בנייה בימי מגפה: מה אומרים בשוק הנדל"ן על השפעת הקורונה

שאלנו יזמים, קבלנים ובכירים בענף איך הם מתארגנים לעבודה בימי מגפה

אתר בניה בצל הקורונה  / צילום: איל יצהר, גלובס
אתר בניה בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

חנן מור, יו"ר ובעלים קבוצת חנן מור: "אנחנו מייצרים כמה תרחישים להתייחסות: לפי התסריט הראשון הכול ייגמר תוך שלושה חודשים. תרחיש שני אומר שהקורונה פה להישאר פה הרבה זמן. תרחיש האקסטרים מדבר על כמה שנים. מרבית המרכיבים של ייצור דירה בישראל הם מקומיים. אם לא תהיה סגירה של משרדי ממשלה או רשויות מקומיות, לא צריך להיות עיכוב בהוצאת היתרי בנייה. בשלב הקמת הפרויקט מרבית הציוד (מנופים, טרקטורים, פאקרים, אספקת בטון) הוא לוקאלי, והמלאים בארץ מספיקים למשך הפעילות של חצי שנה-שנה בקלות".

חנן מור, יו"ר ובעלים קבוצת חנן מור / צילום: איל טואג
 חנן מור, יו"ר ובעלים קבוצת חנן מור / צילום: איל טואג

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל אאורה: "הקורונה לא משנה לפי שעה את תוכנית העבודה שלנו. אנחנו לא מתכננים לעצור פרויקטים. הביקושים של הציבור לדירות לא רק שלא משתנים, אלא לנוכח המפולות בבורסה, אנשים נזכרים שהנדל"ן יותר יציב. הקשיים היחידים שמייצרת הסיטואציה נוגעים בתחום הפועלים, ואנחנו נערכים כמיטב יכולתנו למצוא פתרונות בסוגיה".

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל אאורה / צילום: איל יצהר, גלובס
 יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל אאורה / צילום: איל יצהר, גלובס

זאב בילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי : "מספר הפועלים הזרים שיש לנו פה, והם נשארים עדיין בארץ, מאפשר לענף להמשיך כרגיל. אם תיאסר כניסה של עובדים פלסטינים, זה יכול להביא להאטה משמעותית בפרויקטים. מדובר בעשרות אלפי עובדים, טובים ומסורים, שבאים יום יום להוציא את לחמם. אם זה יקרה אנחנו קודם כל ממיטים אסון על הרשות הפלסטינאית ועל התושבים שלא יכולים להתפרנס, וגם על תעשיית הבניין. יש הרבה דברים אחרים מלבד הקורונה שעלינו לעשות, כמו לקצר את הליכי הרישוי וקבלת ההיתרים, לבטל את ההקלות, דברים שאנחנו מחכים שתתייצב כנסת ואז נעביר אותם ונקצר את כל ההליכים".

זאב בילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי / צילום: איל יצהר, גלובס
 זאב בילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי / צילום: איל יצהר, גלובס

עופרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי חברת יורו ישראל: "עשינו הזמנות של יותר חומרי בנייה מהרגיל, ומאחסנים אותם באתרי הבנייה על מנת להימנע מראש מחוסרים אפשריים. בהיבט השיווקי מכירתי, אם הרוכשים חוששים להגיע למשרד המכירות או לעורך דין אנחנו שולחים נציג מכירות שלנו אליהם".

עופרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי חברת יורו ישראל  / צילום: אמנון ארד
 עופרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי חברת יורו ישראל / צילום: אמנון ארד

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בישראל: "עד לאחרונה היינו עדים דווקא לעלייה של כ-15% בהצעות מחיר לעבודות שיפוצים בבית בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ודווקא בשל הקורונה. רבים ביטלו חופשות פסח, ולחלקם התפנה כסף שהתכוונו להשקיע בטיול. עם זאת, בימים האחרונים נוצר חשש בקרב רבים מבעלי הבתים, ויש שמביעים התנגדות להבאת פועלים פלסטינים לעבודה, או דורשים שיעבדו עם מסכות, ורבים מהם מבטלים או דוחים את העבודה שהזמינו".

שמואל דונרשטיין, מנכ"ל חברת רב-בריח תעשיות: "התעשייה כולה מושפעת בארבעה רבדים - המלאי, הייצור, תזרים ולקוחות. גם אם הסינים חזרו לעבוד, יש עיוותים אדירים בקבלה של סחורות שמגיעות דרך הים. זה לא רק היצרנים בחו"ל שמתאוששים, זה גם התובלה הימית. הנושא של מלאים הוא קריטי - אין לנו את מה שאנחנו צריכים בארץ. אם המצב של הקורונה ממשיך בסין, באירופה, בקוריאה ובאיטליה, נראה בתעשיית הבנייה בעיות בחודשים הקרובים. בנוגע לייצור - הייתה לנו השבוע תקלה בקו ייצור. היינו צריכים להזמין טכנאי שיגיע מאיטליה, והתברר שזה בלתי אפשרי. המצב מסוכן. בנושא המכירות - חלק מאנשי המכירות חוששים לצאת לשטח. אלה שעובדים עם חו"ל לא יכולים לנסוע. אנחנו ב-30% פחות הזמנות מהרגיל. בצד של ייצור המוצרים לטמבוריות אני מבין שהשוק מאט קצב בצורה דרסטית".

שמואל דונרשטיין, מנכ"ל חברת  רב־בריח תעשיות / צילום: יונתן בלום, גלובס
 שמואל דונרשטיין, מנכ"ל חברת רב־בריח תעשיות / צילום: יונתן בלום, גלובס

צבי ויינר, מנכ"ל קבוצת מגידו: "אנחנו ערוכים לקלוט את העובדים הפלסטינים ולהלין אותם עם היתרי לינה באתרים, על מנת למנוע מצב שבו הם לא יוכלו להגיע לעבודה. אם המדינה לא תאפשר להלין את העובדים וגם לא תיתן היתרי לינה לעובדים, תהיה האטה משמעותית בקצב בניית פרויקטים ובעקבות כך גם במסירת דירות".

צבי ויינר, מנכ"ל קבוצת מגידו  / צילום: מגידו
 צבי ויינר, מנכ"ל קבוצת מגידו / צילום: מגידו

רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר שיווק נדל"ן: "העסקים כרגיל, ממשיכים בשיווק במלוא העוצמה, רק מכיוון אחר. במקום שיווק בימי מכירות מרוכזים או בכנסים - עברנו לשיווק פרטני של פרויקטים ודירות ספציפיות. לשמחתנו בינתיים אין שום פגיעה בעבודה".

רוני כהן,  מנכ"ל חברת אלדר שיווק נדל"ן / צילום: אוראל כהן
 רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר שיווק נדל"ן / צילום: אוראל כהן

שמחה גרידינגר, מנכ"ל ובעלים של קבוצת נתיב פיתוח נדל"ן: "אנחנו רואים חזרה של המשקיעים, שלאור הנפילות בבורסה מחפשים אפיק השקעה בטוח יותר לכסף שלהם. מצד שני, יש רוכשים שחוששים לסגור כעת עסקה מכיוון שהם לא בטוחים שיוכלו לעמוד בזה כלכלית".

רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי: "אנו מפנים מאמצי שיווק לפלח המשקיעים. יש אנשים שהוציאו את הכסף משוק ההון מחשש שתהיינה עוד ירידות".

רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי / צילום: איל יצהר, גלובס
 רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי / צילום: איל יצהר, גלובס

איתן זינגר, מנכ"ל מדלן ישראל: "אנחנו שומעים מתווכים ויזמים שמדווחים על ביטולי פגישות, כי אנשים מעדיפים לצמצם סיכונים ולהשהות החלטות פיננסיות קריטיות. נוסף לכך, יש גם פגיעה בחיסכון - רוב המדדים העיקריים כבר איבדו את כל עליות הערך של ששת החודשים האחרונים. זה הזמן של היזמים לבנות מותג עם ערכים. יזמים שיותר מעוניינים בהארד-סייל יכולים גם לייצר תודעה של שוק הזדמנויות, ולהציע כפי שהציעו במשברים קודמים דירות במחירי מבצע, תנאי תשלום נוחים ומכירות חיסול".

איתן זינגר  / צילום: דרור כץ
 איתן זינגר / צילום: דרור כץ

יפה סדן, סמנכ"לית השיווק והמכירות בחברת יוסי אברהמי: "יש רוכשים שמתקדמים כרגיל עם הרכישה, אך יש גם כאלו שמבקשים דחייה כדי לראות מה קורה ולהחליט האם יוכלו להתארגן מבחינה כלכלית על מנת להתקדם עם העסקה. מבחינת תושבי חוץ יש דווקא פעילות ערה. עליית היורו מהווה מבחינתם הזדמנות. מדינת ישראל נתפסת בעיניהם כמדינה שמטפלת במשבר הקורונה בצורה אחראית ונתפסת כיותר בטוחה, והם סוגרים את החוזה באמצעות מיופה כוח שלהם בארץ" .