סכסוך עבודה ברשת 13: ההנהלה רוצה עבודה מהבית ב-30% מהשכר

ועד העובדים ברשת 13 הכריז על סכסוך עבודה על רקע צעדים חד-צדדיים של ההנהלה; רשת 13 בתגובה: "ניצול ציני של הוועד" • ל"גלובס" נודע כי אחת הסיבות למצוקה התזרימית של רשת 13 היא שבעל המניות לן בלווטניק לא הזרים בזמן את מלוא הכסף שאמור היה להזרים

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל
אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

משבר הקורונה מאיים על כל תעשיית הפרסום והמדיה, אבל הוא גם מאפשר לטשטש משברים אחרים שאולי פחות נוח לחשוף לראווה. בשעות האחרונות התברר לחלק מעובדי רשת 13 כי הם יועברו לעבודה מהבית, ושכרם יקוצץ ב-30%.

מהעיתוי אפשר היה להניח כי משבר הקורונה הוא הגורם למהלך, אולם בפועל רשת 13 נמצאת בקשיים גדלים והולכים כבר תקופה ארוכה, ובגללם היא מעכבת או פורסת תשלומים לחלק מהספקים.

אחת הסיבות למצוקה התזרימית בה נמצא הערוץ כעת ובקושי שלו להיערך קדימה, היא שבעל המניות העיקרי של הערוץ, לן בלווטניק, לא הזרים במשך תקופה ארוכה את מלוא הכסף שאמור היה להיות מוזרם לערוץ. נזכיר כי לפני מספר חודשים הודיע בלווטניק על כוונתו להזרים לרשת 13 כ-100 מיליון שקל. אולם במשך תקופה ארוכה לא הועבר מלוא הסכום: במקום 100 מיליון שקל, הוזרמו רק כ-80 מיליון שקל. לכן בחודשים האחרונים הערוץ מתקשה להתרומם, וקברניטי הערוץ התקשו לקבל מקורות מימון לתוכניותיהם. 

קיצוצים? רשת 13 לא משלמת לחברות ההפקה גם על תכנים שכבר צולמו 

יש להניח כי אחת הסיבות ליד הקפוצה של בעלי המניות היה חוסר האמון ומערכת היחסים המורכבת שבינם לבין ההנהלה הקודמת, בראשותו של יוסי ורשבסקי. רק בתקופה האחרונה הוזרמה לערוץ יתרת הכסף, אולם בשלב הזה הכסף כבר משמש לכיסוי חובות שהצטברו ולא לתכנון וצילום תוכניות קדימה.

כזכור, לפני שבועות ספורים עזב ורשבסקי את תפקיד המנכ"ל, ובמקומו מונה מנכ"ל ynet לשעבר, אבי בן טל. בניגוד לורשבסקי, בן טל נהנה מאמונו של נדב טופולסקי, האיש החזק ברשת. וזו גם הסיבה לכך שהוזרמה יתרת הכסף. אך בשלב הזה, כך מסתבר, זה לא הספיק כדי לשנות את התמונה באופן מהותי.

בענף מעריכים כי גם אם יוזרם כל הכסף המובטח לערוץ, זה לא יספיק, ואם באמת מעוניינים להפוך אותו לאלטרנטיבת צפייה שתתחרה בקשת, יידרשו לפחות עוד 100 מיליון שקל כדי שלמהלך יהיה סיכוי.

הבעיה הכי גדולה של רשת זה הפער בין התוכנית העסקית של הערוץ הממוזג לבין הביצועים שלו בפועל. בעת המיזוג דיברה התוכנית העסקית על הזרמת בעלים של 120 מיליון שקל, שאחריה אמור היה הערוץ להתייצב על נתח שוק של 40% כדי להרוויח או 38% על-מנת להגיע לאיזון. בפועל הערוץ לא הגיע לתוצאות הללו, ונתח הרייטינג שלו הלך וצנח. בראש השנה בלווטניק כאמור הודיע שיזרים 100 מיליון שקל נוספים - רובם אכן הועברו. אך שינוי כיוון לוקח זמן, והערוץ המשיך להתדרדר בנתוני הרייטינג, מה שאומר שההפסדים שלו הלכו וגדלו, כך שגם הכסף שהוזרם לא הספיק, והבורות הלכו וגדלו.

סכסוך עבודה

אל תוך הסחרחרות שהערוץ ממילא נקלע אליה התווסף כעת משבר הקורונה, שהפחית באופן משמעותי את ההכנסות מפרסום והגדיל באופן דרמטי את ההוצאות השוטפות. בשעות האחרונות כאמור דווח לעובדים כי חלקם יועברו לעבוד מהבית, וכי שכרם יקוצץ בכ-30%. הוועד בתגובה הודיע על סכסוך עבודה.

לטענת הוועד, הרקע להכרזה הוא צעדים חד-צדדיים של ההנהלה, בהם העברת חלק מהעובדים לעבודה מהבית תוך קיצוץ של 30% משכרם.

בתגובה ועד העובדים הוציא הנחיה לסרב לקיצוץ בשכר, והורה לעובדים לומר למנהל הישיר שזו הנחיה שהתקבלה מהוועד.

במייל ששלח הוועד בדקות האחרונות לעובדים נכתב "עובדים יקרים, הנהלת רשת עשתה מעשה שלא ייעשה. כל החלטות ההנהלה נעשו באופו חד-צדדי וללא הסכמת הוועד. אכן מצב החירום דורש מאיתנו לקבל החלטות קשות, אך לא בהתעלמות ובוודאי שלא על חשבון העובדים. לא נפחית להפחתת שכר בצורה כזו, יש לנו משפחות לפרנס, זה ניצול ציני של המצב, ציפינו להנהלת הערוץ לקצת יותר סולידריות". 

מרשת 13 נמסר בתגובה: "הנהלת החברה מעדכנת את ועד העובדים מדי שבוע בכל תרחיש וסיטואציה ומתחשבת בבקשות הוועד. ברשת 13 מתבצע מהלך רוחבי שיחול על כל עובדי החברה. להכריז על סכסוך עבודה בשעה כה קשה של המשק בכלל ושל רשת בפרט, זהו הניצול הציני. צר לנו שכך".