ארה"ב: המהומה עברה מהמניות לאג"ח, הבנקים המרכזיים בלחץ

פירמות פיננסיות מיהרו לצאת מעסקאות מורכבות בשוק האג"ח, והעלו את תשואות אג"ח האוצר, שבדרך כלל יורדות במצבי משבר • בעוד שלבנקים המרכזיים יש די והותר משאבים להזרים למערכת הפיננסית, הם מוגבלים ביכולתם להמריץ את הכלכלה הרחבה, מפני שהריביות שלהם כבר נמוכות מאוד

הנגיד הבריטי קרני (מימין) שפורש היום, ונשיאת  ה־ECB לגארד / צילום: רויטרס
הנגיד הבריטי קרני (מימין) שפורש היום, ונשיאת ה־ECB לגארד / צילום: רויטרס

הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם מתאמצים לצמצם את האיומים על שוקי ההון והכלכלה העולמית שיצרה מגיפת הקורונה, אבל ארגז הכלים שלהם מוגבל, והאיום מגיע מחוץ למערכת הפיננסית שהם הוקמו כדי לנהל. המניות בארה"ב עלו ביום שישי, בין היתר על רקע סימנים בקונגרס להעברת אמצעים לתמיכה בכלכלה, אך מתחת לפני השטח וול סטריט מצוי בלחץ גובר, כאשר פירמות פיננסיות מיהרו לצאת מעסקאות מורכבות בשוק האג"ח, והעלו את תשואות אג"ח האוצר, שבדרך כלל יורדות במצבי משבר.

בתגובה, הפדרל ריזרב האיץ תוכנית שהוא הכריז עליה יום לפני כן להזרמת כספים למערכת הפיננסית ועצירת העלייה בריביות לטווח הארוך ועלויות אשראי נוספות. הבנק המרכזי צפוי להפחית שוב את הריביות שלו השבוע ולנקוט אולי אמצעים נוספים כדי לתמוך בכלכלה האמריקנית.

הבנק המרכזי של קנדה הפחית שלשום את ריבית היעד שלו בחצי נקודת אחוז, והבנק המרכזי האירופי ניסה להרגיע את המשקיעים והממשלות, יום אחרי שהנשיאה שלו, כריסטין לגארד, שיגרה רמזים מפחידים שהבנק יגיע בצורה מוגבלת למצב. הבנק המרכזי הסיני הזרים כ-80 מיליארד דולר לבנקים המסחריים במאמץ מתמשך להבטיח את יציבות המערכת הפיננסית. גם הבנק המרכזי האוסטרלי הזרים כספים למערכת הבנקאית.

"יש את כל הסיבות לחשוש שעם מה שאנחנו רואים עם הנגיף הזה ובשוק הזה, התגובה של הבנקים המרכזיים עלולה לא להיות גדולה מספיק", אמר ברוס קסמן, ראש יחידת המחקר הכלכלי בבנק ג'יי.פי. מורגן.

הבנקים המרכזיים בעולם מנסים לנהל כמה מצבי הלם בו זמנית. הבעיה הדוחקת ביום ביום שישי היתה להפחית את השיבושים בשוק שקשורים לאי הוודאות הכלכלית.

הרגולוציה מגבילה את הבנקים בארה"ב

המהומה בשוק ההון עברה מירידת מחירי מניות לתנודתיות במחירי האג"ח, שלא נראתה מאז המשבר הפיננסי לפני עשור. הבנקים האמריקנים, מסרו כמה אנליסטים, מוגבלים על ידי תקנות הון ונזילות מהרגולציה של אחרי המשבר, שמגבילות את יכולתם לרכך מכות בשוק. קרנת הגידור, אמרו אנליסטים אחרים, קשורות למסחר באג"ח, שהופך ללא רווחי כשהתנודתית במחירים עולה. יציאה מעסקאות כאלו רק מגבירה את התנודתיות.

הפד ובנקים מרכזיים נוספים אמרו שהבנקים מחזיקים בדי והותר מזומנים למתן הלוואות, קווי אשראי ומסחר כדי שהמצוקה הכלכלית לא תחריף על ידי מערכת פיננסית לא מתפקדת. הפד מסר שלשום שהוא יזרים 37 מיליארד דולר למערכת הבנקאית על ידי קניית אג"ח אוצר מהבנקים - כמחצית ממה שהוא הודיע ביום חמישי שהוא יעשה במשך כמה חודשים.

הבעיה הבאה שבה מטפל הפד היא למצוא דרכים להמריץ את הפעילות הכלכלית כאשר הפעילות הצרכנית והעסקית הואטה במדינות רבות.

בעוד שלבנקים המרכזיים יש די והותר משאבים להזרים למערכת הפיננסית, הם מוגבלים ביכולתם להמריץ את הכלכלה הרחבה, מפני שהריביות שלהם כבר נמוכות מאוד. ריביות נמוכות מעודדות את משקי הבית והעסקים ללוות, להוציא ולהשקיע או לזרז את התוכניות לעשות כך.

אך ביפן ובאירופה ריביות היעד של הבנקים המרכזיים הן כבר מתחת לאפס. הריבית של הפד היא בין 1% ו-1.25%. במשבר של 2007-2009, הוא הוריד את הריבית ביותר מ-5 נקודות אחוז. כעת אין לו את המרחב לעשות את זה.

אחרי המשבר האחרון, בנקים מרכזיים אימצו גם מדיניות של הקלה כמותית, שבה הם קונים אג"ח כדי להוריד את ריבית הטווח הארוך. אבל גם הריביות האלו נמוכות מאד היום. תשואת אג"ח האוצר האמריקני לעשר שנים, למשל, נמוכה מ-1%. בגרמניה וביפן, התשואות המקבילות הן מתחת לאפס.

הבנקים המרכזיים אינם מאוחדים בגישתם. הבנק של יפן, למשל, מהסס אם להצטרף לפד ולבנקים מרכזיים נוספים בהפחתת הריבית, כי ריבית היעד שלו כבר שלילית. הוא רוצה להתמקד בתמיכה בחברות שנפגעו מהמגיפה, כך לפי יודעי דבר.

"אין צורך מיידי לנקוט פעולה מתואמת בו זמנית", אמר מקור מקורב לבנק היפני. "כל בנק מרכזי פועל בנסיבות כלכליות שונות ויש לו מדיניות שונה עם אפקט שונה, והמרחב להקלה מוניטרית נוספת שונה גם הוא לכל בנק".

לגארד הפחידה את המשקיעים

יש גם דמויות חדשות שמובילות את המדיניות, חלקן ללא ניסיון רב במצבי משבר. יו"ר הפד ג'רום פאואל, שהנשיא טראמפ מתח עליו ביקורת רבה, מכהן זה שנתיים. הנגיד הבריטי מארק קרני, שהוריד את הריביות בשבוע שעבר, פורש היום (א') מהתפקיד, והוא יוחלף על ידי אנדרו ביילי. לגארד כיהנה בשרת האוצר של צרפת במשבר הפיננסי, אך אין לה ניסיון במדיניות מוניטרית.

המשקיעים התמלאו חשש מדברים שהיא השמיעה מוקדם יותר בשבוע שעבר. במסיבת עיתונאים ביום חמישי, היא קראה לממשלות להוריד חלק מהנטל של ריסון המשבר הכלכלי של הבנקים המרכזיים. היא גם אותתה שהיא לא מוכנה לטפל בפער המתרחב בין עלויות גיוסי ההון של ממשלות מרחב האירו.

הדברים הללו החמירו את המפולת בשווקים, שגרמה לזינוק בתשואות האג"ח הריבוניות של איטליה, ולמפולת של 17% במדד המניות העיקרי באיטליה. בבלוג שהועלה שלשום לאתר הבנק המרכזי האירופי, הכלכלן הראשי של הבנק, פיליפ ליין, אותת שה-ECB ערוך לקנייה של אג"ח ממשלתיות איטלקיות כדי לסייע.

"אנחנו בבירור מוכנים לעשות יותר ולהתאים את כל הכלים שלנו במידת הצורך כדי להבטיח שהמרווחים המוגדלים בין תשואות האג"ח שאנחנו רואים בתגובה להאצת התפשטות נגיף הקורונה, לא יערערו את תפקוד השווקים", כתב ליין.