איך להיכנס למוד של חיסכון בימי הקורונה: המדריך היומי לעולם במשבר

טיפים להתנהלות כלכלית של עסקים קטנים ומה אומרות כותרות העולם • מדריך יומי של "גלובס" יגלה לכם את כל מה שכדאי לדעת וצריך להכיר, בדגש על כלכלה, מדע וסיקור עולמי

אדם עם מסכה בסופרמרקט בגרמניה / צילום: Kay Nietfeld/dpa via AP, AP
אדם עם מסכה בסופרמרקט בגרמניה / צילום: Kay Nietfeld/dpa via AP, AP

הטיפ הכלכלי:

התנהלות בימי קורונה: להיכנס למוד של חיסכון

בשבועות האחרונים נערכים כל העסקים להתמודדות עם "כלכלת הקורונה", ומטרתם המרכזית שלהם היא שמירה על תזרים מזומנים חיובי, כדי לצלוח את המשבר. לדברי עו"ד שי הולנדר גרוס, בעלי משרד ש. גרוס, המתמחה בגביית חובות והליכי פשיטת רגל, לצד החזקת הראש מעל המים ושמירה על תזרים מזומנים, ישנן פעולות נוספות שיכול לבצע בעל עסק אשר יסייעו לו לשמור על העסק: לתעדף משימות, לייעל ולשפר את ניהולו ואף לשפר את השירות לקהל לקוחותיו. גרוס מציע שורת טיפים שיוכלו לסייע לבעלי עסקים לעבור את תקופת אי הוודאות הכלכלית, ולהימנע מקריסה:

1. צמצום הוצאות שאינן בגדר הכרח

"מומלץ לבעלי העסקים לבצע חשיבה ולערוך רשימה של הוצאות העסק. ניתן לחלקן להוצאות קבועות, כגון שכירות, משכורות, הנהלת חשבונות, חשמל וכו' והוצאות משתנות, כגון ציוד משרדי, חומרי גלם וכדומה. לאחר ניתוח ההוצאות בהתאם לחלוקה זו, יכול בעל העסק לבחון מהן ההוצאות שלעת זו, אינן בגדר הכרח וניתן לדחות את מועד הרכישה לתקופה מאוחרת יותר.

"אנו מצויים בשלב שבו ניתן להימנע מרכישת חומרי גלם שלא נדרשים לביצוע העבודה השוטפת וייוותרו על המדף לתקופה הקרובה, בחוסר שימוש.

"אפיון ההוצאות בהתאם לחלוקה זו יכול לסייע לבעל העסק הן בניהול נכון יותר של העסק, אך גם במשק הבית. רכישת מוצרי מזון או חומרי ניקוי בכמות גדולה מדי שאינה מיועדת לצריכה השוטפת עלולה בעוד תקופה לא ארוכה ליצור בור תזרימי שניתן בתכנון מראש - להימנע ממנו".

2. צריכה נבונה

"כל בעל עסק בימים של שגרה, ועל אחת כמה וכמה בעת הזו, שבה לצד אי הוודאות הבריאותית אנו חווים אי ודאות כלכלית שמשכה אינו ידוע, מחויב להתנהל באופן חכם ונבון באופן הצריכה שלו.

"מומלץ לקיים סקר שוק בקרב הספקים השונים של בית העסק, לנהל תמחור של החומרים או המוצרים השונים הנרכשים מהם באופן שוטף, ואף לנהל משא ומתן על תנאי העסקה.

"בעלי עסקים רבים מתנהלים באופן שאינו שקול ומבצעים רכישות מספק זה או אחר בשל נוחיות מיקום הספק, היכרות מוקדמת איתו או המגוון הרחב. ההמלצה היא לשאול, לבדוק, להשוות ובעיקר לחסוך".

3. העדפת תוצרת כחול לבן

"כחלק בלתי נפרד מאופן ההתנהלות באופן צרכני חכם מומלץ להעדיף תוצרת כחול לבן. המשק מצוי כרגע במשבר שאנו עדיין לא יודעים מתי, איך וכיצד יסתיים. ככל הניתן, ובלבד שסקר השוק מצביע באופן מובהק על מחיר נמוך יותר לתוצרת כחול לבן, יש להעדיף תוצרת זו כדי לתמוך בתעשייה הישראלית ולתת לה כלים שיאפשרו לה לצאת מהמשבר בזמן הקצר ביותר.

"בעל עסק יכול וצריך לנהל המשא ומתן לקבלת תנאי עסקה טובים יותר, גם מתוך מקום של גאווה ישראלית והעדפת תוצרת זו על פני זרה, ובלבד שהמוצר המסופק אינו נחות מהתוצרת הזרה".

4. חשיבה מחוץ לקופסה והמצאה מחדש

"ישנם בעלי עסק רבים שנאלצים בימים אלה לשהות בביתם, בין בבידוד ובין אם בשל צמצום פעילותם העסקית נוכח המגבלות שהוטלו. גם אם השירות שבדרך כלל מעניק בית העסק נדרש או נצרך כעת פחות, יש לו יתרונות שאין לאחרים - יש לו מאגר לקוחות שיבקש מענה ויוכל גם להסתפק או לצרוך שירות דומה או אף אחר.

"מומלץ לכל אחד לערוך רשימה של השירותים שהוא יכול להעניק לקהל לקוחותיו, בין אם מקום העסק נסגר ובין אם מצוי בבידוד, ובלבד שאין מגבלה רפואית המונעת ממנו לתת את השירות ולבצע את ההתאמות לנסיבות, ואף להציע שירותים משלימים לאלה שהוא נותן.

לדוגמה: מורה לשיעורים פרטיים יכול להעביר את השיעור הפרטי באמצעות הוראה מקוונת; טכנאי מחשבים יכול להשתלט מרחוק על המחשב, לבצע התיקון או להתקין תוכנות חדשות; בעל עסק לממכר אוכל לבעלי חיים יכול להפעיל מערך משלוחים שייתן מענה ללקוחותיו". 

אלה לוי-וינריב

חזית המדע - האיטלקים: איתרנו את "פציינט אפס" שהוביל להתפרצות

מה קורה בעולם:

אירופה מסתגרת; אפילו בריטניה משנה אסטרטגיה

"ראש הממשלה סוגר את בריטניה" - זו הכותרת המלווה באיור של ה"סאן" בבוקר שאחרי מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שבה הפציר בתושבים להימנע מ"כל קשר לא הכרחי", "לא ללכת לפאבים" והמליץ לקשישים לבודד את עצמם לתקופה שעשויה להימשך כחודש. בריטניה עדיין לא הגבילה בחוק אירועים או סגרה את בתי הספר, וגם מבחינת הנדבקים היא נמצאת בעיכוב בהתפרצות המחלה ביחס לספרד או גרמניה. לפי התקשורת במדינה, בריטניה שינתה אמש את מדיניות "חיסון העדר" שלה לאחר שקיבלה נתונים מאיטליה לגבי מספר מיטות האשפוז הנחוצות כדי להתמודד עם גל התחלואה, אפילו בקרב האוכלוסייה הצעירה. ה-NHS הבריטי לא היה יכול לעמוד בכך, ולכן הודיע ג'ונסון על מדיניות של "ריחוק חברתי". מספר הקורבנות במדינה - 53.

עיתון ה"סאן" הבריטי. "ראש הממשלה סוגר את בריטניה" / צילום: צילום מסך
 עיתון ה"סאן" הבריטי. "ראש הממשלה סוגר את בריטניה" / צילום: צילום מסך

"האויב הוא שם... בלתי נראה", מכריזה הכותרת הראשית של עיתון השמאל "ליברסיון", שמצטטת מנאומו של נשיא צרפת עמנואל מקרון שאמר כי "צרפת נמצאת במלחמה". הרשויות במדינה נדהמו מכמות האנשים שיצאו לפארקים ולרחובות ביום ראשון, ליהנות ממזג אוויר יפה, וגם להצביע בבחירות שאושרו להתקיים. התגובה הייתה מהירה: מקרון הודיע אמש כי כל יציאה מהבית צריכה להיות רק למטרות הכרחיות, הוא הודיע כי יפרוש 30 אלף שוטרים שיפקחו על כך, ובעצם הפציר בתושבים להתגייס לטובת המאבק בהדבקת התפשטות המחלה. מספר הקורבנות במדינה - 148.

עיתון השמאל הצרפתי "ליברסיון". "האויב הוא שם... בלתי נראה" / צילום: צילום מסך
 עיתון השמאל הצרפתי "ליברסיון". "האויב הוא שם... בלתי נראה" / צילום: צילום מסך

בגרמניה החלו היום המומחים להשמיע אזהרות בנוגע למסלול ההתפתחות החזוי של המחלה במדינה. מספר החולים כרגע עומד על כ-6,000, מאות מהם מאושפזים. "אנו שמים לב שגם קליניקות ובתי חולים מנוסים מתמודדים עם בעיות כרגע", אמר היום נציג מרכז רוברט קוך למחלות זיהומיות, "אנחנו חייבים לעשות כל שביכולתנו להפריע לשרשראות ההידבקות בגרמניה". לפי התחזיות, עד סוף השבוע צפויים להתאשפז 1,500 בני אדם, ומספר בני האדם שיידבקו במדינה יעמוד על כ-20 אלף חולים. המרכז העריך כי הפנדמיה העולמית תימשך כשנתיים, עד ש-60% מהאוכלוסייה יחלו במחלה והנגיף לא יוכל להתפשט יותר. ה"בילד" הציג בשער את דרישת ראש ממשלת בוואריה שכדורגלנים יוותרו על משכורותיהם כדי להציל את מועדוני הכדורגל, העומדים בפני קריסה בשל הפסקת המשחקים. מספר הקורבנות במדינה - 19. 

העיתון הגרמני בילד. "אנחנו חייבים לעשות כל שביכולתנו להפריע לשרשראות ההידבקות" / צילום: צילום מסך
 העיתון הגרמני בילד. "אנחנו חייבים לעשות כל שביכולתנו להפריע לשרשראות ההידבקות" / צילום: צילום מסך

אסף אוני