מאיפה יגיע הכסף למלחמה בקורונה? אל תשאלו את שר הכלכלה

שר הכלכלה אלי כהן טען כי "יש כסף לקרן הקורונה, כי מתחילת השנה נוצר בתקציב עודף של יותר מ-10 מיליארד שקל" • הייתכן שבלי תקציב מאושר הצלחנו לשים בצד מיליארדים לטיפול במגפה? מישהו התבלבל • המשרוקית של גלובס

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר, גלובס
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר, גלובס

בעוד רבים תוהים איך תתמודד המדינה עם הקורונה כשהיא מתנהלת עם תקציב זמני, שר הכלכלה אלי כהן הפגין אופטימיות מפתיעה. בראיון בגלי צה"ל נשאל כהן מאיפה יבוא הכסף לקרן שהוקמה למתן הלוואות לעסקים שייפגעו מהמשבר. "מתחילת השנה יש עודפים בתקציב המדינה של למעלה מ-10 מיליארד שקלים" - הוא בישר. "מכיוון שאנחנו עובדים לפי תקציב של 1/12, יש תקציב משמעותי עודף". בה בעת, הוא הוסיף, "ערבויות המדינה נמצאות בהיקפים נמוכים יותר מהמגבלות".

כהן אומר שני דברים. הראשון: בחודשיים האחרונים הממשלה לא ניצלה 10 מיליארד שקל שיכולים לשמש כ"חיסכון קורונה". השני: הערבויות שהמדינה תצטרך לממן במסגרת קרן הסיוע הן לא הוצאה כבדה. הנקודה השנייה נכונה, אבל הראשונה מבוססת על אשליה אופטית: החיסכון שכהן מתאר לא קיים.

נתחיל ממה שנכון. כפי שעמיתנו עמירם ברקת הסביר ב"גלובס" לפני כמה ימים, קרן הסיוע לעסקים נפגעי קורונה תעלה למדינה מעט מאוד בטווח הקצר. את הכסף ילוו גופים פיננסיים פרטיים. המדינה רק תיתן את הערבויות למקרה שבעלי העסק לא יצליחו לעמוד בהחזרים, אבל ההנחה היא שיותר מ-90% יצליחו.

עכשיו נסביר את אשליית המיליארדים העודפים. מאחר שהכנסת לא אישרה תקציב ל-2020, החוק מרשה לאוצר להוציא בכל חודש סכום מוגבל, 1/12 מתקציב השנה הקודמת + מדד. במספרים, המכסה הזאת עומדת על 482.5 מיליארד שקל לכל 2020. תקרת ההוצאה לינואר ולפברואר היא בדיוק שישית מזה, 80.4 מיליארד שקל. והנה, בפועל המדינה הוציאה בתקופה הזאת רק 70.7 מיליארד שקל. כהן מסתכל בטבלאות ורואה חיסכון של 9.7 מיליארדים.

כסף על הרצפה? לא ממש. הוא משוריין לחודשים הבאים. 47% מהתקציב שנועד ל-2020 שמורים לתשלומים שהחוק לא מאפשר לקצץ בהם, בעיקר החזרי חוב וריבית ותשלום שכר. בשל מגבלות החוק, האוצר מקבל בדיוק 1/12 מזה בכל חודש: 18.9 מיליארד בינואר, 18.9 מיליארד בפברואר וכו’. אבל ההתחייבויות של המדינה לא מתחלקות באופן כה אלגנטי - במקרה, הן כבדות יותר בחודשים הבאים של השנה. לדוגמה, החזרי הקרן תופסים 20% מההוצאה השנתית, אבל רק 18% מההוצאה בינואר ובפברואר. תשלומי השכר תופסים 19% מהוצאה השנתית, אבל רק 15% מההוצאה בינואר ובפברואר.

לכן הטבלאות מראות שהממשלה לא ניצלה בחודשיים האחרונים מיליארדי שקלים ממכסת ההוצאה המותרת, אבל זה לא כסף פנוי: 6 מיליארד שקל מתוכו מגולגלים הלאה לטובת הוצאות בעתיד.

בשורה התחתונה: דברי כהן לא נכונים ברובם. הכסף שהמדינה לא ניצלה בינואר ובפברואר מיועד בעיקרו להוצאות משוריינות על שכר והחזרי חוב, שצפויות לגדול בהמשך השנה.

תחקיר: ארן רונדל