האופן ספייס שאתם יושבים בו עשוי לסייע בהפצת הקורונה

התעטשו עליכם היום בעבודה? השתעלתם על העובד שלידכם? החדרים הפרטיים והקיוביקלס פינו מזמן את מקומם לטובת קומות פתוחות - וזה הרבה יותר מסוכן

משרדי פייסבוק בתל אביב / קרדיט: אורי ברקוביץ'
משרדי פייסבוק בתל אביב / קרדיט: אורי ברקוביץ'

אחרי שנים שבהן דוחסים יותר ויותר עובדים לחללי עבודה שנעשים צפופים, המשרד המודרני יכול להפיץ ביעילות רבה מחלות מדבקות כמו נגיף הקורונה - וגם מחלות מדבקות פחות.

תאי ישיבה וחדרים פרטיים הוחלפו בחללי עבודה קולקטיביים פתוחים, שבהם כל שיעול או עיטוש יכולים לעבור מרחקים ללא הפרעה. המחיצות הפיזיות בין העובדים הוסרו, מה שמעודד אותם להתרועע אלה עם אלה.

בשנים 2018 עד 2019, שטח חלל העבודה הממוצע בצפון אמריקה ירד ב-14.3% לכ-18 מ"ר, כך לפי סוכנות הנכסים JLL בסקר 2020 Occupancy Benchmarking שלה.

חברות רבות ביטלו את מקומות הישיבה הקבועים, והעובדים יושבים היכן שהם רוצים במשרד - מה שאומר שיותר עובדים צפויים לגעת במשטחי עבודה שאחרים נגעו בהם.

מרחבים ציבוריים שעוברים בהם אנשים רבים נוטים להפיץ חיידקים יותר מתאי שירותים, אומרים מומחי בריאות. בהשראת חברות הייטק וחברות שמציעות חללי עבודה משותפים, ביותר משרדים יש מזנוני חטיפים, ברזי בירה ועוד ציוד שעלול להפיץ חיידקים.

ב-2017 שתלה קבוצת חוקרים נגיף לא מזיק על ידית דלת ועל כף יד של מתנדב במשרד של 100 עובדים בטוסון, אריזונה. בתוך ארבע שעות, הנגיף הופיע על 50% מהמשטחים במשרד, כשהוא מופץ על ידי מגע אנושי, לפי גרבה, אחד החוקרים שניהלו את הניסוי. הנגיף היה על שולחנות וטלפונים וגם על ידית קנקן הקפה של המשרד. "הפינה של הקפה הייתה מזוהמת יותר מאשר השירותים", אמר גרבה.

שימוש בשטח קטן יותר לעובד מאפשר חיסכון בדמי שכירות. כל עוד הסכנה הגדולה ביותר הייתה שפעת עונתית, מחלות מידבקות היו חשש קטן. כעת, כשנגיף הקורונה המסוכן והמידבק מתפשט, כמה מומחי נדל"ן ובריאות מציעים לשנות את המצב.

"אנחנו מבלים יותר זמן במשרדים בהשוואה לכל דור אחר בהיסטוריה", אמר צ'רלס גרבה, מיקרוביולוג באוניברסיטת אריזונה. "משום כך חשוב יותר לחשוב על הפצת מחלות ואיך אנחנו יכולים לעצב בניינים בצורה טובה יותר".

כמה חברות בארה"ב כבר סוגרות משרדים ושולחות את העובדים הביתה כדי למנוע הידבקות בקורונה. חברות אחרות מחלקות מגבוני חיטוי ומצמצמות נסיעות ופגישות.

פייסבוק רצתה את החלל הכי גדול בעולם

הסכנה עשויה להיות קטנה יותר אם המשרדים היו מעוצבים אחרת. מרכזי בקרת המחלות ומניעתן בממשל, CDC, מסרו שהקורונה נוטה להתפשט בין אנשים במרחק שני מטר זה מזה, ובשיעולים או התעטשויות.

במחקר שבדק יותר מ-1,800 עובדי משרד בשבדיה, שפורסם ב-2014, מצאה קבוצת חוקרים מאוניברסיטת שטוקהולם שמשרדים פתוחים גורמים ליותר ימי מחלה. אחד ההסברים האפשריים הוא שמשרדים כאלו גורמים ליותר לחץ, ולכן סיכון ההידבקות עשוי להיות גדול יותר. המחקר מצא גם שמשרדים ללא שולחנות עבודה קבועים לעובד מובילים לימי מחלה ממושכים יותר, אם כי רק בקרב גברים.

משרדים פתוחים וכיסאות ושולחנות ברוטציה קיימים כבר עשרות שנים, אך הם הפכו לפופולריים יותר בקרב חברות מסוימות, שגישתן לעבודה מדגישה יותר שיתופי פעולה. חברות הייטק אוהבות משרדים כאלו, והן מעניקות השראה לחברות נוספות. כשפייסבוק הודיעה על עיצוב המטה החדש שלה בקליפורניה ב-2012 היא טענה שהוא יהיה חלל העבודה הפתוח הגדול בעולם.

"הרעיון הוא ליצור את מרחב ההנדסה הטוב ביותר: חדר ענק אחד שמכיל אלפי אנשים, כולם קרובים מספיק כדי ליצור שיתופי פעולה", אמר אז המנכ"ל מארק צוקרברג.

בשבוע שעבר סגרה פייסבוק זמנית משרד שלה בסיאטל אחרי שעובד שם אובחן כנשא קורונה. "הודענו לעובדים ואנחנו מאמצים את המלצות רשויות הבריאות", מסר דובר של החברה.

תמריץ לדחוס יותר אנשים בשטח נתון

חברות שמציעות חללי עבודה משותפים עזרו גם הן להאיץ את מגמת המעבר לחללים פתוחים צפופים. הן משלמות שכירות לפי שטח, אך גובות מהדיירים דמי חברות שמבוססים על שולחנות. זה נותן להן תמריץ לדחוס כמה שיותר אנשים לשטחים שלהן.

ברות עבודה משותפת כמו WeWork משתמשות בשטח של 6-9 מ"ר לעובד, לפי חברת שירותי הנדל"ן קושמן ווייקפילד.

כמה מהן מעודדת קרבה בשם היצירתיות. WeWork הצרה מסדרונות לכאורה כדי לגרום לעובדים להיתקל זה בזה. "אנחנו יוצרים נקודות מכוונות של צפיפות", אמר מנהל הקריאייטיב של החברה דאז, ג'סטין קפוצו, למגזין Wired ב-2018.

דוברת WeWork מסרה שהחללים של החברה בסין הפסיקו עריכת אירועים באזורים משותפים, עצרו שירותי ארוחת בוקר, ביקשו מהדיירים לקבל פחות מבקרים ומבקשים מספקים להשאיר את המשלוחים בחוץ.

לפי המחקר, חברות לא צריכות להתקין חזרה מחיצות ישיבה. המחקר מצא ששימוש בחיטוי ידיים, תרסיסי חיטוי ומגבונים הפחית את נוכחות הנגיף ביותר מ-85%.