ענף האופנה והקניונים נכנס להסגר: מה יהיה פתוח?

זארה סוגרת זמנית את כל החנויות, קסטרו החליטה על "הדממה מלאה" • השבתת כל "תרבות הפנאי" עליה הודיע אמש ראש הממשלה הובילה לגל דיווחים של קמעונאיות האופנה

המגבלות החדשות שהוטלו במוצאי שבת על המשק בניסיון לבלום את התפשטות מגפת הקורונה מכניסות את ענף הקניונים והאופנה להסגר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על השבתה של "כל תרבות הפנאי" מה שכולל קניונים, מסעדות ובתי קפה.

על הרקע הזה נרשם גל דיווחים על סגירת פעילויות של קמעונאיות אופנה, והוצאה של עובדיהן לחופשה ללא תשלום.

קבוצת קסטרו-הודיס דיווחה לבורסה על "החלטה על הדממה מלאה של פעילות הקבוצה הכוללת את החברה ואת חברות הבת החל מהערב, לרבות הוצאת כל עובדי הקבוצה לחופשה ללא תשלום, למעט מספר מצומצם של עובדים חיוניים וצמצום או ביטול תשלומים לצדדים שלישיים. לפי שעה פעילות המכירה המקוונת של הקבוצה תמשיך וככל שהדבר יתאפשר".

כמו כן קסטרו מציינת כי משך תקופת פעילות החברה במתכונת כאמור אינו ידוע בשלב זה, ומגלה כי להערכת החברה, מעבר לקיטון מסוים שחל בהיקפי מכירות החברה עד מועד זה בעקבות המשבר, לצעדי המנע ולריסון המשבר הננקטים על ידי הרשויות כאמור "השלכות מהותיות מאוד על היקפי המכירות של החברה, עד כדי כאמור ביטולן המוחלט בתקופת ההדממה, וכתלות במשכם ו/או החרפתם, צעדים שכאמור ישפיעו באופן מהותי על תוצאותיה הכספיות של החברה ברבעון הראשון ובתקופות עתידיות לפי נסיבות העניין".

קסטרו מוסיפה כי בשלב זה לא ניתן להעריך באופן מלא וודאי את מלוא ההשלכות על תוצאות הפעילות, וכי "תבחן באופן שוטף את ההתפתחויות ואת הנחיות הרשויות ותפעל ככל הניתן להיערך לחידוש פעילותה במועד האפשרי".

בהודעה שנמסרה לתקשורת מסרה החברה כי גבי ואתי רוטר, מנכ"לים ומבעלי הקבוצה "הודיעו לא יקבלו שכר, וכי כל השותפים יקצצו למעלה מ-50% משכרם".

קבוצת זארה הודיעה כי "אנו פועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ועל כן כל חנויות הקבוצה יהיו סגורות".

גם המשביר לצרכן סוגרת את החנויות ומוציאה לחל"ת את כל עובדיה. חברת המשביר לצרכן הציבורית שבשליטת רמי שביט דיווחה אתמול לבורסה על סגירת חנויותיה והוצאת עובדיה לחופשה ללא תשלום.

החברה עדכנה על השהיית הפעילות בסניפים עד ל-18 באפריל 2020, או מועד מוקדם יותר ככל שיתאפשר, וכי לאור השהיית הפעילות בסניפים, החברה הודיעה "למרבית העובדים בחברת הבת, המשביר בתי כלבו, על יציאה לחל"ת וזאת עד לסיום השהיית הפעילות כאמור".

כמו כן, החברה ומשביר בתי כלבו הודיעו לכלל ספקי הרשת ונותני שירותיה על הקפאת ההתקשרות עימם בשל סיכול ההתקשרות וזאת עד לסיום השהיית הפעילות כאמור, לרבות הקפאת תשלומים שיגיע מועד פירעונם בתקופת השהיית הפעילות.

החברה צופה כי השהיית הפעילות כאמור תביא לפגיעה בהכנסות החברה והשפעה שלילית על תוצאותיה, אולם החברה אינה יודעת להעריך את משכם ועוצמתם. יצוין כי להערכת הנהלת החברה השהיית הפעילות תביא להפחתה ניכרת בהוצאות השוטפות של המשביר בתי כלבו. עוד יצוין כי לאור היות המשבר אירוע מתגלגל, החברה ממשיכה לעקוב באופן שוטף אחר ההתפתחויות וההנחיות.

יובהר כי המשביר בתי כלבו ערוכה לפתיחה מיידית של הסניפים, ככל שיהיה שינוי בהנחיות, דהיינו סיום השהיית הפעילות.

במקביל, קבוצת ביג מרכזי קניות הודיעה כי לאור ההנחיות החדשות, ולפי מיטב ההבנה, מרכזי ביג פאשן בית שמש, טבריה, ירכא וקניון בת ים ייסגרו מיידית. שאר מרכזי ביג הפתוחים, יהיו פתוחים לרווחת הקהל והחנויות יוכלו לפעול, זאת על פי בחירתן. פתיחת בתי קפה, מסעדות ומקומות בילוי תיאסר ע"פ הנחיית הרשויות.

מרכז הקניות התל אביבי דיזנגוף סנטר יפעל חלקית בלבד, ויציע שירותים של בתי עסק חיוניים כמו בנקים, מרפאות, שירותי וטרינריה, סופרמרקט, סופר פארם, דואר וכדומה.

קבוצת בריל מצטרפת לקמעונאיות אופנה וביניהן קסטרו, פוקס וגולף ומדווחת היום כי האיסור כאמור על התקהלויות, וכן הנחיות הממשלה העדכניות על סגירת קניונים, "גורמים למעשה להפסקה כמעט מלאה שלתנועת לקוחות וצרכנים באתרי הפעילות של החברה והקבוצה , ולפגיעה בהכנסותיהן". לדברי בריל מדובר ב"פגיעה שממדיה עשויים לגדול ולהפוך מהותיים יותר ויותר , ככל שהמצב הנוכחי יימשך או יחריף".

החברה נערכת להתמודדות עם המצב , במטרה לצמצם ככל הניתן את השפעותיו - ובכלל זה הוחלט, לפי שעה, להקפיא ביצוע פעילויות השקעה שאינן חיוניות; להקפיא קמפיינים שיווקיים; להוציא לאלתר עובדים לא חיוניים לחופשה (עד לסוף שבוע זה - חופשה בתשלום, ולאחר מכן - ככל שהמצב יוותר בעינו או יחריף - לחל"ת); לקצץ שיעור של 20% משכר חברי הנהלת החברה והקבוצה; וכן לפעול מול מרכזים מסחריים להתאמתם של תנאי ההתקשרות בין הצדדים בקשר לחנויות רשתות החברה והקבוצה, למצב הקיים.

עוד מציינת בריל כי לעת זו, הודיעו החברה למשכירי נכסים על מעבר לתשלום דמי ניהול ודמי שכירות - החל מהאחד במרץ ועד לסיום תקופת משבר הקורונה - באמצעות תשלום הנגזר כאחוז מפדיון בלבד, ללא דמי שכירות קבועים.