המנכ"ל מכריח אותי להגיע לעבודה, ומה עם התחבורה הציבורית? "גלובס" עושה סדר

מה קורה עם מסגרות החינוך? האם התחבורה הציבורית פועלת והאם המסחר בבורסה ממשיך כסדרו? ההנחיות שפורסמו אתמול הותירו בעיקר בלבול • "גלובס" עושה סדר

צוותי מד"א  / צילום: מד"א
צוותי מד"א / צילום: מד"א

הנחיות הממשלה ומשרד הבריאות לציבור אתמול הותירו אזרחים רבים מבולבלים, אולם הבהרות המשך של המשרדים השונים יכולות לשפוך אור על האופן שבו ההנחיות הכלליות עשויות לבוא לידי ביטוי בחיי היומיום שלנו. בימים הקרובים צפויות התאמות ושינויים, בהתאם להתפתחות המשבר.

מה קורה עם מסגרות החינוך?

כל מסגרות החינוך יפסיקו לפעול, ללא קשר למספר הילדים במסגרת. גם במגזר החרדי יושבתו כל מסגרות הלימוד. כל גני הילדים הפרטיים והמשפחתונים כלולים בהנחיה, וגם החינוך המיוחד.

המנכ"ל שלי מכריח אותי להגיע לעבודה. מותר לו?

כן. על פי הנחיית משרד הבריאות, במגזר הפרטי על כל מנהל לקבל את ההחלטה בעצמו, בתנאי שהוא יכול לאפשר לעובדים להימצא במרחק של 2 מטר זה מזה, ללא פגישות של מעל עשרה אנשים ומבלי שיסעו מעל שני עובדים ברכב.

חל איסור על חולים מכל סוג להגיע לעבודה, וכמובן על מי שנמצא בבידוד. ניתנה הנחיה למקומות העבודה להיערך ככל האפשר לעבודה מהבית.

אז איך מחברים את סעיף 1 וסעיף 2?

שאלה מצוינת. הפעם אי אפשר להביא את הילד לסבתא, שכן בדיוק עליה נועדו כל האמצעים הללו לשמור.

התחבורה הציבורית פועלת?

התחבורה ממשיכה עקרונית. המדינה ממליצה לציבור להשתמש בה רק לנסיעות חיוניות, אולם אין זו הנחיה אלא המלצה.

התשלום במזומן ייפסק, ויתאפשר רק תשלום באמצעות 'רב קו'. כרגע לא נאמר כי יהיה פיקוח על שמירת מרחק בין נוסעים, אולם אפשרות תאורטית כזו הוזכרה בעבר.

משרד התחבורה יפעל לעדכן את מפות התחבורה הציבורית בהתאם לביקושים - לדלל קווים למקומות בילוי לטובת קווים למקומות עבודה שממשיכים לפעול.

תרבות ופנאי

כל פעילות הפנאי תיפסק: התיאטראות, המסעדות, בתי הקפה, חדרי הכושר והחוגים, בריכות השחייה, גני החיות והספארי, לונה פארקים ואטרקציות לילדים, פינות החי והקטיף ואתרי רשות שמורות הטבע בתשלום.

כרגע שירותי המשלוחים מן המסעדות פועלים, ועמותת המסעדנים פנתה למשרד הבריאות בבקשה לאשר להמשיך בכך. ייסגרו עסקים לטיפול לא רפואי בגוף האדם (מסאז', שיאצו וכדומה). כל המופעים והירידים כמובן יסגרו, וכן כלי שיט ציבוריים והרכבל.

המטרה היא למנוע מפגש בין אנשים שאינם נפגשים ביומיום, ולהקטין את מעגלי החשיפה. אפשר עדיין לצאת לטייל ברחוב או בטבע, תוך שמירת מרחק מהמטיילים איתכם.

דת

תפילות וטקסים דתיים מכל סוג ייערכו בקבוצות של עד 10 אנשים (מומלץ לשמור על הרכב קבוע, אך זו אינה הנחיה). יש לשמור על מרחק של 2 מטרים בין כל משתתף, ובמתחם תפילה לא יתכנסו יותר משתי קבוצות כאלה בו זמנית. בוטלו המקוואות לגברים. בינתיים אין הנחיה כזו למקוואות נשים.

בתי חולים ומוסדות

אסור לבקר במוסדות המהווים מקום מגורים עבור דריהם, כמו בתי אבות, מוסדות סיעוד וכדומה.

קניות

ניתן יהיה להמשיך לבצע קניות בחנויות ממכר מזון שאינו לצריכה במקום ובבתי המרקחת. גם תחנות הדלק יפעלו כרגיל. הסופרמרקטים צפויים לאפשר כניסה של קונים בקבוצות של 100 לכל היותר.

קניונים מסוימים נותרו פתוחים כדי לאפשר את פעילות החנויות הללו, ואילו אחרים נסגרו. הרשתות הבטיחו אתמול כי לא קיים מחסור במוצרים במחסנים שלהן ואין פגיעה בשרשרת האספקה, אלא המחסורים על המדפים וקריסת חלק משירותי המשלוחים הם שהובילו לתמונות המדפים הריקים.

שירותי המשלוחים צפויים להמשיך לפעול, והם הדרך המועדפת לקניית מזון ומוצרי פארם בתקופה זו. מספר רשתות, ביניהם רמי לוי, שופרסל, יוחננוף, יינות ביתן ויקטורי, רשת בי וסופר פארם, נענו לבקשת שר הכלכלה להגביל את מחירי האלכוג'ל ל-9.90 שקל ל-100 מ"ל, אך הרשתות צפויות להגביל את הכמות שניתן לרכוש בכל פעם.

בנקים ובורסה

הבנקים צפויים להמשיך לפעול כרגיל ולא צופים מחסור במזומן. הבורסה תפעל כרגיל.

אני זקוק לטיפול מיוחד של שירותי הרווחה. יש מי שיטפל בי?

משרד העבודה מסר אתמול הנחיות מפורטות יותר, לפיהן כל עובדי המחלקות לשירותים חברתיים ורווחה, המעונות לאנשים עם מוגבלויות, הפנימיות לנערים ונערות ובתי אבות נחשבים לעובדים חיוניים וממשיכים לפעול כרגיל.

כך גם דיור בקהילה, הוסטלים, מקלטים ומסגרות לטיפול בנפגעי ונפגעות תקיפה מינית. מעונות היום השיקומיים ולאזרחים ותיקים יסגרו בדומה למסגרות החינוך המיוחד.