שוק האופנה נכנס למשבר הגדול בתולדותיו: כמה זמן הוא יוכל לשרוד את סגירת הקניונים?

פוקס הוציאה לחל"ת את 8,500 העובדים, גם בקסטרו ובמשביר השביתו פעילות • הסגר שהוטל בשל התפרצות נגיף קורונה יימשך לתוך חג הפסח וכבר מוביל את הרשתות לדרישה שלא לשלם לקניונים את דמי השכירות • כמה חמצן יש לשוק שנשען כמעט לחלוטין על מכירות בחנויות פיזיות?

חנויות סגורות בקניון רמת-אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בקניון רמת-אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

ענף קמעונאות האופנה והקניונים נכנס להסגר: אלפי חנויות סגורות לפעילות, והעובדים עומדים בפני סימן שאלה גדול. על רקע הודעת ראש הממשלה על סגירת פעילות הקניונים, הודיעו קמעונאיות האופנה כי הן מוציאות לחופשה ללא תשלום עשרות אלפי עובדים המפעילים את החנויות הפיזיות של הרשתות, וישאירו שיעור מצומצם בלבד לתפעול פעילות האונליין אם קיימת כזו.

מדובר במשביר חריג בחומרתו, אך הוא לא עומד בפני עצמו - חג הפסח, שנחשב לאחד משיאי השנה עבור כל רשתות הקמעונאות, חל השנה במחצית הראשונה של אפריל - כך שההפסקה שנכפתה מהרגע להרגע על רשתות האופנה לא פוגעת רק במכירות של הימים והשבועות הקרובים, אלא חותכת באבחה גם את מכירות החג.

קניון דיזינגוף סנטר / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 קניון דיזינגוף סנטר / צילום: שני אשכנזי, גלובס

חמצן: שאלת השאלות - כמה זמן יימשך הסגר

עובדה זו הופכת את הדוחות השנתיים לשנת 2019 שמתפרסמים בימים אלה ללא רלוונטיים. כל הרשתות צפויות להציג פגיעה משמעותית בפעילות שעדיין לא ניתן לאמוד אותה. עם זאת, להערכת גורמים בשוק, הפגיעה תהיה ניכרת והיא נאמדת בסכומים של מאות מיליוני שקלים לפחות. הערכות אלו מקבלות חיזוק מצעדי ההתייעלות והחיסכון חסרי התקדים שעליהן הודיעו הרשתות תוך שעות.

כאמור, מדובר במשבר הגדול ביותר שידע הענף בישראל. השאלה הגדולה היא כמה זמן יימשך הסגר שעליו הוכרז. קמעונאיות האופנה השונות שהתייחסו למשבר, מציינות השבתת פעילות שנעה בין חמישה לשישה וחצי שבועות. המשמעות של סגירה שכזו היא אובדן רוב ההכנסות של אותן קמעונאיות, ובמילים אחרות - מחיקה מוחלטת של רווחים והכנסות באותם שבועות ארוכים, למעט אלו שמחזיקות בפעילות אונליין דומיננטית.

גם חברות שמחזיקות בפעילות בחו"ל יידרשו להתמודד עם אפשרות של סגירה, וסביר מאוד שחוות גם הן ירידה בפדיונות גם במדינות שלא נקטו בהסגר.

הגדולות: איפה פוגש משבר הקורונה את פוקס וקסטרו

המספרים הם כמעט בלתי נתפסים: פוקס, המעסיקה כ-8,500 עובדים ב-700 חנויות, הוציאה בשלב הראשון לחל"ת את כל עובדיה, למעט המנכ"ל הראל ויזל שיעבוד ללא שכר ו-100 עובדי פעילות האונליין שבשליטתה - בטרמינל איקס - שימשיכו להפעיל את האתר. ככל הנראה, ימשיכו להיות מועסקים כ-30-40 עובדי מטה.

במהלך הבוקר ובמקביל לקריסה של אתר רשת התינוקות שילב של הקבוצה, החליטה הרשת לפתוח את החנויות הפיזיות שלה שנמצאות מחוץ לקניונים.

בשלב זה החנויות נסגרו למשך 45 יום, כאמור למעט חנויות שילב שפועלות ברחוב או במרכזים פתוחים.

מלבד ההודעה של המנכ"ל ובעל השליטה בקבוצה כי הוא מוותר על שכרו החל מהמחצית השנייה של חודש מרץ, הודיעה הקבוצה על הקפאת הדיבידנד בהיקף של 49 מיליון שקל שעליו דיווחה החברה בסוף השבוע בדוחותיה השנתיים.

פוקס פוגשת את המשבר הנוכחי כשהיא במצב הטוב ביותר שהייתה בו בשנים האחרונות, אך החשיפה שלה אליו רבה. זאת משום שהיא, ככל הנראה, השוכר שמפעיל את מספר החנויות הרב ביותר במרכזים מסחריים בישראל.

לעומת זאת, קסטרו שנמצאה במצב עדין בדומה ליתר שוק האופנה, עם ירידה בפדיונות בחנויות הפיזיות שלה, חווה את משבר הקורונה בעוצמות גבוהות אף יותר. הקבוצה שמנוהלת על-ידי משפחת רוטר הודיעה אמש כי תוציא לחופשה ללא תשלום כ-5,400 עובדים, ותמשיך במכירות רק באמצעות אתר האינטרנט שלה.

בשלב זה כ-460 חנויות הקבוצה יהיו סגורות. גם בקסטרו ויתרו מנכ"לי הקבוצה, בני הזוג אתי וגבי רוטר, על שכרם, תוך שהם מעדכנים בהודעה לתקשורת כי "יתר השותפים יקצצו את השכר ב-50%".

גם קבוצת המשביר לצרכן בניהולו של רמי שביט דיווחה כי תוציא את מרבית עובדיה לחופשה ללא תשלום. החברה מעסיקה כ-3,200 עובדים, מתוכם כ-1,200 דיילים ועובדי זכיינים. במשביר הודיעו כי השעיית הפעילות תימשך עד 18 באפריל, וכמו כן על הקפאת ההתקשרות עם כל הספקים.

ברשת האופנה עדיקה הודיעו על סגירה של תשע החנויות הפיזיות שהיא מפעילה. עדיקה היא דוגמה יוצאת דופן בשוק האופנה המקומי, מאחר שהוקמה מלכתחילה כאתר מכירות מקוון ורק לאחר שיצרה לעצמה מיתוג מובחן ועצמאי, היא פתחה חנויות פיזיות.
עדיקה, בניהולו של דדי שוורצברג, הודיעה כי בשל הוראות הממשלה עובדי החנויות הפיזיות שלה ייצאו לחופשה ללא תשלום עד 15 באפריל.

תשלומי השכירות: הקניונים מול רשתות הקמעונאות

הבשורה הדרמטית על סגירת הקניונים פוגשת את ענפי האופנה והקניונים בנקודת רתיחה, לאור העובדה שהם "מתבשלים" באתגרים עסקיים תקופה ממושכת. בשנים האחרונות חווה שוק הקמעונאות בישראל שינויים אסטרטגיים, ובמיוחד שוק קמעונאות האופנה. השינויים הללו משפיעים על כל הרשתות והם תולדה של שינויים באופן הצריכה בישראל.

אם בעבר רכש הציבור הישראלי את מרכולתו מהסניפים הפיזיים, הרי שבשנים האחרונות הוא עבר לרכישה באתרי סחר מקוונים - רובם מחו"ל - או רכישות פיזיות בחו"ל בטיסות שהפכו לזולות הרבה יותר בשל רפורמת השמיים הפתוחים. שינויים אלה שחקו את המכירות בישראל ופגעו במודלי הרווחיות של הרשתות.

עתה, סערת הקורונה פוגשת את רשתות האופנה כשרובן רחוקות מהשיא. סגירת השמיים והטיסות לחו"ל לא מסייעת להן, בשל הסגירה בפועל של הקניונים. עוד קודם לסגירה שעליה הודיע ראש הממשלה, תנועת הקונים בחנויות נחתכה בחדות וזאת בשל חשש הציבור מהידבקות. בשל הקשיים הללו, שפוגעים באופן מיידי בהכנסות וברווחי החברות, הן משתדלות להתאים את צד ההוצאות - אך זה לא מתאפשר בקלות ותלוי בגורמים נוספים.

כך, הוצאת העובדים לחופשה כפויה ללא תשלום והפחתות השכר לבכירים ברשתות מקטינים את הוצאות שכר העבודה בדוחות הכספיים של החברות לרבעון הראשון. גם הוצאות הפרסום ניתנות לשינוי מיידי יחסית. אבל הוצאות אלה אינן היחידות. לחברות הוצאות קשיחות יותר, למשל הוצאות מימון, דמי שכירות ודמי ניהול בקניונים.

בימים האחרונים החלו רשתות האופנה לפעול לשינוי גם בהוצאות דמי השכירות והניהול בקניונים, עד כה ללא הצלחה גורפת. זה החל במכתבי בקשה שלא זכו לתשובה מצד עזריאלי. במליסרון שלחו בשעות הצהרים מכתב לשוכרים, ועדכנו כי לא יגבו דמי שכירות ודמי ניהול החל ב-1 באפריל עבור חנויות שיישארו סגורות.

בסוף השבוע הגיעו המאמצים האלה לנקודת רתיחה, עם הודעה חריגה של רשת האופנה פוקס לפיה החל מאפריל היא לא תשלם אוטומטית את שכר הדירה ודמי הניהול לקניונים.

נאום ראש הממשלה וההחלטות שהתקבלו, עשויים לשנות את שיווי המשקל ביחסים בין רשתות הקמעונאות (השוכרות) לבין הקניונים (המשכירות). אולי אף לספק לרשתות הקמעונאות חבל הצלה מהמדינה שכפתה עליהן הפסקת פעילות, ובחלק מהמקומות אף אוכפת זאת באמצעות המשטרה.

על רקע העובדה שהקניונים סגורים, תוהים כעת השוכרים מה יעלה בנוגע לדמי השכירות שכבר שולמו עבור חודש מרץ במלואו - ושכבר במחציתו הראשונה הורגשה ירידה דרמטית במספר הקונים, ושבמחציתו השנייה צפויה הפסקה מוחלטת בשל הפסקת הממשלה שתימשך עמוק אל תוך אפריל.

מבחינת הקניונים מדובר בתקופה מאתגרת גם כן, זאת בשל סגירת השערים ללקוחות והדרישה של השוכרים כי חברות הניהול של הקניונים ישתתפו עמן בנטל של השלכות התפרצות הקורונה. בניגוד לקבוצת ביג ומליסרון, שיצאו במכתב שבו הן מתחייבת להעניק לשוכרים שורת הקלות, ביניהן ביטול של תשלום דמי שכירות הבסיס ומעבר לאחוזים מפידיון, בעזריאלי שרוב פעילותה מתמקדת בקניונים שישארו סגורים, לא מצאו לנכון לפרסם לפי שעה הקלות.

כך, מנכ"ל קניוני עזריאלי הסתפק היום במכתב לפיו הם "עסוקים בגיבוש תוכנית פעולה", זאת בנוסף לפריסת התשלומים שכבר ניתנה בנוגע לחודש אפריל, ובנוגע להצעה למכור באתר האונליין של הקבוצה.

פסח: תווי קנייה ללא חנויות לממש

אפרופו פסח, לציבור הרחב - כמו גם לרשתות הקמעונאות - מצפה עוד חדשה מאכזבת בשל המצב הקיים. מדי שנה מחולקים בישראל תווי שי בהיקפים אדירים לקראת חג הפסח ולקראת ראש השנה. תווי שי אלה מייצרים פדיון מהותי עבור הקמעונאיות שהשנה הולך לאיבוד, זאת מאחר ותווי השי, בהכללה, ניתנים למימוש רק ברכישות פיזיות ולא דרך האתרים המקוונים.

עובדה זו והאתגרים האדירים שעומדים לפתחן של הרשתות מבטיחים שפסח 2020 לא יהיה חג שמח מבחינה עסקית עבור ענפי האופנה והקניונים.

רשתות האופנה הגדולות - תמונת מצב

פוקס

> כוח-אדם: כ-8,500 עובדים
> סטטוס עובדים: כל העובדים יצאו לחל"ת, למעט המנכ"ל שיעבוד ללא שכר ו-100 עובדי פעילות האונליין בטרמינל איקס
> חנויות: 700 חנויות הקבוצה סגורות למשך 45 יום, למעט חנויות שילב שפועלות ברחוב או במרכזים פתוחים
> בכירים: מנכ"ל הקבוצה ויתר על שכרו

קסטרו

> כוח-אדם: כ-5,400 עובדים
> סטטוס עובדים: כל עובדי הקבוצה יצאו לחל"ת, למעט עשרות בודדות של עובדים שיפעילו את פעילות האונליין
> חנויות: בשלב זה כ-460 חנויות הקבוצה סגורות
> בכירים: מנכ"לי הקבוצה ויתרו על שכרם, יתר השותפים יקצצו את שכרם ב-50%

עדיקה

> כוח-אדם: 500 עובדים
> סטטוס עובדים: הוצאת עובדים לחל"ת
> חנויות: 9 חנויות בישראל, חנות בארה"ב
> הלאה: הערכה כי פעילות החנויות הפיזיות תושבת בישראל, האונליין ימשיך לפעול כרגיל

גולף

> כוח-אדם: כ-1,800 עובדים
> סטטוס עובדים: טרם פורסם דיווח בנוגע להמשך העסקתם והפעילות
> חנויות: כ-325 חנויות

דלתא ישראל

> חנויות: 90 חנויות ברחובות ומרכזים פתוחים מתוך 171 ימשיכו לפעול
> סטטוס עובדים: יתר העובדים יצאו לחל"ת בשילוב עם עבודה מהבית

המשביר לצרכן

> כוח-אדם: כ-3,200 עובדים, מתוכם כ-1,200 דיילים ועובדי זכיינים
> סטטוס עובדים: רוב עובדי הרשת יצאו לחל"ת עד לסיום השהיית הפעילות
> פעילות: השעיית הפעילות עד 18 באפריל; הקפאת ההתקשרות עם כל הספקים