מחירי הדירות בשמיים, אבל רשות המסים שוקלת ללכת לקראת משפרי הדיור

רשות המסים שוקלת להאריך את תקופת חפיפת הבעלות על שני בתים, תוך אפשרות ליהנות ממס רכישה מופחת • על אף המגמה של העשור האחרון, עם עליית קצב מחירי הדירות ירד הסיכוי לגזור שורת רווח גדולה, והסיכוי שמשפר הדיור לא יצליח למכור את הדירה במחיר הרצוי – גדל

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: כדיה לוי
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: כדיה לוי

בעקבות משבר הקורונה: רשות המסים שוקלת להאריך את תקופת חפיפת הבעלות על שני בתים, תוך אפשרות ליהנות ממס רכישה מופחת. האורכה המתוכננת נועדה לסייע למשפרי דיור שאינם מצליחים למכור את דירתם הראשונה בעקבות המשבר.

הנושא נבחן במקביל לבחינת מתן אורכות נוספות בתחום מיסוי הנדל"ן, ובתחום המס בכלל. ברשות טרם החליטו מה יהיה משך הזמן הנוסף שיינתן. נכון להיום, תקופת הביניים שבמסגרתה משפרי דיור - שקודם קנו דירה ובהמשך מוכרים את דירתם הראשונה - זכאים לפטור ממס רכישה על הדירה אם הם מוכרים את הדירה הקודמת בטווח של שנה וחצי. תקופה זו עמדה בעבר על שנתיים, אך במסגרת המאבק שהכריז שר האוצר, משה כחלון, נגד המשקיעים בשוק הנדל"ן, קוצרה התקופה, לצד השינוי המשמעותי בשיעורי המס (מס רכישה למשקיעים עלה משמעותית).

כעת נשקלות הדרכים לאפשר מרווח נשימה למשפרי הדיור, וביניהן האפשרות להחזיר את משך תקופת החפיפה לשנתיים, כפי שהיה בעבר.

מהרשות נמסר כי "רשות המסים עוקבת אחרי המצב בשוק הנדל"ן וקשובה בנושא לציבור. הנושא נבחן עם ארכות נוספות שהן פועל יוצא של המצב, אך נכון להיום טרם התקבלה החלטה בעניין, וככל שכן תינתן ארכה, בכמה זמן להאריך את המועד הקבוע בחוק למכירת הדירה הישנה בכדי ליהנות ממס רכישה של דירה יחידה. הנושא יבחן בימים הקרובים ולאור ההתפתחויות במשק".

"בכל מקרה, הרשות מבקשת להזכיר כי מי שאת דירתו החדשה רכש מקבלן או בקבוצת רכישה, הרי שהמועד שנתון לו על פי חוק, למכירת הדירה הישנה הוא עד 12 חודשים ממועד מסירת הדירה החדשה, כך שאם מועד מסירת הדירה החדשה נדחה עקב המצב הרי שממילא תקופת המכירה מוארכת בהתאם".

התקופה הנוכחית עלולה לגבות תשלום גבוה ממי שרכשו דירה חדשה, לפני שמכרו את דירתם. גם במצב רגיל, צעד כזה נחשב להימור מסוים, שכן לאורך כל התקופה שבין החתימה על חוזה רכישת הדירה החדשה, לבין מכירת הדירה הישנה, נמצא משפר הדיור במצב של חוסר ודאות - מתי יצליח למכור את דירתו וכמה כסף יקבל בעבורה. לאור זאת הצעד הזה אינו מומלץ, אלא במקרים חריגים ביותר.

בעשור האחרון היו מספר מקרים כאלה, כשמחירי הדירות עלו בשיעורים מאוד מהירים, וכך מי שנקט בדרך זו, הצליח לשלם על הדירה מחיר נמוך יחסית, ולקבל על דירתו מחיר גבוה יותר. דובר על גריפת רווחים של אחוזים ספורים מכלל 2 העסקות (מכירה ורכישה) שהוא ביצע, מה שיכול היה להסתכם במאות אלפי שקלים.

ואולם בשנים האחרונות המצב שונה, וקצב עליית המחירים אינה מצדיקה הימור שכזה, שכן הרווח קטן, ואילו הסיכוי של משפר הדיור שלא יצליח למכור את הדירה בעיתוי ובמחיר שרצויים לו - גדל.

במצב של היום ההימור הזה עלול לגבות מחיר כבד, שכן שוק הנדל"ן בנסיבות כאלה של שיתוק משקי, נעצר אף הוא, ואנשים נוטים לדחות את כוונתם לרכוש דירות, עד להתבהרות מצבם הכלכלי. מי שכן יסכימו לרכוש דירות עכשיו, ילחצו את בעלי הדירות כמה שיוכלו, כדי שהאחרונים יורידו את מחירי דירותיהם.

המטרה המקורית של הקצבת שנה וחצי לבעלי דירות שנוקטים בדרך זו למכור את דירותיהם בתוך שנה וחצי, בטרם ייחשבו למשקיעים וייגבה מהם מס גבוה, הייתה לתמרץ את הגדלת היצע הדירות בשוק. ואולם במצב המשברי אליו נקלע המשק שבו הרוכשים לא צובאים על הדירות - דרישה כזו אינה ריאלית ולא תשיג שום תכלית, למעט הכנסת אותם משפרי דיור לקשיים כלכליים, מעבר לקשיים שהם כבר עתידים להיכנס אליהם עקב השיתוק הכלכלי הכולל.