"הלקוחות הקבועים והקהילה תומכים בנו גם עכשיו"

חמוטל ברקן, בת 47, בעלת שלוש חנויות לצעצועים בשם TOMMY & ANNIKA • "ירידה של 50%-40% בהכנסות מתחילת החודש" • עצמאים בבידוד: "גלובס" בפרויקט מיוחד 

מי אני

חמוטל ברקן, 47, גרה בתל אביב ואמא לשלושה בנים. אני עצמאית ויש לי שלוש חנויות לצעצועים בשם TOMMY & ANNIKA. אחת בקניון גבעתיים, אחת במוזיאון הטבע ואחת במרכז תל אביב.

העבודה שלי

כל חנות היא מעט שונה. אנחנו מוכרות "צעצועי פרימיום", מוצרים מאוד איכותיים שאני קונה מיבואנים מחו"ל וגם מוצרים שאני מייבאת בעצמי. קהל היעד שלנו הם משפחות וילדים, ואנחנו מציעות להם פאזלים, ערכות יצירה, משחקי קופסה ועוד. הקונספט של החנויות הוא חנות ללא חלוקה מגדרית - אין אצלנו צעצועים לבנים וצעצועים לבנות. אנחנו מנסות לשבור את התבניות הרגילות. אני עושה הכול בחנות - גם הבעלים וגם עובדת בשטח לצד הצוות שלי.

כך השפיעה עליי התפשטות הקורונה

בשבועיים-שלושה האחרונים יש השפעה מאוד קשה. רואים ירידה דרסטית בהכנסות של החנויות. החנות שהכי נפגעה היא החנות בקניון גבעתיים, מספר הקונים יורד וכך גם מספר התיירים שהגיעו לחנות המוזיאון. מדובר על ירידה של 50%-40% מתחילת החודש.

מה קורה בינתיים עם העסק

לאור ההנחיות האחרונות, החנויות במוזיאון ובקניון נסגרו מידיית. החנות השלישית, זו שברחוב בתל אביב, עדיין פתוחה. כדי שאנשים ירגישו בנוח להגיע ולקנות מבלי להצטופף בחנות הוצאתי החוצה חלק גדול מהמוצרים למכירה בשטח הפתוח ואנחנו מקפידות שבתוך החנות לא יהיו יותר מחמישה אנשים בו זמנית. לצד זה, אנחנו מציעות גם משלוחים ורכישה טלפונית ואנחנו מביאות את המוצר עד לרכב. כל המשפחה התגייסה כדי לעזור, גם הילדים המתבגרים שעושים שליחויות ללקוחות.

מה הממשלה צריכה לעשות

מבחינתי הדבר העיקרי הוא לאשר לרשויות המקומיות להקפיא את תשלומי הארנונה. בינתיים רק דוחים את התשלומים לאפריל אבל זה לא פתרון. אין לנו הכנסות ולא ברור מאיפה נשלם את זה. בנוסף, צריך להקפיא את כל תשלומי המע"מ ומס ההכנסה. גם האינפורמציה שניתנת בינתיים היא חלקית ויוצרת בלבול על בלבול במקום לעזור.

החיים בבידוד

החיים האישיים בסך הכול בסדר למרות המצב. יש משהו מאוד מנחם ומעודד, ואפילו מרגש, בתמיכת הלקוחות הקבועים שלנו ובתמיכה של הקהילה שחיה באזור החנות. אנשים שגרים בסביבה באים לקנות, כי הם מרגישים שהם רוצים לחזק את העסקים הקטנים והבינוניים, וזה מאוד משמח ומחזק אותי. זה עוזר מאוד לשמור על אופטימיות. עם זאת, אני מאוד מוטרדת ברמה העסקית והמקצועית. אני רואה איך היסודות של העסק שבניתי בעמל רב במשך חמש שנים מתערערים באופן מהיר מאוד ומפתיע מאוד. זה דורש הרבה אורך רוח כדי לצלוח את זה. יש לי גם עשרה עובדים שחשוב לי לשמור עליהם ולתמוך בהם. 

עצמאים שמעוניינים להתראיין למדור זה, צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il