מי יכול ללכת לעבודה ומה יקבלו העצמאים: מדריך להגבלות החדשות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז אתמול על מתכונת חירום במגזר הציבור ומתכונת מצומצמת במגזר הפרטי • מה המשמעות של כך, מי צריך לעבוד ומה יקבלו העצמאיים? • "גלובס" עושה סדר

מסעדה סגורה בצהרי היום במרכז קניות בישראל בהתאם להוראות משרד הבריאות / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מסעדה סגורה בצהרי היום במרכז קניות בישראל בהתאם להוראות משרד הבריאות / צילום: Oded Balilty, Associated Press

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הכריזו אתמול על הרחבה נוספת במגבלות בשל משבר הקורונה, לצד חבילת סיוע למשק.

איך זה משפיע ומה זה אומר? "גלובס" עושה סדר. 

אלו שינויים צפויים במדינה בעקבות ההכרזה אתמול?

בניגוד לדרישת משרד הבריאות הוחלט הערב כי לא יוטל סגר כללי על ישראל אלא רק באזורים שבהם זוהתה התפרצות של נגיף הקורונה. במקום זאת נקבע כי המדינה תמשיך לעבוד אך במתכונת מצומצמת: המגזר הציבורי במתכונת חירום, המגזר הפרטי במתכונת חלקית מאוד והשירותים החיוניים יעבדו כרגיל. במסגרת השירותים החיוניים נכללים המרכולים ובתי המרקחת, כוחות הביטחון וההצלה. התחבורה הציבורית תמשיך לפעול כולל הרכבת, אך הנסיעה בה תהיה בכפוף למגבלות שיפורסמו באתר משרד התחבורה. נזכיר כמובן כי המסעדות בתי הקפה, הקניונים ומוסדות התרבות הבידור והפנאי יישארו סגורים.

אני עובד רשות מקומית/משרד ממשלתי האם אקבל שכר בגין ימים שלא עבדתי בהם?

אתמול נחתם הסכם קיבוצי מיוחד בין ההסתדרות למדינה שנועד להסדיר את זכויות עובדי המגזר הציבורי במהלך משבר הקורונה. במגזר הציבורי מועסקים כ-800 אלף עובדים ובהם עובדי משרדי הממשלה, החברות הממשלתיות, השלטון המקומי, מערכות החינוך והבריאות, אוניברסיטאות ומוסדות נוספים.

על-פי ההסכם החדש, יודיע מנכ"ל כל משרד וגוף ציבורי לעובדיו מי מהם מוגדר 'חיוני' ומי לא. עובדים חיוניים ימשיכו לעבוד כרגיל. כל העובדים האחרים יוצאו מיד לחופשה. לא מדובר בחופשה ללא תשלום אלא בחופשה רגילה על-חשבון ימי החופשה השנתית שהעובדים צברו. החופשה אמורה להימשך כשבועיים עד לחופשת הפסח. עובדים שלא צברו מספיק ימי חופשה אמורים לקבל פיצוי מקרן ימי חופשה שהמדינה תקים יחד עם התסדרות העובדים.

מה הזכויות של עובדי המגזר הפרטי שיאלצו לצאת לחל"ת?

עד יום רביעי יידרשו העסקים הפרטיים, המעסיקים 10 עובדים ומעלה, לצמצם ב-70% את מספר העובדים המגיעים למקום העבודה. שאר העובדים יועסקו מהבית או שיוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת) או שיפוטרו. עובדים שיצאו לחל"ת יהיו זכאים לדמי אבטלה החל מהיום הראשון לחופשה (בכפוף כמובן להגשת תביעה והתייצבות בלשכות התעסוקה). במסגרת המתווה אפשרה המדינה הקלה משמעותית אחת: הזכאות לתבוע דמי אבטלה תורחב לכל מי שעבד עד 6 חודשים ברציפות ב-18 החודשים האחרונים (כיום הדרישה היא למינימום של 12 חודשים של עבודה רצופה).

אני עצמאי ומובטל איזה סיוע אקבל מהמדינה?

מצבם של 250 אלף העצמאים גרוע יחסית משום שאין להם רשתות ביטחון כמו דמי אבטלה לשכירים. על-רקע זה המדינה מבטיחה לשלם לכל מי שאינו שכיר פיצוי חד-פעמי בגובה 6,000 שקל, סכום שאמור להיות דומה לקצבת אבטלה ממוצעת שתשולם לשכירים. בנוסף המדינה תפעל לדחיית תשלומי ארנונה, חשמל ומים וכן מקדמות מע"מ לחודש מרץ עד ל-26 באפריל. בנוסף יכולים בעלי עסקים קטנים לפנות לקרן לסיוע שהקים האוצר המציעה מסלול מיוחד לעסקים שנפגעו בקורונה. הפנייה לקרן היא דרך אתר החשב הכללי באוצר. בקשות שיאושרו יזכו להלוואות בהיקף של חצי מיליון עד 10 מיליון שקלים בריבית נמוכה יחסית (בשל העובדה שהמדינה ערבה עד לגובה של 85% מהסכום).