תעשיית ההייטק אז והיום: האם ניתן להשוות למשבר ב-2008?

המניות הישראליות שצנחו, מה איל וולדמן וארנה ברי חושבים על המשבר, והאם ענקיות הטכנולוגיה עוצמתיות יותר • וגם: מה קרה השבוע בהייטק

צניחה במדד הדאו ג'ונס על מסכי בורסת וול סטריט / צילום: רויטרס
צניחה במדד הדאו ג'ונס על מסכי בורסת וול סטריט / צילום: רויטרס

"יזמים מנוסים יותר מאוד רגועים", כך כתב לי השבוע אחד ממשקיעי ההון סיכון. אחרים מזכירים שוב ושוב את ההזדמנויות לתפוס פער על המתחרים. אנשים מעלים זכרונות מהמשבר הכלכלי ב-2008. "מה עוזר להיות בלחץ", אמר לי אותו משקיע. זה נכון. קור רוח אמור לתרום לקבלת ההחלטות, לא לפגוע בה. אולם צריך לזכור דבר נוסף - משבר כלכלי אחד אינו דומה למשנהו.

אני לא מחדש פה - זה לא משבר כלכלי נטו אלא משבר בריאותי שגורם להתפתחותו של משבר כלכלי. עוצר טיסות בכל העולם, לקוחות ועובדים בהסגר ובבידוד, חוסר יכולת לקיים פגישות - זהו מצב שמן הסתם לא נתקלנו בו עדיין. אז נכון, יזמים הם אופטימיים מטבעם והם רגילים ללכת נגד כל הסיכויים, ועדיין… במשברים קודמים היה ניתן למשל להיפגש עם לקוחות, לשכנע אותם לקנות מוצרים, להטמיע אותם אצלם וכו'. אז נכון, ברגע שיעבור המשבר הבריאותי, נישאר עם המשבר הכלכלי שכן יאפשר פעולות כאלו, אבל בינתיים - לעניות דעתי - לא צריך להגזים גם עם האופטימיות.

כמה הערות נוספות על משבר הקורונה:

  1. מה יהיה עם השקעות ההון סיכון?

סטארט-אפים ומשקיעים אמורים להגיע למשבר הזה במצב טוב יחסית, אחרי כמה שנות גאות ועם כיסים תפוחים. זה לא אומר שאין אתגרים. סטארט-אפים עדיין יצטרכו לעמוד ביעדים מסוימים עד שיוכלו לגייס שוב כסף, והמשבר יקשה עליהם לעשות זאת. בנוסף, הם רצו לצמוח מהר, גייסו הרבה עובדים, וכעת צפויים להיכנס למצב של חיסכון. האם הם מסוגלים לגייס כסף בשלב זה?

משקיעים עמם דיברתי אומרים כי לקרנות לוקח בין רבעון לשני רבעונים להפסיק השקעות. במשבר הכלכלי של 2008, הירידה החדה באה לידי ביטוי בעיקר ב-2009 (מניח שזה התחיל לקראת סוף 2008, אבל מצאתי נתונים לפי שנים ולא לפי רבעונים). באתר AXIOS פנו ל-40 משקיעים בארה"ב וכולם ללא יוצא מן הכלל אמרו שהם ממשיכים לבצע השקעות. עם זאת, רונן ניר מויולה ונצ'רס כתב לפני יומיים בפייסבוק שלו כי יש מעט מאוד קשב להשקעות חדשות וכי המשקיעים עסוקים כעת בניהול המשבר ובעבודה מול חברות הפורטפוליו.

  1. מה עם רמות השווי הגבוהות?

ההשקעות בשנים האחרונות בתעשיית ההייטק אופיינו ברמות שווי גבוהות, שלא לומר מנופחות. הסכום שסטארט-אפים גייסו הלך ועלה, וגם סטארט-אפים בלי יתרונות טכנולוגיים הצליחו לגייס הרבה ולפי שווי גבוה. היה ניתן לחשוב כי בסוף מה שיביא למשבר בתעשיית ההייטק אלו זה פיצוץ בועה בתוך התעשייה עצמה, אך כמובן שזה לא מה שהביא למשבר. עוד מוקדם לדבר על לקחים ממשבר כלכלי, אבל ברור (לפחות לי) כי עוד נדבר הרבה על החגיגה שהייתה והלקחים ממנה, ושזה עוד עלול לבוא לידי ביטוי בתשואות של הקרנות.

  1. הנאסד"ק: היום מול המשבר ב-2008

בחודש האחרון ירד מדד נאסד"ק ב-19% (הירידה כבר הגיעה ל-26%, אך אתמול המדד זינק ב-9%). המדד נקרא על שמה של בורסת נאסד"ק והוא כולל את כל המניות שנסחרות בה. הוא מזוהה כמובן עם מניות טכנולוגיה וכולל את כל המניות של הענקיות.

בדקתי כמה ירד המדד בתקופת המשבר הכלכלי ב-2008 (באופן כללי, המדדים הבולטים - נאסד"ק, דאו ג'ונס ו-S&P 500 - התנהגו די אותו דבר). באמצע ספטמבר 2008, לאחר קריסת ליהמן ברדרס, ירד מדד נאסד"ק ב-28% בשלושה שבועות, ו-40% בחודשיים וכמה ימים. אולם הירידה הזאת הייתה לאחר חודשים ארוכים של אווירת משבר. אנחנו עדיין לא מרגישים את השלכות המשבר הכלכלי, שבו נראה גם קריסת עסקים, אלא עדיין בשלב התחזיות וההשפעות הראשוניות (יחסית).

ההבדל בין המשבר הכלכלי ב-2008 להיום נמצא גם בעוצמתן של ענקיות הטכנולוגיה. היום רשימת עשר החברות הגדולות בעולם נשלטות על ידי חברות טכנולוגיה, בעוד שב-2008 הן נשלטו על ידי חברות אנרגיה (מיקרוסופט הייתה אז די היחידה ברשימה).

  1. האם ענקיות הטכנולוגיה עוצמתיות יותר?

יש שתי דרכים להסתכל על המצב הנוכחי בהשוואה למשבר 2008: מצד אחד, תעשיית ההייטק עוצמתית יותר, ויש לה גם כריות ביטחון. למשל, יש להן בקופת המזומנים סכום של 471 מיליארד דולר (אך גם חובות של 308 מיליארד דולר). היקף המזומנים שלהן יותר גבוה משווי מיקרוסופט ערב המשבר הכלכלי, 347 מיליארד דולר, שהיה לה אז רק 24 מיליארד דולר בקופה. כלומר, לענקיות הטכנולוגיה יש יכולת לצלוח את המשבר גם אם תהיה שנה-שנתיים קשות מבחינה כלכלית. במידה רבה, הן גם יוכלו לנצל את המשבר הזה להתחזק עוד יותר, אבל זה כבר לפוסט אחר.

מצד שני, הענקיות מושפעות הרבה יותר מהמצב הכלכלי העולמי ומהחיבור עם תעשיות אחרות, מהתלות של אפל בסין ועד פגיעה צפויה בהיקפי הפרסום. ועדיין, שינוי בדפוסי הפעילות של החברות יחייבו צריכת שירותי ענן מוגברת, יותר קניות אונליין וחיפוש אחר אמצעים לעבודה מרחוק.

  1. בכמה ירדו המניות הישראליות בחודש האחרון?

האמת שקשה להפיק לקחים מביצועי המניות. החברות היציבות יחסית ראו את המניות שלהן יורדות ב-20%-25%. מניות שנחתכו בשיעור חד יותר היו כאלו שפרסמו דוחות מאכזבים (למשל טאואר וסייברארק), אך מניית לייבפרסון נחתכה ביותר מ-50%, אם אני לא טועה - בלי הודעה מיוחדת. פורסקאוט ירדה ב-6% בלבד מכיוון שהיה בהליכים למכירת החברה, ופייבר איבדה 5% בלבד לאחר שפרסמה דוחות טובים מהצפוי (ויש גם שמעריכים כי מיתון ישלח את המפוטרים להציע את מרכולתם בפלטפורמות כמו זו של פייבר). סביר להניח כי בעונת הדוחות הבאה, שתחל לקראת סוף אפריל, יהיה ניתן להרגיש את השפעות המשבר, דבר שישפיע יותר על מניות ספציפיות.

כמה ירדו בחודש האחרון?

צ'ק פוינט - מינוס 20%

נייס - מינוס 22%

אמדוקס - מינוס 20%

וויקס - מינוס 23%

סולאראדג' - מינוס 18%

סייבר ארק - מינוס 30%

ורינט - מינוס 29%

טאואר - מינוס 38%

פורסקאוט - מינוס 6%

לייבפרסון - מינוס 54%

קורנית - מינוס 29%

רדוור - מינוס 10%

פייבר - מינוס 5%

עוד דברים מעניינים מהשבוע האחרון:

 

וגם: