות לשוכרים, וזאת על רקע צניחה של כ-20% בממוצע בפדיונות הרשתות.

כך, ביממה האחרונה, מליסרון בניהולו של אופיר שריד שלחו מכתב לשוכרים, לפיו בימים הקרובים תקיים קבוצת קניוני עופר "בכל קניון דיאלוג פרטני עם בעלי העסקים הרלוונטים באשר לפריסה של דמי השכירות" זאת על מנת "להקל על תזרים המזומנים במקרים המתאימים".

גם בקבוצת ביג בניהולו של חי גאליס נרשמה נכונות לתמוך בשוכרים, כשלפי שעה טרם דווחו הקלות ספציפיות. "הנתון החשוב והמשמעותי ביותר הוא המכירות בפועל", כותב גאליס לשוכרים. "אנו חיים את הסיטואציה בזמן אמת ונשוב ונבחן זאת בחלוף הזמן ועם ההשפעות של הימים הקרובים, השבועות והחודשים הבאים".

במקביל, ברשות שדות התעופה, הנפגעת הראשונה והישירה מהתפשטות וירוס הקורונה בישראל בימים האחרונים, החלו כבר לנקוט באמצעים שיתמכו בשוכרים. במסגרת המהלכים הללו, נסגרו חלק מהחנויות שלזכיינים במיקומים מסוימים בהם אין תנועה, בעוד ששוכרים אחרים עברו לשלם אחוזים מההכנסות במקום שכר דירה קבוע.

גם בקבוצת גזית גלוב בוחנים בימים אלה כיצד להתמודד עם השלכות המשבר על השוכרים, ויגבשו דרכי פעולה בימים הקרובים.

במקביל, קניונים שונים עברו לצמצם את שעות הפעילות שלהם בצל הירידה בתנועת הלקוחות. כך, למשל קניון TLV קיצר את שעות הפתיחה שלו "עד להודעה חדשה".

קניון מבשרת הודיע כי יצמצם שעות פעילות ויאפשר לשוכרים לא לפתוח את החנויות שלהם בשבת למשך השבועיים הקרובים.

בתוך כך, קמעונאיות אופנה ציבוריות עדכנו היום בדיווחים לבורסה בנוגע למצבן על רקע התפשטות הווירוס בישראל  כך למשל קבוצת האופנה קסטרו עדכנה כי "מסתמנת ואף עלולה להתעצם השפעה מאקרו כלכלית על פעילות המשק הישראלי, אשר עשויה להביא לירידה בצריכה ובשיעורי הצמיחה במשק, וכתוצאה מכך גם להביא לפגיעה בהכנסות הקבוצה".

עוד ציינו בקסטרו כי "הגבלות המוטלות על ידי רשויות הבריאות בישראל, הכוללות בין היתר הגבלות על יכולת ההתקהלות, חובת בידוד ביתי של כל השבים מחו"ל, כמו גם של כל מי שבאו במגע עם הנדבקים בנגיף, וכן התנהגות צרכנית זהירה אגב המשבר, עלולות להתבטא בקיטון, ואף משמעותי, בתנועת המבקרים בקניונים ובמרכזים המסחריים, כמו גם בהיעדרות עובדים כגון מוכרים בחנויות ועובדי מטה ומנהלה".

גם עדיקה פרסמה היום עדכון לבורסה בו היא מתייחסת הן להשפעות על הסחורה שהיא מייצרת בסין והשינוע שלה, והן בנוגע להשפעות נוספות לרעה העשויות להשפיע "על הרגלי הצריכה של לקוחות החברה", וזאת בשל השפעת בידוד אזרחים על תנועת לקוחות במרכזי הקניות, ו"בשים לב לכך שכבר כיום מצויים עשרות עד מאות אלפי אזרחים בישראל בבידוד או צפויים להיכנס לבידוד", כש"היקף ההנחיה עלול אף להתרחב  עד להסגר מל, השפעות פסיכולוגיות , והשפעות כלכליות שעשויות להיות בעלות השפעה על כח הקניה של הצרכנים".

עוד מעדכנת עדיקה כי "למען הזהירות, בשל פגיעה אפשרית בהכנסותיה, פועלת החברה להתאמת מבנה הוצאותיה לפגיעה אפשרית: צמצום זמני של היקפי משרות עובדי מטה החברה ל-80%, איחוד משרות, עצירת פעילויות רווחה, בחינה שוטפת של עלויות השיווק והפרסום לצורך התאמתן באופן שוטף להכנסות ועוד".