תעשיית הרכב מתחילה השבתת פעילות מקיפה באירופה

רנו ופיז'ו-סיטרואן-אופל כבר הודיעו על הפסקת פעילות ייצור של מאות אלפי כלי רכב בשבוע • פולקסווגן צפויה להצטרף בשבוע הבא

מפעל פולקסווגן בגרמניה / צילום: Jens Meyer, AP
מפעל פולקסווגן בגרמניה / צילום: Jens Meyer, AP

תעשיית הרכב האירופית מתחילה לנעול את שעריה בשל וירוס הקורונה. אתמול הודיעה קונצרן רנו כי הוא סוגר לאלתר, החל מהיום ועד להודעה חדשה, את כל מפעלי הרכב ואתרי הייצור שלו בצרפת. מדובר בכ-12 אתרים, שמעסיקים כ-18 אלף עובדים. זאת בנוסף להודעה קודמת על סגירת מפעל הייצור של החברה בספרד למשך כמה ימים בעקבות מחסור בחלפים.

בהודעת החברה נאמר כי פעילות הייצור במפעלים אחרים של הקבוצה כולל ברומניה, גרמניה ובצפון אפריקה (מרוקו) תיבחן על פי ההתפתחויות.

אתמול גם הודיע קונצרן פיז'ו-סיטרואן-אופל כי הוא סוגר את כל מפעליו ברחבי אירופה לפחות עד ה-27 במרץ בשל המשבר. מלבד המפעלים בצרפת יש לקונצרן אתרי ייצור גם בגרמניה, ספרד, פולין בריטניה ועוד, וכולם יעצרו את פעילותם במדורג במהלך השבוע. הקונצרן הוא קבוצת הרכב השנייה בגודלה באירופה. אתמול גם הודיעה סיאט כי היא סוגרת לאלתר את כל פעילות הייצור שלה בספרד. הפעילות כוללת גם ייצור דגמים של אאודי. החברה הגישה לרשויות תוכנית פיטורים זמנית של כל 14.8 אלף העובדים במפעליה.

מקורות בגרמניה מדווחים היום(ג') מפי ארגוני העובדים בגרמניה כי פולקסווגן קיבלה החלטה להשעות את פעילות הייצור שלה במספר מפעלים בגרמניה החל מיום שישי הבא, ה-20 במרץ. בימים האחרונים אותרו מקרי מספר מקרי הידבקות במפעלי החברה ועובדים הוכנסו לבידוד. עד לא ידוע לכמה זמן תימשך ההשבתה. פולקסווגן, הקבוצה התעשייתית הגדולה בגרמניה, מעסיקה 670 אלף עובדים. בהודעה למשקיעים מהיום מסרה החברה כי אין לה יכולת להעריך מה יהיה היקף ההשפעה של המשבר על פעילותה העסקית ורווחיה. החברה כבר השביתה השבוע את פעילות הייצור שלה בשני מפעלים בספרד. פעילות ייצור הרכב של פיאט באיטליה משובשת כבר מזה שבועיים.

בענף הרכב בישראל עדיין אין הערכות כיצד ישפיע המצב על היכולת לספק כלי רכב חדשים, שאמורים להגיע ארצה בשבועות הקרובים. אולם, קיימת הערכה כי יבוטלו ו/או יידחו משמעותית הזמנות מלאי חדשות לרבעון השני והשלישי.