חששות בענף היח"צ מחובות אבודים: "אם לא נצלח את המשבר, נמות"

בהודעת ווטסאפ של איש יחסי הציבור דני לוי, שהגיעה לידי "גלובס", נכתב כי: "מסתמנת אצלנו חשיפה כספית גדולה של חברות שממש נחבטו ועשויות לא לשלם חשבוניות קודמות במאות אלפי שקלים, בעיקר מצד גופים בתחום התיירות. אם זה יקרה, ננסה לגייס הלוואה גדולה מהבנק - או למכור כליה"

העצירה העסקית הכפויה עימה מתמודדים רוב מהעסקים במשק מתגלגלת בשרשור לנותני השירותים - משרדי יחסי ציבור ומשרדי פרסום - שחוששים שהמצב יגרום להתמוטטות של חלק מהלקוחות וישאיר אחריהם חובות כספיים גדולים אותם משרדים.

משהו על המתרחש מאחורי הקלעים אפשר היה ללמוד מהודעת וואטסאפ ששלח דני לוי, בעלים של משרד יחסי ציבור גדול המייצג גופים גדולים כמו קוקה-קולה, סמסונג, אדידס ואחרים, בקבוצה משותפת של כל לקוחותיו.

"בינתיים", כותב לוי, "אומנם רק לקוח אחד נאלץ לעצור פעילות, אבל מסתמנת אצלנו חשיפה כספית גדולה של חברות שממש נחבטו ועשויות לא לשלם חשבוניות קודמות במאות אלפי שקלים, בעיקר מצד גופים בתחום התיירות. אם זה יקרה, ננסה לגייס הלוואה גדולה מהבנק - או למכור כליה. אם לא נצליח, נמות".

"מה אני רוצה מכם?", מוסיף לוי, "רק להיות עדינים ולנסות למנוע ככל האפשר את קריסת הספקים, גם אנחנו וגם אחרים. בדיוק כשם שאנחנו לא נשאיר חובות לספקים העובדים שלנו".

לוי רחוק מלהיות לבד. "התעוררת הבוקר לעשרה לקוחות שאמרו שהם עוצרים פעילות שיווקית מיידית וגם משהים תשלומים לספקים, לרבות חשבוניות שכבר נשלחו", אומר בכיר בענף יחסי הציבור. ובעלים אחרים של משרד יחסי ציבור המתמחה בצרכנות ולייף סטייל מספר על שבעה לקוחות שביטלו פעילות וצופה החמרה נוספת של המצב: "משרדי יחסי ציבור משלמים מראש על חלק מהפעילות של לקוחותיהם", מסביר הבכיר, "משלמים על קמפיינים של משפיענים, אביזרים, הדפסות, צילומים, נסיעות, תשלום לספקים על הפקות. אחרי זה אמורים לקבל החזרים מהלקוח, אבל כשלקוח מקפיא פעילות, ובטח אם הוא מתמוטט - לא תמיד הוא משלם, ואנחנו נשארים עם החובות, ואם מדובר בלקוח גדול, זה יכול להביא לסגירת משרד".