הקורונה משנה הרגלים בשוק האשראי: מימון ישיר עוצרת שיווק הלוואות לכל מטרה חדשות

אלו המנסים להתחיל בהליך קבלת הלוואה מקבלים את ההודעה "לאור המצב אין באפשרותנו להעניק הלוואה לכל מטרה כעת" • כפי הנראה יש מספר סיבות למהלך, ובכללן המגבלות הקשורות לבין היתר לכוח אדם מצומצם מאד במשרדים ורצון להתמקד בטיפול בהלוואות לרכישת רכבים

ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר / צילום: מימון ישיר
ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר / צילום: מימון ישיר

עד לפני שבועות ספורים נראה היה שחברת מימון ישיר שבבעלות קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן ועמיתי הגמל והפנסיה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, נמצאת בדרך הבטוחה להנפקת ענק לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל.

מאז השתנו דברים רבים, כששוק ההון עבר לירידות חדות בשל התפרצות וירוס הקורונה. בשל המהלכים החריגים שננקטו לטובת הכלתו, הערב התברר כי החברה עוצרת את שיווק ההלוואות לכל מטרה חדשות.

מי שמנסה להתחיל בהליך רכישת הלוואה לכל מטרה ממימון ישיר באתר החברה, מקבל את ההודעה הבאה: "לקוחות יקרים, לאור המצב, אין באפשרותנו להעניק הלוואה לכל מטרה כעת. אנו מתנצלים ומקווים לחדש את השירות בהקדם האפשרי. בריאות לכולם, מימון ישיר". בסביבת החברה מציינים כי החברה ממשיכה בביזנס המרכזי שלה - מתן הלוואות לרכישת רכבים בשיעבוד בכלי הרכב.

כפי הנראה יש מספר סיבות למהלך, ובכללן המגבלות הקשורות לבין היתר לכוח אדם מצומצם מאד במשרדים ורצון להתמקד בטיפול בהלוואות לרכישת רכבים. בנוסף, מסבירים בסביבת החברה, הלוואות לכל מטרה מכריחות הוצאת שליחים לשטח כדי להחתים לקוחות ואז הם חוזרים למשרדי החברה - דבר בעייתי בימים אלה.

המהלך של מימון ישיר שבניהול המייסד ערן וולף נעשה בצל סגירה זמנית של בתי עסק וחברות רבים, תוך הוצאת עשרות אלפי עובדים לחופשה ללא תשלום באופן מיידי, וללא תאריך סיום ידוע. זאת, תוך פגיעה ביכולת של לפחות חלק מהם לשלם עבור ההוצאות השוטפות, כולל החזרי הלוואות אחרות, ובשל כך - התגברות בצורך מיידי של רבים להשיג מזומנים, גם בדרך של הלוואה.

מציאות זו יוצרת זינוק בביקוש להלוואות, לצד הידרדרות במצבם הפיננסי של חלק מהלקוחות הפוטנציאליים שלא ברור עתיד מקור הכנסתם. על פניו, הגידול בביקוש הוא הזדמנות לצמיחה בתחום, ואולם, גם הסיכון בתיק הקיים של הגופים המחווים נמצא בסיכון גבוה מכפי שהוא נתפס עד לפני חודשים אחדים. אולם, ייתכן ויהיה זינוק בהוצאות בגין הפסדי אשראי. היבט זה מטריד את כל נותני האשראי ובכללם מימון ישיר.

מימון ישיר עוסקת במתן אשראי צרכני למגוון מטרות, ובראשן הלוואות לרכישת כלי רכב, ולצדן הלוואות צרכניות לכל מטרה. על פי מצגת שפרסמה החברה בסוף 2019, תיקי ההלוואות שלה מסתכמים בכ-8.5 מיליארד שקל, כשמתוך סכום זה כ-6 מיליארד שקל הם בהלוואות לרכישת כלי רכב והן מגובות בשעבוד על כלי רכב. עד כה העמידה מימון ישיר הלוואות בהיקף מצטבר של כ-16.9 מיליארד שקל - מתוכן כ-11.6 מיליארד שקל בהלוואות מגובות בשעבוד על כלי רכב. סך ההלוואות לכל מטרה שהעמידה החברה בכל שנות פעילותה עומד על כ-5.2 מיליארד שקל. 

מימון ישיר הינה חברת האשראי הצרכני החוץ-בנקאי ושאינה חברת כרטיסי אשראי הגדולה בישראל. בדיקה באתרים של חברות כרטיסי האשראי ישראכרט, כאל ומקס מלמדת כי על פניו אין שינוי אצלן בכל הקשור למתן הלוואות חדשות.