"אילו היה פורץ משבר כזה לפני חמש שנים, הוא היה הרבה יותר בעייתי, כי כל תחום התקשורת היה פחות חזק"

כיצד מתמודדות חברות ההייטק עם המצב החדש, שבו עובדיהן אינם מגיעים למשרד • מה הן עושות כשהמשקיעים בורחים מהשוק, בעוד הלקוחות סובלים מחוסר-ודאות • ואילו הזדמנויות טמונות במשבר? מנכ"לי אודיוקודס, פריון ואלוט משיבים על כך בשיחה עם "גלובס"

שבתאי אדלרסברג, נשיא ומנכ"ל אודיוקודס / צילום: יחצ
שבתאי אדלרסברג, נשיא ומנכ"ל אודיוקודס / צילום: יחצ

המשבר הנוכחי, שנוצר בעקבות התפשטות מגיפת הקורונה, אינו דומה לאף משבר קודם - כך מסכימים שלושה מנכ"לים של חברות טכנולוגיה ישראליות, שקיימו שיחה על המצב עם "גלובס". השלושה - שבתאי אדלרסברג מאודיוקודס, דורון גרסטל מפריון וארז ענתבי מאלוט, מספרים על ההתמודדות עם הסיטואציה החדשה, שבה עובדי החברות אינם מגיעים למשרדים, המשקיעים בורחים משוק ההון והלקוחות סובלים גם הם מחוסר ודאות - ומדברים גם על ההזדמנויות שמייצר המשבר.

"כל אודיוקודס עברה לעבוד מהבית"

חברת אודיוקודס, שבראשה עומד אדלרסברג, מספקת פתרונות בשוק התקשורת ופתרונות VoIP. "המצב בחברה סביר", אומר המנכ"ל. "מיום ראשון עברנו לעבודה מהבית בישראל ובארה"ב. למעשה, אני לא מרגיש שינוי בעבודה, משום שיש לנו את הדבר הכי חשוב, שזה גם התחום שבו אנחנו עוסקים - מערכות לתקשורת ושיתוף. אנחנו משתמשים במערכת של מיקרוסופט Teams, וכל החברה עברה לעבוד מהבית כאילו כלום לא קרה".

לדברי אדלרסברג, החברה אף עורכת בימים אלה כנס אונליין לכ-100 משתתפים מאזור אסיה-פסיפיק. "המשבר קשה מאוד ומצער, אבל אנחנו בדיוק משיקים מוצר בשם Meeting Insights, שעונה על הצרכים האלה, ויודע להקליט ישיבות", הוא אומר.

לדבריו, "הרבעון הראשון הולך בהתאם לתכנון. בעיות הייצור נפתרו, וסין חוזרת לייצר כמו שצריך. הרבעון טוב, כי יש פעילות מוגברת סביב הנושא של מיקרוסופט Teams, שמתחזק כמו אש בכל העולם. מישהו שקרוב למיקרוסופט אמר שמסוף ינואר יש עלייה של 500% בשימוש בתוכנה. אנחנו חזק בתוך האקוסיסטם של מיקרוסופט. לגבי הרבעונים הבאים, אני מניח שהרבעון השני, כמו אצל כולם, לא יהיה מבריק, כי אין פגישות ואין אירועים. אני עוד לא יודע לאמוד. מצד שני, נושא התקשורת סופר-חשוב".

על ההתנהלות מול המשקיעים אומר אדלרסברג כי מתקבלות בחברה שיחות ממשקיעים ואנליסטים, שמנסים להבין את המצב. "אני יחסית רגוע, משום שלהבדיל מתקופות אחרות, יש אמון חזק של ציבור המשקיעים בחברה", הוא אומר. "אפילו אתמול, כשהמדדים ירדו דרמטית, אנחנו סבלנו מירידה קטנה יותר".

יש דמיון למשברים קודמים?

אדלרסברג: "לא, זה מצב חדש לחלוטין. מעולם לא היתה סיטואציה שבה אנשים מרותקים לבתים שלהם. משבר כזה, אילו היה קורה אפילו לפני חמש שנים, היה הרבה יותר בעייתי, כי כל תחום התקשורת היה פחות חזק. כיום, אין ספק שניהול חברות שיש להן מערך טוב של תקשורת ושיתוף פעולה, יעבדו בצורה הרבה יותר טובה ממי שתקוע במערכות ישנות".

  המשבר מייצר לכם הזדמנות?

אדלרסברג צוחק: "הצרה שלי היא שאני תמיד אופטימי, אבל זה הביא אותנו לאן שהגענו. אנחנו רואים ממש עלייה במערכות הפנימיות של החברה בדרישה לפתרונות בסביבת מיקרוסופט".

מנכ"ל אודיוקודס מוסיף כי היה שמח לראות "צעדים נמרצים יותר" מצד הרשויות, כמו מערך בדיקות נרחב. "בעת הזאת לא מספיקים צעדים אינקרמנטליים, אלא נדרשת תוכנית להיפטר מהנגע כמה שיותר מהר".

"הפיזור מגן על פריון"

חברת פריון, שבראשה עומד המנכ"ל גרסטל, מספקת תוכנות ושירותים בתחום המוניטיזציה של אפליקציות והפרסום הדיגיטלי. גרסטל ומנהלת משאבי האנוש של החברה, עדי זכאי מאטס, מציינים כי עובדי פריון קיבלו הנחיה לעבוד מהבית - הן בישראל והן בפריז, בקייב ובניו יורק, שבהן פועלת החברה.

"בפריז יש עוצר, אז עובדים מהבית, אבל גם בניו יורק, שם המשרדים שלנו פתוחים, המלצנו לעובדים לא להגיע למשרדים", אומר גרסטל. "באופן כללי, עובדי הייטק רגילים לעבוד מרחוק. בימים רגילים, העבודה לא נגמרת ואתה מתחבר גם מהבית, אז יש לך את כל הציוד והתנאים".

זכאי מאטס אומרת: "אנחנו מנסים לשמור על שגרה, כמה שאפשר. בכל יום חמישי יש לנו happy hour, שבה נפגשים בקפיטריה עם בירות, אז לא נוותר על המסורת ונעשה הפעם happy hour וירטואלי. נערוך מסיבת מרפסות כמו באיטליה - כל העובדים יתחברו לאפליקציית זום ונשתה יחד בירה". "אנחנו מאמינים שהחיכוך בין העובדים חשוב, גם אם וירטואלית", מוסיף גרסטל. 

יוזמה נוספת שנמשכת בחברה, היא שעובדי פריון, ש"אימצו" עוד קודם לכן ניצולי שואה, ממשיכים להיות עמם בקשר, אם כי טלפוני בלבד, כדי לא לסכן אוכלוסיות בסיכון.

דורון גרסטל, מנכ"ל פריון / צילום: תמר מצפי
 דורון גרסטל, מנכ"ל פריון / צילום: תמר מצפי

איך מתמודדים מול שוק ההון?

גרסטל: "היינו צריכים להשתתף בכנס משקיעים של Roth, והכנס נהפך לווירטואלי ואנחנו משתתפים בו. אני עושה אינסוף פגישות אחד-על-אחד לפי שעון קליפורניה, אז זה היה בשעה 4:00 בבוקר.

"אנחנו מסבירים כמה האסטרטגיה שלנו מעניינת והפיזור מגן עלינו. מעל לכל יש את ההרגשה של המשקיע, והפאניקה שאוחזת בכולם. ראית מה קרה אתמול בשוק. אבל נראה לנו שהפיזור אצלנו דווקא יסייע".

לדברי גרסטל, פריון יכולה ליהנות מפעילותה בתחום הפרסום, שם 60% מהעסקים שלה אינם מול לקוחות, אלא מול מכונות: "אנשים יותר בבית מול האינטרנט", הוא אומר. "גם אם אין מצב רוח לקניות, יש לנו אלגוריתם שמביא בחשבון ויודע לנתב לגיאוגרפיות וסוגי אוכלוסייה שונים. אלה מערכות פרסום מכוון-חיפוש, שעובדות על סוג של מכירה פומבית ויצירת אופטימיזציה. הן אינן משרתות לקוח שמי יודע מה יהיה תקציב הפרסום שלו מחר".

המשבר מזכיר לך משברים קודמים?

גרסטל: "סדר גודל כזה של אי-ודאות, אני עוד לא חוויתי. במשבר הסאב-פריים הממשלות נחלצו לפתור את הבעיה. פה קשה לומר מתי העסק יעבור ממצב של חוסר שליטה למצב שליטה".

"משרדי אלוט עדיין פתוחים"

חברת אלוט, שבראשה עומד המנכ"ל ענתבי, מספקת פתרונות לחברות תקשורת, ובהם פתרונות אבטחה. "כחברה גלובלית ההתמודדות שלנו אינה רק בישראל", אומר ענתבי. "העברנו את רוב העובדים לעבודה מהבית, אבל המשרדים עדיין פתוחים כי יש צורך במעבדות וכדומה. דאגנו לעובדים ללפטופים ורישיונות לזום, כדי שיוכלו לדבר עם לקוחות.

"בגדול, המטלות הן אותן מטלות והעבודה נמשכת כסדרה למרות הקשיים. עוד קודם לכן, עצרנו טיסות בינלאומיות. בכל מדינה הפעילות היא בהתאם לתקנות: באיטליה העובדים שלנו בעוצר, ואילו בארה"ב ההתנהגות שונה. גם בקרב הלקוחות יש כאלה שעובדים מהבית וכאלה שעובדים רגיל ומקיימים פגישות".

ארז ענתבי / צילום:איל יצהר
 ארז ענתבי / צילום:איל יצהר

אתם מדברים עם שוק ההון?

ענתבי: "המצב תנודתי מאוד עכשיו, ואנחנו לקראת סוף רבעון, אז פחות מדברים עם שוק ההון כרגע, ואני חושב שאנשים מבינים את זה".

לדברי מנכ"ל אלוט, "כשמסתכלים על השוק, יש תחומים ספציפיים שייפגעו מאוד קשה. תיירות, תרבות ופנאי יחטפו בענק בכל העולם. אנחנו במובן זה במצב טוב יחסית: אלוט נכנסה לשנה הזאת מאוד חזקה, עם צבר הזמנות ששווה בערך לתחזית המכירות ל-2020, הרבה מזומנים וללא חוב.

"עיקר המכירות שלנו לשוק הטלקום, שבו בגדול ההכנסות לא רק שלא נפגעו, אלא רואים דרישה ליותר רוחב סרט, כי אנשים עובדים מהבית. אנחנו רואים הזדמנויות חדשות. אני משוכנע שיהיו הזדמנויות חדשות שלא ראינו, ואנחנו צריכים לחפש את ההזדמנויות שהמשבר יוצר ולנצל אותן כמנוף לצמיחה, ולא לפעול רק במגננה".

נתקלתם בבעיות ייצור?

"היו לנו מלאים סבירים קודם, וכשבסין התחיל הבלגן, כבר דאגנו להצטייד גם מסין וגם ממקורות חלופיים, הגדלנו קצת מלאים ולא נפגענו", אומר ענתבי. 

צרו איתנו קשר *5988