כחול לבן מאשימים: תהליך הארדואניזציה של נתניהו

הפנייה לוועדה בנושא השימוש במהלך חריג של מעקב אחרי אזרחים בוצעה במכוון כשלא נותר לוועדה זמן לדון בנושא טרם פיזור הכנסת • כך נאמר בשיחות סגורות בין ראשי כחול לבן

ראשי מפלגת כחול לבן / צילום: איל יצהר, גלובס
ראשי מפלגת כחול לבן / צילום: איל יצהר, גלובס

בשיחות סגורות שנערכו בין ראשי הקוקפיט במפלגת כחול לבן נאמרו בשעות האחרונות דברים חמורים ביחס להתנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו, והצוות המקיף אותו המנהל את משבר הקורונה.

באותן השיחות נאמר כי תהליך הארדואניזציה מתגלגל לנגד עינינו בימים האחרונים. 

עוד נאמר כי החל מהרגע בו נתניהו דיבר בהצהרה שהעניק במוצאי שבת על שימוש במהלך חריג של מעקב אחרי אזרחים, ניתן היה לפנות לוועדת המשנה של חוץ וביטחון כדי שידונו בדבר. אולם, הפנייה לוועדה, שפעלה עדיין מתוקף הכנסת ה-22, נעשתה באופן מכוון שעתיים לפני פיזור הכנסת, כשידוע שלא ניתן יהיה להספיק לדון בכך.

משה בר סימן טוב, פרופ׳ סדצקי והמשנה ליועץ המשפטי רז נזרי הגיעו ביום שני בשעות הצהריים לתדרך את הוועדה בנוגע להתפשטות הקורונה ועדכוני מצב הדיגיטל. אולם, לדברי ראשי כחול לבן, היה ברור שלא ניתן יהיה במסגרת לוח זמנים של שעה וחצי עד שעתיים לדון בכך.

הוועדה החלה לדון בנושאי הקורונה, והנושאים הדיגיטליים של מעקב אחר אזרחיים אפילו לא הגיעו לידי דיון. בראשי כחול לבן טוענים הבוקר שהמהלך תוכנן באופן מכוון על ידי נתניהו, וזאת כדי שיהיה אפשר בהמשך הערב להצדיק את הדילוג על פיקוח פרלמנטרי.

יצוין שח"כ צבי האוזר מכחול לבן ביקש בחודש פברואר לכונן את ועדת הקורונה בכנסת. לחלופין, אומרים שהם רצו שהנושאים הבוערים בנושא הקורונה יוצגו בפני ועדת חוץ ובטחון, והאוזר אף פנה בכתב בנוגע לכך והתריע מפני היעדר פיקוח מינימלי.

הם מציינים שפנו למיקי זהר בבקשה שהדבר יאושר בוועדת הסכמות, אך זהר סירב.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "לשכת ראש הממשלה דוחה על הסף את הטענות של ח"כ גנץ ואשכנזי על אימוץ תקנות לשעת חירום לשימוש בכלים הדיגיטליים כדי להילחם במגפת הקורונה. כיוון שהמגפה מתפשטת בקצב עצום, עיכוב אפילו של שעה אחת בשימוש בכלים הללו יכול להביא למותם של ישראלים רבים מאוד, כפי שקורה עם מותם של אלפים באיטליה ובמקומות אחרים בעולם.

לאחר שהדיון בוועדת חוץ וביטחון התמהמה ויכול היה להימשך ימים רבים, פעל רה"מ נתניהו במהירות, יחד עם משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה, כדי לאפשר שימוש מיידי בכלים הדיגיטליים שיכולים להאט את התפשטות המגפה בישראל ולהציל ממוות אזרחים רבים. ההחלטה נוסחה על ידי היועמ"ש ומשרד הבריאות ואושרה פה אחד בממשלה. ההחלטה תקפה ל-14 יום, ובזמן הזה ועחו"ב תוכל להעיר את הערותיה ביחס לשימוש בכלי".