דיונים קדחתניים במשרד רה"מ ליצירת תוכנית חירום חדשה לשירותים החיוניים

במשרד ראש הממשלה מקיימים דיונים קדחתניים בהשתתפות נציגים של כל גורמי הממשלה הרלוונטיים, בדגש על משרד הבריאות, כדי לאפשר את המשך פעילות שירותים חיוניים ושרשראות אספקה גם במצב של צמצום דרסטי של פעילות המשק • בין היתר נבדק כיצד צריכים להתנהל יצרני מזון, בתי חולים, חברת החשמל, כוחות הביטחון ועוד

 

 

סניטציה ברכבת התחתית בסיאול / צילום: HEO RAN, רויטרס
סניטציה ברכבת התחתית בסיאול / צילום: HEO RAN, רויטרס

פעילות המשק בדרך לצמצום דרמטי נוסף בשל התפשטות נגיף הקורונה. לאחר ההחלטה להשבית את מערכת החינוך, במשרד ראש הממשלה מקיימים כעת (ש') דיונים קדחתניים בהשתתפות מנכ"לי המשרדים הרלוונטיים, בדגש על משרד הבריאות והמועצה לביטחון לאומי, במטרה לגבש תוכנית חירום חדשה שתאפשר את המשך הפעילות של כל השירותים החיוניים ושרשראות האספקה במשק בכל מצב. 

לפי גורמים שמעורבים בדיונים, כל האפשרויות נשקלות והשאיפה היא לאפשר את המשך הפעילות של כל השירותים החיוניים במשק תוך שמירה מקסימלית על העובדים. לשם כך, מגבשים כעת גורמים במשרדי הממשלה ובמל"ל נהלי עבודה חדשים, שיאפשרו לאותם מפעלים חיוניים להמשיך לעבוד מצד אחד, ולשמור על ביטחון העובדים מצד שני, ולכן הם כפופים לאישור משרד הבריאות.

המטרה היא לבצע את הפעילות במקומות העבודה באמצעות צוותים קטנים ככל הניתן ולבודד אותם, וכך למזער למינימום את האפשרות שאותם שירותים חיוניים יושבתו בשל הדבקה. מדובר בין היתר על יצרני מזון, בתי חולים, חברת החשמל, רשויות מקומיות, חברות התרופות, כוחות הביטחון וההצלה ועוד.

חשוב להדגיש שבשונה מתקופת מלחמה שגם בה השירותים החיוניים פועלים במתכונת חירום, הפעם מדובר באתגר שונה משתי סיבות עיקריות. ראשית, מאחר שמדובר בהפעלת שירותים חיוניים בכל המדינה ולא רק באזור ספציפי שעיקר הלחימה מתקיימת לרוב בו. שנית, סכנת ההדבקה וההתפשטות המהירה עשויות להביא להשבתת מפעלים חיוניים, ועל כן צריך לגבש כללי עבודה חדשים וזהירים, שצריכים לקבל את אישור משרד הבריאות טרם כניסתם לתוקף.