פיצויים כמו בתקופת מלחמה: אלה דרישות המגזר העסקי מהמדינה

מדובר בבחירה בין מסלול פיצויים על פגיעה במחזור העסקים או על הוצאות שכר לעובדים – לפי בחירת בעלי העסקים

דובי אמיתי, יו"ר הנהלת המגזר העיסקי / צילום: שלומי יוסף
דובי אמיתי, יו"ר הנהלת המגזר העיסקי / צילום: שלומי יוסף

ראשי המגזר העסקי מבקשים מהמדינה ליישם את הסדרי הפיצויים הנהוגים בתקופת מלחמה. מדובר בבחירה בין מסלול פיצויים על פגיעה במחזור העסקים או על הוצאות שכר לעובדים - לפי בחירת בעלי העסקים. בנוסף דורשים ראשי המגזר העסקי מרשות המסים דחייה בתשלומי מסים ותשלום מקדמות על-חשבון הפיצויים העתידיים מתוך קרן מס רכוש - כפי שנעשה באירועי לחימה בשנים האחרונות.

נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר וויו"ר המגזר העסקי בפועל דובי אמיתי השתתפו בדיונים הקדחתניים שנערכו במהלך השבת במשרד ראש הממשלה וההשמיעו התנגדות לדרישת מנכ"ל משרד הבריאות משה בר-סימנטוב להכריז במשק על מצב חירום (מל"ח).

יו"ר המגזר העסקי בפועל, דובי אמיתי אמר כי "המגזר העסקי מכיר ומבין את גודל האירוע ומתגייס במלואו. עם זאת הבהרנו היום לנציגי הממשלה כי דין המגזר העסקי כדין המגזר הציבורי. על אף חוסר הוודאות שאופפת את קבלת ההחלטות ברמת הפיצוי, אנו מצפים שהמדינה תתייצב, תכניס את היד לכיס ותסייע לנו להתמודד עם אירוע בסדר גודל שטרם נראה כאן"

הדבר הראשון שדרשו במגזר העסקי הוא לדחות את התשלומים למוסדות שהיו אמורים להתבצע כבר מחר בבוקר. בנוסף מצפים במגזר העסקי להקפאה של כל ההוצאות שהן פונקציה של זמן: כמו ריביות בבנקים, ארנונה, ביטוח לאומי, מע"מ, חשמל, שכירויות ולפרוס למי שמעוניין את ההלוואות מהבנקים. שימוש בקרן המענקים של מס רכוש - הרחבת הקריטריונים לפגיעה לא רק מאירועי לחימה וטרור גם למגפות תוך תיעדוף עסקים בענפים ממעגל ראשון ועסקים שמעל 10% מהעובדים שלהם מצויים בבידוד; הגדלת אחוז ערבות המדינה בקרן - על מנת להגדיל את יכולת הענקת אשראי מהקרן לעסקים עם סיכון גדול יותר; תמיכה במעסיקים במקום דמי אבטלה לעובדים - מתן סיוע למעסיקים שימנעו מפיטור עובדים שלולא הסיוע היו מפוטרים או יוצאים לחופשה ללא תשלום.

באשר לעובדים עצמאיים מבקשים ראשי המגזר העסקי הקצאה של חלק ייעודי בקרן הפיצויים של מס רכוש לעצמאים לצד מתן פיצויים בגין אובדן ימי עבודה בהיעדר ימי מחלה.