התעשיינים לשר האוצר: לשנות את תנאי קרן הסיוע לעסקים במצוקה

נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר מבקש שהמדינה תעלה את שיעור הכיסוי של ערבות המדינה מול הבנקים, תרחיב את התמיכה גם לחברות גדולות ותקצר את זמן בדיקת הזכאות

רון תומר / צילום: פאול אורלייב
רון תומר / צילום: פאול אורלייב

התאחדות התעשיינים דורשת משר האוצר לשנות תנאים מהותיים במסלול הקורונה, שהוקם בשבוע שעבר במסגרת קרן הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים. בשבוע שעבר הקציבה המדינה 8 מיליארד שקל לאשראי במסגרת הקרן, אלא שהתנאים הנלווים למתן האשראי עלולים להקשות מאוד על עסקים שנקלעו למצוקה, כך לפחות טוען נשיא ההתאחדות ד"ר רון תומר. באוצר ובבנק ישראל תולים תקוות רבות בקרן, אך לדעת גורמי מקצוע, בעלי עסקים רבים יתקשו לקבל ממנה סיוע בזמן ומרבית הכסף שהוקצה לה - לא ינוצל.

במכתב ששלח היום לשר האוצר משה כחלון מדגיש תומר את הצורך להעלות את שיעור הכיסוי של ערבות המדינה מול הבנקים. המדינה מתחייבת אמנם למתן ערבות בגובה 85% מכל הלוואה שתאושר אך מגבילה מאוד את האפשרות לאשר הלוואות לעסקים שקיימת סבירות גבוהה שלא יצליחו לפרוע את ההלוואה בזמן. "על-פי ההסכמים בין המדינה למערכת הבנקאית", כותב תומר. "שיעור הכיסוי לאי-פירעון מטעם המדינה עומד על 8.5% -10% מערך ההלוואות. למרות שמדובר בשיעור גבוה בהרבה מאי-הפירעון בימי שגרה (העומד על כ-0.5% לעסקים קטנים) אנו נמצאים במצב יוצא דופן המחייב מתן וודאות לבנקים. לכן נדרש להעלות את הכיסוי מטעם המדינה ל-15%".

בנוסף מבקש תומר להרחיב את האפשרות לפנות לקרן גם לחברות גדולות יותר, שמחזור העסקים השנתי שלהן מגיע ל-500 מיליון שקל (כיום המגבלה עומדת על 100 מיליון שקל) כפי שנעשה לדבריו במשברים קודמים. תומר מבקש גם קיצור זמן בדיקת הזכאות וביטול טפסים ובהם למשל החובה להגיש תוכנית עסקית וכן צפי מכירות לשנים הבאות. לדבריו, "כיוון ומדובר במסלול מיוחד הדורש אישור תצהיר חתום על ידי עו"ד לעניין הקושי התזרימי בגין הקורונה, ולאור חוסר הוודאות שמייצר המשבר הנוכחי. מדובר באיבוד זמן יקר, לבדיקה שאמורה להיות פשוטה בהרבה. יש לקצר את הטפסים להגשה, לבטל סעיפים רבים בהם, ולקצר עוד יותר את זמן בדיקת ההלוואה. קרן ההלוואות היא כלי תזרימי חשוב בימים אלו, השינויים המוצעים לעיל יספקו מענה טוב בהרבה מהקיים על מנת שעסקים רבים יוכלו לשרוד את המשבר ולהמשיך לתרום לכלכלה ולתעסוקה".

מאז הקמתה ב-2016 אישרה הקרן הלוואות לכ-19 אלף עסקים קטנים ובינוניים בסכום כולל של 6.7 מיליארד שקל. הלוואה ממוצעת שאושרה לעסק בינוני עומדת על כ-2 מיליון שקל והלוואה ממוצעת לעסק קטן - על כ-230 אלף שקל. מדובר בהלוואות לחמש שנים (ותקופת גרייס של חצי שנה) הנושאות ריבית של פריים פלוס 2% עד 2.8% בממוצע. את ההלוואות מעניקות ארבע קבוצות פיננסיות, אך בעלי העסקים נדרשים לפנות קודם לכן לאחת משתי חברות בדק שמבצעות בדיקה מקדמית של עמידת הבקשה בתנאים. במסגרת המסלול החדש המדינה מבקשת לקצר את תהליך בדיקת הזכאות של הבקשות לתשעה ימי עסקים. בנוסף הוגדל רכיב ערבות המדינה מ-70% ל-85% כששאר הסיכון מתחלק בין בעל העסק (10%) והמלווה (5%).