משרדי עו"ד | בלעדי

קיצוצים רוחביים במשרדי עורכי הדין הגדולים בשל נגיף הקורונה

במשרד גורניצקי יקוצץ שכר עורכי הדין ב-30%, 20 עובדים יצאו לחופשה ללא תשלום, ושותפי הרווח לא ימשכו שכר • במשרד זיסמן אהרוני יקצצו שותפי ההון 50% משכרם • משרדים נוספים צפויים לנקוט צעדים דומים במהלך הימים הקרובים

עו"ד פיני רובין, ראש משרד גורניצקי ושות' / צילום: איל יצהר
עו"ד פיני רובין, ראש משרד גורניצקי ושות' / צילום: איל יצהר

משבר הקורונה מגיע גם למשרדי עורכי הדין הגדולים: המשרד הראשון שהחליט על קיצוצים רוחביים בשל משבר נגיף הקורונה היה משרד עורכי דין גורניצקי ושות'. במסגרת זאת הודיעו במשרד לכל העובדים אמש (ב'), עוד בטרם הוחרפו המגבלות שהוטלו על המגזר הפרטי, כי הוחלט לנקוט שני צעדי התייעלות כלכלית: שכרם של כל עורכי הדין ועובדי המינהלה יקוצץ רוחבית ב-30%, ובמקביל יוצאו לחופשה ללא תשלום 20 מזכירות.

עוד נודע ל"גלובס" כי השותפים הבכירים במשרד ("שותפי הרווח") לא ימשכו לכיסם רווחים עבור הרבעון שעתיד להסתיים בעוד כשבועיים, ויימנעו מלעשות כן עד להודעה חדשה.

משרד גורניצקי ושות' הוא מהמשרדים הוותיקים בארץ, המעסיק למעלה מ-220 עורכי דין. בין לקוחות המשרד ניתן למצוא גם את איש העסקים המיליארדר יצחק תשובה וקבוצת דלק שנקלעו לאחרונה למשבר, אך גורמים במשרד מסרו ל"גלובס" כי אין קשר בין הדברים. בראש הפירמה עומד עו"ד פנחס רובין, והשותפים המנהלים הם עורכי הדין ליאור פורת וכפיר ידגר.

גורמים במשרד גורניצקי טוענים כי "מדובר בהחלטה נבונה, אחראית וסולידרית, שבדומה להחלטות הממשלה שמעמידות אותנו במצב טוב יותר ממדינות אחרות, תעמיד את משרד גורניצקי במקום טוב יותר בסיום המשבר. ההחלטה הלא פשוטה, אך האחראית והנבונה, מקדמת את פני הרעה מתוך רצון להימנע מפיטורים מסיביים ולשמור על מקומות העבודה של הצוות המשפטי במשרד ועל בתי-האב שעובדי המשרד מפרנסים, ומתוך רצון להעניק ללקוחות שירות מקצועי גם בתקופת המשבר ובוודאי שבסיומה, שבה אותם גורמים צופים גידול משמעותי בפעילות".

לטענת גורמים בגורניצקי, המהלך נעשה על-מנת לשמור על אורך נשימה ארוך ככל הניתן, מתוך הבנה שהמשק עוד לא חווה את שיא המשבר, והוא הולך להתכווץ עוד יותר בטווח הקצר.

בנוסף נודע ל"גלובס" כי גם משרד זיסמן אהרוני גייר ושות' (ZAG-S&W), בו מועסקים 161 עובדים מתוכם 86 עורכי דין, הודיע לעובדיו על קיצוץ משמעותי בעקבות משבר הקורונה. שותפי ההון ימשכו שכר שנתי בשיעור של 50% מהמתוכנן, בעוד ששותפי שכר ידרשו לקצץ 25% משכרם.

עוד הודיעו במשרד בדוא"ל שנשלח לכל העובדים כי ייתכן שהם יוציאו חלק מהעובדים לחל"ת של 30 יום לפחות, וכי הם מקימים ועדת חריגים שתטפל בבקשות פרטניות שנובעות מקשיים אישיים עורכי הדין יקצצו 15% משכרם.

עו"ד ארז אהרוני, השותף המנהל במשרד זיסמן אהרוני גייר, מסר: "כצעדי זהירות, אנחנו מתאימים עצמנו לנעשה במשק. כמובן שהשותפים מתגייסים למטרה זו ומוכנים לעשות ויתורים משמעותיים. חשוב לנו לשמר את כוח האדם האיכותי שלנו, ובמקביל להמשיך במתן השירות המצוין ללקוחות".

משרדי עורכי דין גדולים נוספים צפויים להודיע בקרוב על צעדי התייעלות דומים. שותפים בכירים, ובהם גם ראשי פירמות, עמם שוחח הבוקר "גלובס", עדכנו כי הם סבורים שאין מנוס מכך שבמרוצת הימים הקרובים צפויים להצטרף למהלך משרדי עורכי דין גדולים נוספים, וכי הם בוחנים את הנושא וצפויים לקיים בנושא ישיבות ואולי אף לקבל החלטות כבר בשעות הקרובות.