אפקט הקורונה: אחרי השבתת הסניפים, קסטרו דורשת הנחה של 30% מהספקים

ל"גלובס" נודע כי רשת האופנה פנתה לספקיה בימים האחרונים, במסגרת היא נותנת להם שתי אפשרויות: לתת הנחה של 30% על סחורה שכבר סופקה לרשת - או שהרשת לא תשלם כעת עבור מה שניתן לה, ולאחר ההשבתה היא "תראה מה ניתן לעשות"

חנות קסטרו בקניון שרונים / צילום: בר־אל
חנות קסטרו בקניון שרונים / צילום: בר־אל

האם הקורונה תפסה את קסטרו  לאחר תקופה ממושכת של שחיקה בתוצאותיה? בשל ההשבתה של פעילות החברה, בעקבות עצירת הפעילות של ענף האופנה בישראל לאחר התפרצות וירוס הקורונה, הודיעה קסטרו לפני ימים אחדים כי היא תוציא את הרוב המכריע של עובדיה לחופשה ללא תשלום במקביל ל"צמצום או ביטול תשלומים לצדדים שלישיים".

עתה חושף "גלובס" במה מדובר, לאחר שנודע כי בימים האחרונים פנתה קסטרו לספקיה בדרישה חריגה, במסגרתה היא נותנת להם שתי אפשרויות: לתת הנחה של 30% על סחורה או שירותים שכבר סופקו לרשת - או שהרשת לא תשלם כעת עבור מה שניתן לה, ולאחר שתסתיים ההשבתה היא "תראה מה ניתן לעשות".

על-פי גורמים מעורים, מדובר בתשלום על שירותים ומוצרים שכבר היה אמור להיות משולם על-ידי קסטרו עד תחילת החודש הנוכחי. בקסטרו בחרו שלא להגיב.

לפי שעה אין צפי לגבי המועד בו תשוב החברה לפעול ושממנו תחל לדון עם ספקים שלא יסכימו לקבל תשלום מופחת עכשיו על התשלום שתעביר להם. זאת בצל ההודעה של החברה למשקיעים בבורסה כי "משך תקופת פעילות החברה במתכונת כאמור (רק באמצעות אתר המכירות המקוונות, ש"מ) אינו ידוע בשלב זה". הפניות של קסטרו לספקים נלווות להודעת החברה האמורה, שלפיה המשבר הנוכחי מביא לפגיעה מהותית במכירותיה וגם בתוצאותיה הכספיות.

אחד הספקים שקיבלו את הפנייה של קסטרו טען באוזני "גלובס": "מדובר על עושק של ממש ומעשה בריונות. סיפקנו להם שירותים, וכעת הבקשה הלא לגיטימית הזו גורמת לנו לא רק לא להרוויח, אלא להפסיד ולשלם מכיסנו. אם לא ישלמו על השירות שסיפקנו - אנו נקרוס".

עו"ד חיות גרינברג, מתמחה בניהול משברים והבראת חברות בקשיים, אמרה ל"גלובס" כי "התנהלות קסטרו במקרה הזה היא בריונות של ממש. מצער לראות שבשעה קשה זו, יש המנצלים את הסיטואציה ומכופפים את ידם של החלשים. מצופה שישולם לספק ללא כל תנאי ובאופן מיידי, בגין השירות שסיפק והוציא חשבונית עליו. אולי לגיטימי בנסיבות הקיימות לבקש הקלה מסוימת, ואולי לא ניתן לשלם את מלוא החוב מיידי, במקרה זה ראוי לצמצם את הנזק, לשלם בשיעור המקסימלי האפשרי כעת ואת היתרה לשלם בטווח הזמן הקרוב".

קסטרו, כמו כל יתר רשתות האופנה, נקלעה למשבר חריג בימים האחרונים על רקע סגירת חנויות הרשת ברחבי המדינה כתוצאה מהוראות הממשלה בניסיון להתמודד עם התפרצות וירוס הקורונה. עוד קודם לכן קסטרו ויתר החנויות חוו צניחה ניכרת במכירות בשל החשש הגובר מהידבקות בקורונה, וזאת לקראת אחד משיאי השנה מבחינת רשתות הקמעונאות בישראל - חג פסח.

ואולם המשבר הנוכחי, שלדעת רבים הוא חסר תקדים בחומרתו, תפס את קסטרו במצב בעייתי יותר מחלק ממתחרותיה הגדולות. כך, מוקדם יותר החודש, עוד קודם להשבתה הרחבה של הפעילות המסחרית במשק, אמר גבי רוטר, מבעלי ומנכ"ל משותף בקבוצה, כי "קשה להפריד בין המשבר הבריאותי לכלכלי, ויש לספק לו מענה. אלה שלא בתחום המזון נפגעים מאוד כתוצאה מהירידה בתנועת המבקרים. לא נוכל לעמוד בירידות כאלה בתנועת הלקוחות", הוא הזהיר. מאז מספר הלקוחות הצטמק משמעותית עד שהתאפס, להוציא באתר האינטרנט של הרשת.

באותה הזדמנות הוסיף רוטר ואמר כי "אם המשבר יימשך, יהיה גם חוסר בסחורות, אך הבעיות העיקריות הן שכר עבודה ושכר דירה, כולל הנגזרות של הארנונה", תוך שהוסיף כי "אנו צריכים תרופות למגזר העסקי הקמעונאי כבר ועכשיו". כאמור מעלה, ב-14 לחודש הודיעה החברה לבורסה כי היא משביתה את פעילות הקבוצה בעקבות החלטות הממשלה על סגירת כל המרכזים המסחריים בישראל, ומוציאה את כלל עובדיה לחל"ת - להוציא "מספר מצומצם של עובדים חיוניים".

גם כיום נחשבת קסטרו לאחת מקבוצות האופנה הגדולות בישראל. עם זאת, מניית קסטרו משקפת לה שווי חברה של כ-208 מיליון שקל, לאחר שמתחילת השנה הנוכחית היא איבדה כ-40% מערכה. עד כה במרץ היא איבדה כ-29% מערכה.