רשות שוק ההון במסר מרגיע: אין חשש לעמידת חברות הביטוח בהתחייבויותיהן

הרשות שמפקחת על החיסכון לטווח ארוך מפצירה בציבור לא לקבל החלטות השקעה שלא בשיקול דעת וללא ייעוץ • "המערכת ערוכה לתשלום סדיר של קצבאות ותגמולים ולאספקת השירותים החיוניים תוך מזעור הפגיעה האפשרית למבוטחים ולחוסכים"

משה ברקת / צילום: רפי קוץ
משה ברקת / צילום: רפי קוץ

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שבראשות ד"ר משה ברקת, מנסה להרגיע את הציבור בצל ירידות השערים הניכרות במדדים השונים בשוקי ההון בארץ ובעולם מתחילת שנה, וביתר שאת מאמצע פברואר, כשבמקביל הוא מוסר כי "אנו מנטרים באופן שוטף את ניהול הסיכונים וההתנהלות התפעולית של הגופים בתקופה זו ולא רואים חשש לעמידת חברות הביטוח בהתחייבויות כלשהן".

רשות שוק ההון מפקחת על חברות הביטוח וכל גופי ניהול החסכונות לטווח ארוך בישראל האחרות, ובכלל זה קופות הגמל וקרנות הפנסיה שבבעלות בתי ההשקעות וגופים אחרים. לדברי ברקת, שנפגש בחמישי עם המנכ"לים והיו"רים של חברות הביטוח והיום נפגש עם מנכ"לי בתי ההשקעות, "דרישות ההון של חברות הביטוח נקבעות החל מ-2017 על בסיס מודל סולבנסי, שכולל תרחישים מחמירים ומאפשר לחברות הביטוח לספוג זעזועים ברמת חומרה גבוהה מאלו שנצפו בשווקים בשבועות האחרונים".

בהקשר זה, של תסריטי הקיצון שעל פיהם נבנות דרישות ההון מחברות הביטוח, הוא מבקר את ההוראות שקבעה קודמתו ליישום הסולבנסי בישראל - בשונה מהיישום באירופה, היכן שתקנות אלה נוסחו במקור - כשהוא מדגיש כי "בחודשים האחרונים הרשות מקדמת מעבר להוראות סולבנסי במתכונת האירופית, באופן מקביל ליישום מודל באזל במערכת הבנקאית. הוראות אלה מתאימות יותר למדידת ההון הנדרש של חברת ביטוח, כפי שנעשה באירופה, ואילו היו חלות כבר היום היו צפויות למתן את השפעות התנודות בשווקים".

בדברים אלה הוא מתייחס בעיקר לכוונתו להאריך את תקופת הפריסה לעמידה מלאה בהוראות הסולבנסי, דבר שיסייע לחברות הביטוח, ובמיוחד מגדל וכלל ביטוח, שמניותיהן נחתכו בחדות בשבועות האחרונים.

כמו כן, הממונה ברקת, מצהיר כי הרשות פועלת "לוודא את מוכנות המערכת הפיננסית שבפיקוח רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון להתמודדות עם ההשלכות שנוצרו עקב התפרצות נגיף הקורונה". הרשות אחראית על הגופים המוסדיים שמנהלים את החיסכון הפנסיוני של הציבור, ובמסגרת זו אחראיים על כ-7 טריליון שקל מכספי הציבור, ועל גופים נוספים כגון נותני שירותי מטבע (חלפנים) ונותני אשראי.

לדברי ברקת מהיום, "אנו מתמודדים עם השלכות התפרצות נגיף הקורונה, הגורמת גם לתנודתיות בשווקים ולאחרונה גם למגבלות על פעילות גופים במשק", ואולם, על הציבור לא להיבהל ממה שקורה עתה בשווים בכל הנוגע לחסכונות שלו לטווח ארוך. "חשוב שהציבור ידע כי כספי החיסכון שלו, המנוהלים על ידי הגופים המוסדיים, מנוהלים במקצועיות ובאחריות לטווח ארוך", ועל כן, "אנו מזכירים לציבור לבצע פעולות בחסכונותיו מתוך שיקול דעת ולאחר קבלת יעוץ מתאים מגורמים מורשים". כלומר, נראה כי ברקת מפציר בציבור שלא לקבל החלטות נמהרות בנוגע לחסכונות הללו, ולהסתייע בגורמי מקצוע כגון סוכני ביטוח ויועצים פנסיונים.

עוד נמסר מרשות שוק ההון כי היא והגופים המפוקחים "פועלים להבטיח מתן שירות רציף למבוטחים ולחוסכים גם בימים אלו, כשהם מפרטים כי "המערכת ערוכה לתשלום סדיר של קצבאות ותגמולים ולאספקת השירותים החיוניים תוך מזעור הפגיעה האפשרית למבוטחים ולחוסכים".

עוד מספרים ברשות שוק ההון כי "בשבועיים האחרונים דרשנו מהנהלות הגופים להיערך לתרחישים שונים על מנת להבטיח את קיום יעדי השירות הנדרשים, את הבטחת שלום עובדיהם, ואת היערכותם לעבודה מרחוק, ועל פי הדיווחים שקיבלנו מרבית הגופים המוסדיים קיימו בדירקטוריונים דיונים בנושא ונערכו בהיבטים השונים".

על רקע זאת מצפים ברשות מהגופים המוסדיים לעמוד בקשר ולתת "מענה מספק", גם לא מענה מלא, לחוסכים ולמבוטחים, כשברשות בוחנים צעדים להקלת הדרישות הרגולטוריות כך שחברות הביטוח וספקי שירותים אחרים מעולם זה יוכלו לתת מענה למבוטחים בשונה ממה שמותר כיום. בהקשר זה בוחנת הרשות לאפשר מתן שירותים של ייעוץ רפואי דיגיטלי על ידי רופאים מומחים בכל ימות השבוע ובשעות בהן לא ניתנים שירותים על ידי קופות החולים.