בזק | בלעדי

על רקע מצב החירום: בזק מבקשת ממשרד התקשורת למנוע ניתוק לקוחות אינטרנט

החברה פנתה למשרד התקשורת וביקשה לעצור את פיצול הלקוחות ב"בנדל ההפוך", שמאלץ אותה לנתק אלפי לקוחות מדי שבוע •  מטרת בקשה היא להקטין את הלחץ הכבד על מוקדי השירות, שבימים אלה, על רקע משבר הקורונה, ממילא נמצאים תחת עומס חריג

מרכזיית בזק / צילום: רפי קוץ
מרכזיית בזק / צילום: רפי קוץ

חברת בזק מבקשת ממשרד התקשורת לעצור את פיצול הלקוחות במסגרת "הבנדל ההפוך", ובכך למנוע ניתוק של אלפי לקוחות בשבוע משירותי אינטרנט - כך נודע ל"גלובס". מטרת בקשה היא להקטין את הלחץ הכבד על מוקדי השירות, שבימים אלה, על רקע משבר הקורונה, ממילא נמצאים תחת עומס חריג.

בישראל נהוג מודל חריג ובעייתי שמחייב את בזק לספק שירותי אינטרנט מפוצלים בין חברת התשתית לספק האינטרנט. בשל מגבלות אלה מחויבת בזק בהוראת משרד התקשורת לפצל את המנוי אחרי שנה, כלומר לנתק אותו משירותי אינטרנט, אלא אם כן הלקוח ביקש להאריך את החוזה מחדש עם ספק האינטרנט. מכיוון שרוב הלקוחות אינם מודעים לכך, התוצאה היא שבזק נאלצת לנתק אלפי לקוחות מדי שבוע, והם בתורם נאלצים לפנות מחדש לבזק ולבקש להתחבר.

סוגיית "הבנדל ההפוך" נמצאת בדיונים במשרד התקשורת, ושר התקשורת דודי אמסלם אף הביע את מורת-רוחו מספר פעמים ממדיניות הפיצול בין ספק האינטרנט לתשתית.

משרד התקשורת הנהיג את המודל במטרה לאפשר לבזק עיקוף של המדיניות האוסרת עליה לספק אינטרנט ישירות. התוצאה היא שבזק למעשה מחויבת לשווק את כל ספקיות האינטרנט, והלקוח הוא שבוחר מביניהם. המודל הזה, שנקרא "בנדל הפוך", מתפרק אחרי שנה, וזאת מתוך ציפייה של המשרד שהלקוחות יבחנו מחדש את הצעות הערך שלהם, יעזבו את המודל המפוצל וייקחו שירות מלא ממתחרותיה של בזק. בפועל התוצאה היא בעייתית מאוד, ומשרד התקשורת אף הודה בכך בנייר עמדה שפרסם, בו ציין כי המודל אינו מוכיח את עצמו והוא בעייתי מאוד ללקוחות.

אלא שלמרות כל זאת המצב כרגע הוא ש"הבנדל ההפוך" ממשיך להתפרק אחרי שנה, והלקוחות מוצאים את עצמם ללא אינטרנט בגלל חובת הפיצול. במשרד התקשורת עדיין יש גורמים המתנגדים לכך שבזק תספק שירותי אינטרנט באופן מלא, והנושא נתון להכרעתו של שר התקשורת, שכאמור כבר הבהיר כי בכוונתו להביא לשינוי במצב.