מדוע מפעיל רה"מ מערך טכנולוגי של השב"כ לפתרון משבר רפואי?

הבעיה העיקרית היא מסירת סמכויות מעקב עם אמצעים טכנולוגיים מרחיקי לכת לידי גופים כמו השב"כ הפועלים במחשכים • מי ערב לציבור הישראלי שהשימוש באמצעים ייעצר ויוגבל? מי ערב להם שהנתונים שיצטברו, יימחקו בסיום סאגת הקורונה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבה מיוחדת על רקע חשש הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבה מיוחדת על רקע חשש הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ייעזר ביכולות טכנולוגיות של השב"כ כדי להתחקות אחרי מעשיהם של אזרחים ישראלים, וזאת כדי למנוע התפשטות נגיף הקורונה, נשמעה אתמול (מוצאי שבת) כרגע הלקוח מסדרת הטלוויזיה "24", ולא מתוך אירוע המתרחש במציאות חייהם של הישראלים.

נתניהו אמר "יופעלו כל האמצעים... כולל אמצעים טכנולוגיים למאבק בטרור, שנמנעתי עד היום להפעילם בציבור האזרחי. אבל אין ברירה. ביקשתי הסכמה של משרד המשפטים לצעדים האלה. הם לא פשוטים, יש בהם מידה מסוימת של פגיעה בפרטיות של אותם אנשים, שנבדוק עם מי באו במגע כחולים ומה קדם לזה. זה כלי אפקטיבי לאיתור הנגיף".

התגובות החריפות לא איחרו להגיע. שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, מיהר להזהיר מפני התנהלות נתניהו. "כל מי שביקר אותנו כשהזהרנו מפני הפיכתנו לטורקיה של ארדואן, שיעכל ויפנים את הניצול הציני של משבר הקורונה, לצרכים פוליטיים אישיים של נאשם לפני משפט", כתב יעלון.

בשב"כ הסבירו לכתבים כי הם לא מי שיזמו את הרעיון, אלא הפנייה הייתה מטעם משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות, "בדבר האפשרות להסתייע ביכולות טכנולוגיות של שירות הביטחון הכללי, במסגרת המאמץ הלאומי למניעת התפשטות מגיפת הקורונה. יודגש כי בכל מקרה אין הכוונה לעשות שימוש ביכולות האמורות לצורך אכיפה או ניטור של הנחיות בידוד", נמסר.

עם זאת, בשב"כ סירבו להסביר באילו אמצעים מדובר ונגד מי הם יופעלו. האם מדובר רק בחולי קורונה - או שמא גם כל מי שישוחח עם החולים או ייפגש עמם ימצא עצמו ביו הנעקבים? רב הנסתר על הגלוי.

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אישרר כי המהלך נעשה בתיאום עמו, וכי מדובר "בנקיטת אמצעים שיסייעו לממשלה להתמודד עם נגיף הקורונה לשם הצלת חיים. לשם כך בחן היועץ המשפטי לממשלה מספר צעדים שנועדו לסייע לצמצום ולמניעת הדבקה נרחבת ככל הניתן. במסגרת הבחינה המשפטית הוחלט על הטלת מגבלות שונות על האמצעים שיופעלו, לרבות בהיבטים של תקופת הפעלתם, הפיקוח המשפטי על ההפעלה והשימוש הנעשה במידע שנאסף".

עוד נאמר מלשכת היועץ המשפטי לממשלה כי האמצעים יובאו לאישור הממשלה ובהמשך גם לאישור ועדת כנסת רלוונטית.

אך יצוין כי כל הממשלה היא ממשלה יוצאת שהפסיקה לכהן מכוח אמון הכנסת לפני למעלה משנה, וכי בכנסת לא פועלות הוועדות, וגם לאחר השבעת הכנסת ה-23, לא ברור אם ומתי יוקמו ועדות היכולות לפקח על הפעלת סמכויות דרקונית שכזו.

הדאגות באשר להפעלת סמכויות קיצוניות אלה מתעוררות מיד. נתניהו הפנה בנאומו לדוגמת טייוואן, אך שם הם לא הפעילו סמכויות מעקב באמצעות הניידים של חולי הקורונה, אלא הפקידו בידיהם מכשירים סלולריים מטעם המדינה, כדי שניתן יהיה לוודא שאינם מסתלקים ממקום הבידוד. זהו מהלך הדומה לאזיק אלקטורני, אם כי הממשלה לא "אוזקת" את הנייד שהיא מפקידה בידי החולה.

הבעיה העיקרית היא מסירת סמכויות מעקב עם אמצעים טכנולוגיים מרחיקי לכת לידי גופים כמו השב"כ הפועלים במחשכים. מי ערב לציבור הישראלי שהשימוש באמצעים ייעצר ויוגבל? מי ערב להם שהנתונים שיצטברו, יימחקו בסיום סאגת הקורונה?

וחמור מכל, בימי מצוקה, בהם צריך לחזק את אמון הציבור בגופים הרשמיים, הולכת ממשלתו של נתניהו לכיוון ההפוך של שימוש באמצעים חשאיים ומרתיעים.