"ככל שמסבירים בטלוויזיה שלא יהיה חוסר במוצרים - כך אנשים קונים יותר"

מנכ"ל סופר-פארם, ניצן לביא, מנהל את אחת הקמעונאיות הבודדות שזוכות לגידול במכירות במשבר הנוכחי • בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא מספר על האתגר להפעיל 258 בתי מרקחת בשעות רגילות ומכה על חטא מחירי האלכוג'ל: "הייתה פה תקלה, כמעט חטפתי התקף לב כששמעתי על זה"

"מה שקורה בחוץ מפחיד. המצב מאוד מורכב ואני מאוד-מאוד מוטרד. עברתי כבר אינתיפאדות, מלחמות, טילים - יש פה אירוע בסדר גודל אחר" - כך אומר בראיון מיוחד ל"גלובס" ניצן לביא, מנכ"ל סופר-פארם בשש השנים האחרונות, שמסביר כי "הכי חשוב כרגע מבחינתי - וזו המלחמה הכי גדולה - לשמור על הרצף התפעולי של פתיחת סניפים ולשמור על הבריאות והבטיחות של העובדים והלקוחות. אנחנו רחוק מנקודת האיזון, זה מתבטא בכך שאני לא יכול לומר 'היום היה ככה אז מחר יהיה אחרת'. האתגר הכי גדול מבחינתנו, הוא לוודא שאנחנו שומרים על הרוקחים כדי שיוכלו להמשיך ולחלק תרופות".

הרשת מפעילה 260 סניפים (שממשיכים לפעול גם בתוך קניונים סגורים) ויש לה 9,000 עובדים, שאמורים לספק מוצרי צריכה בסיסיים ותרופות לציבור בישראל, שבימים האחרונים צובא על רשתות השיווק. במקביל היא מחזיקה פעילות בפולין, שגם חווה את קשיי הקורונה.

איך אתם מתמודדים עם אפשרות שתאלצו להשבית עובדים בגלל שחולה קורונה ביקר בסניף שלכם?

"ש לנו מישהי שיושבת על הטלגרם של משרד הבריאות כדי לראות כל ניטור של חולה, אם הוא עבר בסניף סופר-פארם. אנחנו בהתייעצות עם משרד הבריאות, מחליטים מה עושים עם המשמרת ואז - בבת אחת נעלמת לי משמרת עם רוקחים. אין רוקחים.

ביקושים קשים לתכנון

זה כבר קרה?

"זה קרה לנו כבר בשישה סניפים. ביקר חולה, ומי שהיה בחצי השעה הזו במשמרת, בטח אם הלקוח אסף תרופה, אנחנו מכניסים לבידוד לפי הוראת משרד הבריאות. זו ההנחיה. יש לנו כבר 40 עובדים שנמצאים בבידוד בעקבות חולה שביקר בסניף בשעת המשמרת שלהם.

"גם הצוות מבוהל. כשיש אזעקה על טיל - מתכופפים או נכנסים לממ"ד, וממשיכים עם כל החרדה. אבל פה אין טיל, אין אזעקה, ותחת כל זה תוסיפי את כמות הלקוחות שמגיעה אלינו - אנחנו הבית מרקחת של המדינה. רמת הביקושים של חלק מהמוצרים החל מאלכוג'ל, מסיכות, נייר טואלט וכו' - זה ביקושים שאין פלנר בעולם שיודע לתכנן אותם.

"אנחנו בישיבות חירום כל בוקר. היינו פה במוצ"ש בישיבה לתוך הלילה, ואנחנו מתנהלים עם חמ"ל. בתוך החמ"ל הזה אסור להיפגש - אנחנו מרחיקים אחד את השני, יושבים בחדר לא יותר מעשרה אנשים, במרחק של שני מטר אחד מהשני".

כמה זמן לדעתך הציבור בישראל יוכל להישאר תחת מגבלות חריפות שכאלה?

"ישראל בחרה בשיטה שאני חושב שהיא מאוד נכונה כדי לא להביא לקריסת המערכות. המשמעות של הדבר הזה היא שזה ייקח שבועות רבים. אני לא יודע כמה זמן הציבור יוכל לשאת התנהגות כזו. ואז, יקרה אחד משני תרחישים.

"תרחיש אחד זה שיהיה פה משק לשעת חירום (מל"ח) ויגידו לאנשים 'תישארו בבתים, וכל היתר ממש משותק'. זה תרחיש אימים, והוא כבר קורה בפולין, שגם בה יש לנו פעילות. בתרחיש הזה אני אצטרך להמשיך לתפקד בכל האמצעים.

"יש תרחיש שני, שלא יצליחו לבודד את זה, יהיו אלפי מקרים והשגרה תנסה לחזור. אני מאמין שזה יימשך כמה שבועות טובים. כשירו טילים על הדרום ומרכז הארץ, ידענו שמתישהו ידברו ויגיעו להסכם, כאן אין סוף למפלס החרדה".

מתקרבים לחג הפסח

בדומה ליתר רשתות השיווק השוק, גם בסופר-פארם נרשמו גידולים של מאות אחוזים בקנייה בחנויות הפיזיות, אבל גם באונליין, על רקע החשש ממגע אפשרי עם חולים. אלא שהמשבר הנוכחי התפרץ בתקופה ייחודית בשנה עבור המגזר הקמעונאי. חג הפסח מתקרב ובדרך-כלל זאת נחשבת לתקופת שיא מבחינת סופר-פארם, כמו גם עבור יתר השוק הקמעונאי, בכל מה שקשור למכירת מתנות בישום וקוסמטיקה.

איך יראה הפסח הקרוב אצלכם?

"אנחנו ממשיכים כרגע עם מבצעים בכל הכוח, כדי להמשיך ולהיות אטרקטיביים לציבור, אבל כבר נתנו הנחיה להוריד את כל הטסטרים (מוצרים לניסיון) של האיפור והבישום מהמדף - כדי שחס וחלילה לא תהיה הדבקה. אם לקוחה רוצה - יש נוהל מסודר להתנסות, מחטאים עם כפפה והכל. אבל גם עושים כאלה קניות פחות כרגע".

איך אתה מסביר את בהלת הקניות הקיצונית שאנחנו רואים בימים האחרונים, כולל הצטיידות במאגרים של נייר טואלט?

"קורה אותה דבר אחד לאחד גם בחנויות שלנו בפולין. הציבור באי-ודאות נוראית ובחרדה. הדרך להתמודד עם החרדה היא לעשות מעשים קונקרטיים. אחד המעשים הכי בסיסיים היא לקנות ולהצטייד ולהיות מוכן. ויש בזה גם את תופעת העדר. ככל שמסבירים בטלוויזיה ובתקשורת שלא יהיה חוסר, ככה קונים יותר. אני חושב שאנחנו חיים בעידן שאף אחד לא מאמין לאף אחד, ובטח לא למוסדות הגדולים, אז לצערי זה מחולל אחד את השני. אבל, לדעתי זה יילך ויירגע.

כולם משדרים שאין חוסרים, אבל בסוף אתמול גם בסניף מגה וסופר-פארם ליד הבית שלי נגמר נייר הטואלט.

"לכל אחת מהרשתות היו חוסרים נקודתיים, שקשורים לשינוע ואספקה. זה ילך ויירגע בתוך יומיים-שלושה. אבל אני חושב שיהיו גם דברים שיצרכו אותם יותר. יש פה סדר גודל של כחצי מיליון ישראלים יותר מבשגרה - עם ישראל הפסיק לטוס. בנוסף, אנשים לא יוצאים החוצה ונמצאים יותר בבית אז הם צורכים יותר".

למצוא עובדים ב-H&M

איך אתם מתמודדים עם החוסר בעובדים?

"משום שבעלי המניות הם גם הבעלים של H&M, אז H&M הפנו אלינו לסופר-פארם את כל מאות העובדים שלהם כאלטרנטיבה. האתגר הגדול ביותר הוא הרוקחים".

בימים האחרונים ריכזה סופר-פארם ביקורת רבה על כך שבקבוקון אלכוג'ל נמכר אצלם ב-33 שקל, מחיר חריג לרעה גם ביחס ליתר הרשתות. זה נראה כמו ניסיון לנצל את הביקושים הגבוהים והחרדה של הציבור.

 ומה בנוגע למחירים?

"לפני שלושה שבועות נתתי הנחיה שאין מצב שאנחנו נעלה מחיר על כלום בשקל. הייתה פה תקלה איומה, אני כמעט חטפתי התקף לב כששמעתי על זה. נכנס פה מוצר שהיה חסר, חזר לגיוון וחזר למדף במחיר מחירון מלא, שהוא היה יקר ותומחר במקום ב-19.90 שקל, ב-32.90 שקל. זו טעות איומה ותיקנו אותה מיידי כשזה נודע לנו".

 ומה לגבי המחסור במסכות בחנויות שלכם?

"המסכות חוזרות היום ומחר לסניפים - יגיעו סדר גודל של כמיליון מסיכות. התחייבתי למכור את זה במחיר עלות כולל מע"מ. בתפעולי אני אפסיד על זה. זה עניין ערכי מבחינתנו".

 העובדים שלכם כל הזמן באים במגע עם לקוחות, חלקם חולים. איך אתם מגינים עליהם?

"שמנו בצד עשרות אלפי מסכות וכפפות לעובדים. בנוסף, בסוף השבוע האחרון בתוך 24 שעות פרסנו בכל הסניפים מחיצות בין הרוקח ללקוח כדי למזער ככל שניתן את ההידבקות".

 איך אתה רואה את ההתנהלות של משרד הבריאות בימים אלה ביחס לעולם?

"אפשר להעביר הרבה ביקורת, אבל אני חושב שבסך-הכול מנהלים כאן את האירוע ברמת אחריות מאוד גדולה, ולכן מצבנו יחסית לעולם הוא טוב. יחד עם זה, אני מעריך שיהיו פה אלפי חולים. זו רק שאלה של מתי".

בנוסף להיותה רשת הפארם הגדולה בישראל, סופר-פארם מפעילה גם 75 סניפים בפולין שנמצאת בימים אלה תחת הסגר מלא. בפולין אתם מתמודדים עם מציאות שונה?

"בפולין אנחנו באותה התמודדות. זה מדהים כמה דמיון יש - הצריכה המוגברת של אותם מוצרים, החרדה, המסכות, המחיצות לרוקחים. בפולין סגרו הכל חוץ מבתי מרקחת ורשתות מזון, בפקודה".

לביא מציין כי בניגוד לישראל, בפולין כבר פרסו צבא ברחובות כדי למנוע ביזה - "סיכוי נמוך שנראה כאן מציאות כזו".

ולמרות הכל, אתם בסך-הכול נמצאים במקום טוב יחסית ליתר הקמעונאיות בתחום האופנה והקניונים ולעומת עסקים קטנים במשבר הזה.

"אני מאוד לא אופטימי. נכון שאנחנו חווים עלייה במכירות, בשונה מעסקים שפשוט סגרו את הפעילות ביום אחד ושלחו אלפי עובד לחל"ת (חופשה ללא תשלום), אבל אני רועד מפחד.

"האפקטים על הכלכלה, המשק ועל כולנו כמדינה הם אדירים. מעולם לא היה אירוע בסדר גודל הזה בדור שלנו. זה אירוע מאוד מפחיד ואני מקווה שנעשה את הדברים הכי טוב. כרץ מרתונים אני יכול לומר - במרתון אסור להתחיל בכל הכוח, כי אז אתה לא גומר, צריך להיות בקצב נכון. זה אתגר ענק".