דעה: כשמצוות פיקוח נפש הופכת להמלצה בלבד

הזלזול של חלקים לא מבוטלים במגזר החרדי מהנחיות משרד הבריאות שנועדו להציל את חייהם וחיי סביבתם, מנוגד גם להיגיון הבריא וגם להלכה. את המחיר נשלם כולנו • קריאת השכמה

חרדים / צילום: shutterstock
חרדים / צילום: shutterstock

 

יהודים שומרי מצוות לא אוכלים בשר ודגים ביחד. מדוע? כי בתלמוד הבבלי אשר חובר לפני אלף ומחצה שנים נכתב שהדבר מסוכן לבריאות.

לא אכנס לפרטי הסוגיה ההלכתית, אבל התקבל להקפיד על כך באדיקות. רבים החמירו עוד יותר והרחיבו את האיסור אף על חלב ודגים.

זו דוגמה קטנה עד כמה התקבעה מצוות פיקוח נפש וחובת הזהירות על בריאות הגוף, אפילו בדברים שהמדע כיום אומר שאינם מסוכנים.

רבי עקיבא איגר, היה מגדולי הרבנים לפני כמאתיים שנה. כאשר השתוללה מגפת הכולרה באירופה, הרב הזהיר שאין להתפלל בבית הכנסת יותר מ-15 אנשים, ואף הנחה להעמיד שוטר מטעם השלטון על מנת לאכוף זאת על הציבור. לא רק זאת אלא התיר להלשין לשלטונות הגויים על יהודי שמפר את כללי הזהירות הללו. כידוע, בתקופה ההיא השלטונות באירופה לא נהגו זהירות מופלגת ביהודים שהגיעו לידיהם.

כידוע, כל המצוות נדחות מפני פיקוח נפש, כולל חילול שבת ויום הכיפורים, אכילת חזיר ועוד. אפילו ספק של פיקוח נפש דוחה את כל המצוות. מצווה לחלל שבת אפילו כדי להציל אחרים, ואפילו אם הסבירות להצלתם נמוכה במיוחד.

ב"שולחן ערוך" נכתב כי "כל מכשול שיש בו סכנת נפשות מצות עשה להסירו ולהשמר ממנו ולהזהר בדבר יפה שנאמר "השמר לך ושמור נפשך", ואם לא הסיר והניח המכשולות המביאים לידי סכנה ביטל מצות עשה ועובר ב"לא תשים דמים". בשולחן ערוך נכתב עוד כי לא רק שאסור לאדם לסכן את סביבתו, אלא שאסור לו אף לסכן את עצמו והאחרים מחויבים להצילו על כרחו.

לאור כל זאת, קשה עד מאוד להכיל את הזלזול המופגן של חלקים לא מועטים בחברה החרדית. לאן נעלמה מצוות "ונשמרתם לנפשותיכם מאוד"? לאן נעלמה חובת הערבות ההדדית? לאן נעלמה חובת הזהירות? הזלזול הזה עלול לעלות לכולנו בחיי אדם, ולא מעטים. מנהיגי הציבור לא יוכלו לרחוץ בנקיון כפיהם ולומר ידינו לא שפכו את הדם הזה. המאבק להמשיך לפתוח את הישיבות ותלמודי התורה חרף הנחיות משרד הבריאות בטענה שאי לימוד תורה יותר מסוכן מהנגיף - הוא מאבק שקשה להכילו. חתונות בהשתתפות המון אנשים תוך זלזול מכוון בהנחיות ובצווים הן שערוריה שאין כדוגמתה.

גם אדם שלא חס על חייו, איך הוא מסוגל להתאכזר לשכניו הקשישים? זה מזעזע.

אני נזהר בכבוד תלמידי חכמים, אך כבר נקבע כי במקום שיש חילול השם, אין חולקים כבוד לרב. קל וחומר כשמדובר על פיקוח נפש של רבים.

טענה מצטדקת ומתגוננת אומרת: "מה אתה רוצה מהחרדים? ראית כמה חילונים נמצאים בפארקים ובחופי הים?" התשובה לכך היא: לא ראיתי אף מנהיג שמדריך את הציבור לזלזל בהנחיות וממליץ להם ללכת לים.

אבל נניח שזה אותו דבר, אותם אנשים גם מחללים שבת ולא בהכרח שומרים על כשרות - מה זה קשור? החובה להקפיד על פיקוח נפש לא קשורה בכלל לשאלה מה אחרים יעשו. בדיוק כמו החובה לשמור שבת או לאכול רק מאכלים כשרים.

הכותב הוא כתב משפטי ב"גלובס"