תחילתה של מצוקת אשראי? אחים נאוי ופנינסולה קיבלו בקשות פירעון של כ-400 מיליון שקל בגין ני"ע מסחריים שהנפיקו

בתוך חודש התכווץ ב-60%-40% שוויין של ארבע מובילות ענף המימון החוץ-בנקאי בבורסה - נאוי, פנינסולה, אס.אר אקורד ואופל בלאנס • שוויין של חברות אלה, המעמידות לרוב אשראי בסיכון גבוה משל הבנקים, צנח במאות מיליוני שקלים

האחים דורי נאוי / צילום: יונתן בלום
האחים דורי נאוי / צילום: יונתן בלום

בתוך גל ירידות השערים הדרמטי האוחז בבורסת תל אביב בשבועות האחרונים, מניותיהן של חברות האשראי החוץ-בנקאי, שבלטו ב-2019 בתשואות החיוביות שהניבו למשקיעים, בולטות בצד השלילי - וכמגמה סבלו מכיוון שלילי משמעותי גם היום, לנוכח העלייה ברמת הסיכון של תיק האשראי שמנהלות החברות. 

כך, בתוך חודש צללו ב-60%-40% מניותיהן של ארבע החברות הגדולות (מבחינת שווי שוק) בענף - אחים נאוי , פנינסולה , אס.אר אקורד  ואופל בלאנס  - ירידה שקיזזה מאות מיליוני שקלים מהשווי שלהן, שאצל רבות מהן נגע בשיא רק לפני חודשים ספורים.

בד בבד, נדחתה למועד בלתי ידוע הנפקת המניות של חברת האשראי הצרכני מימון ישיר, המעמידה בעיקר הלוואות לרכישת כלי רכב. החברה, מקבוצת צור שמיר, תכננה לגייס הון לפי שווי של יותר מ-1.5 מיליארד שקל. 

"השאלה היא כמה נזילות תהיה בשוק"

איתות נוסף להשפעה השלילית בהלת הקורונה על עסקיהן של חברות המימון החוץ-בנקאי, ניתן בסוף השבוע האחרון, כששתיים ממובילות הענף - החברות אחים נאוי ופנינסולה - עדכנו לגבי בקשות פירעון בסכום המתקרב ל-400 מיליון שקל, שהתקבלו אצלן בגין ניירות ערך מסחריים (נע"מ) פרטיים שהנפיקו בעבר, ושהגופים המוסדיים המשקיעים בהם יכולים לדרוש את החזריהם באופן מיידי.

פעילותן העיקרית של חברות המימון החוץ-בנקאי הנסחרות בבורסה, מתרכזת בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה, שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של צ'קים דחויים שבידיהם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים. מדובר בהלוואות שמטבע הדברים מתאפיינות ברובן בסיכון גבוה יותר מאשר באשראי שמעמידים הבנקים.

בשוק היו מי שציינו היום כי "כל חברה צריכה להתממן מאיפשהו, והשאלה היא כמה נזילות תהיה בשוק. כחלק מכל מה שקורה כיום, גם רמות הסיכון בשוק האשראי החוץ-בנקאי גבוהות יותר, ולכן אותן חברות נדרשות להיות ממוקדות יותר, אחרי שעד היום חלקן העניקו כסף כמעט לכל מי שביקש. לכן, ניתן להניח שגם השוק הזה ייתכווץ".

לצד האופטימיות שמנסים לשדר באחים נאוי ובפנינסולה לגבי יכולותיהן הפיננסיות, ניתן בדיווח לבורסה גם שיקוף של הסיכונים האורבים לחברות בענף. כך, בפנינסולה מציינים, בין השאר, כי "השלכותיה של התמשכות התפשטות הנגיף עשויות להביא להרעה מהותית בפעילות המשק הישראלי, שצפויה לקבל ביטוי בהיבטים של גידול ברמות סיכון האשראי במשק ובקשיי נזילות של עסקים, היבטים המאפיינים אירועים מתמשכים מסוג זה". מצב דברים שכזה צפוי להוביל לפגיעה משמעותית בתוצאות פעילות חברות הענף.

בעניין הפידיונות הנוכחיים, תחילה עדכנה נאוי על בקשות של משקיעים לפידיון ניירות ערך מסחריים בסכום כולל של כ-283 מיליון שקל, וזמן קצר אחריה פנינסולה דיווחה על בקשות לפידיון ני"ע שהנפיקה בהיקף של 103 מיליון שקל. לאחר הפירעונות, תעמוד יתרת הנע"מ של נאוי (סדרה 2 וסדרה 3) על סכום של כ-293 מיליון שקל. באחים נאוי ציינו עוד כי בזכות העובדה שלחברה "תזרים מזומנים חזק מפעילותה השוטפת", וכן "קשר חזק ואיתן עם המערכת הבנקאית ומסגרות אשראי פנויות מבנקים, לא צפויה פגיעה ביכולתה של החברה לפרוע את התחייבויותיה באופן סדיר".

ירידות בולטות בענף הפיננסים
 ירידות בולטות בענף הפיננסים

"אנו ערוכים ומוכנים לכל תרחיש"

דורי נאוי, מנכ"ל משותף בחברה, שבה הוא שולט יחד עם אחיו שאול נאוי, אמר היום: "לא ידענו שהמשבר הזה יגיע, אבל התכוננו לרגע שכזה, וכיום, עם הון עצמי של כ-540 מיליון שקל וקווי אשראי גדולים, אנחנו ערוכים ומוכנים לכל תרחיש. לראיה, לא כל חברה יכולה לשלם קרוב ל-300 מיליון שקל בשבוע.

"אנחנו נזילים וחזקים, וכבר ב-2017 החלטנו לחזק את ההון העצמי של החברה עם ביטול מדיניות הדיבידנד של החברה -החלטה שבאותה עת עוררה הרבה רעש, אבל בזכותה אנחנו מגיעים כיום למשבר הרבה יותר חזקים. אנחנו גם מאוד בטוחים בתיק הלקוחות שלנו, שלדעתנו הוא האיכותי ביותר בשוק", הוסיף נאוי.

מהנתונים שפרסמה פנינסולה, עולה כי הפידיון שהחברה נדרשת לבצע מהווה את עיקר סדרת ניירות הערך המסחריים שלה, שהיקפה הכולל כ-125 מיליון שקל.

עוד ציינו בחברה, שנמצאת בשליטת בית ההשקעות מיטב דש, כי "מיצובה המצוין של הקבוצה בתחום הפעילות ביחס למתחריה ואיתנותה הפיננסית של הקבוצה צפויים לאפשר לה לעמוד בכל התחייבויותיה בהגיע מועד פירעונן". עוד ציינו בפנינסולה כי הונה העצמי עומד כיום על יותר מ-450 מיליון שקל, אחרי גיוס הון נרחב שביצעה בתחילת השנה.