מעבר המשק להשבתה מצומצמת נדחה בשל קשיים בניסוח התקנות לשעת חירום

המעבר להשבתה חלקית יידחה כנראה למחר בגלל קשיים מרובים בניסוח התקנות לשעת חירום שמסדירות את תנאי העבודה של קבוצות העובדים השונות • עד לאישור התקנות ההחלטה של עובדים להישאר בבית ולא להגיע למקומות העבודה היא וולנטרית

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד / צילום: יונתן בלום, גלובס
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד / צילום: יונתן בלום, גלובס

המעבר של המשק להשבתה חלקית יידחה כנראה למחר בגלל קשיים מרובים בניסוח התקנות לשעת חירום שמסדירות את תנאי העבודה של קבוצות העובדים השונות.

מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, אמר היום (ד') בראיון לגלי צה"ל כי הוא מקווה שהתקנות יאושרו במהלך היום. לצורך אישור התקנות נדרשת כינוס ישיבת ממשלה, אך ניתן לבצע זאת גם בהצבעה טלפונית. עד לאישור התקנות ההחלטה של עובדים להישאר בבית ולא להגיע למקומות העבודה היא וולנטרית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז בתחילת השבוע כי החל מיום רביעי יעבור המגזר הציבורי לעבודה במתכונת חירום, והמגזר הפרטי יעבור לעבודה במתכונת מצומצמת, שבמסגרתה תופחת נוכחות העובדים במקומות העבודה שמעסיקים מעל 10 עובדים ב-70% (מקומות עבודה שמעסיקים עד 10 עובדים יכולים לעבוד כרגיל). השירותים החיוניים ימשיכו לפעול כרגיל. ההסתדרות נתנה את הסכמתה לשינוי בתנאי התעסוקה, שבמסגרתו יישארו עובדי המגזר הציבורי בבית עד תום חופשת הפסח תוך ניצול ימי החופשה שצברו.

ואולם אישור התקנות הנדרשות כדי לחייב את המעסיקים והעובדים לעבור לעבודה במתכונת המצומצמת מתעכב לפי שעה בשל מורכבויות משפטיות רבות.

כך למשל, יש סתירה בין הנחיות משרד הבריאות לציבור להימנע מיציאה מהבתים למעט לקניית מזון ובתי מרקחת - לבין הגדרות מצב ההשבתה החלקית שמתירות פתיחת עסקים שאינם לממכר מזון או תרופות.

בנוסף, קיימות מורכבויות רבות סביב ההגדרות של עובדים מסוגים שונים במגזר הציבורי. ההסכם מחלק את עובדי המגזר הציבורי לשלוש קבוצות: עובדי שירותים חיוניים (שממשיכים לעבוד כרגיל), עובדי ציבור רגילים שהוגדרו חיוניים על-ידי מנהליהם (עד 30% ממצבת העובדים בכל משרד ממשלתי, עירייה או גוף ציבורי אחר) ועובדים שהוצאו לחופשה בתשלום (יתר 70 האחוזים). בנוסף נוצרו תת-קבוצות: עובדים לא-חיוניים אך מסוגלים לבצע את עבודתם מהבית ועובדים חיוניים לצורך המאבק בקורונה.

האוצר התעקש כי כל העובדים מהבית לא יקבלו תוספת שעות נוספות, משום שאין דרך לדעת כמה עבדו בפועל. מצד שני, האוצר הסכים לקבל חריג לכלל לגבי עובדים מהבית שמוקצים למאבק בקורונה - שכן יקבלו שעות נוספות. הקביעה הזאת ואחרות מעוררות קשיים משפטיים ניכרים שמעכבים את גיבוש הנוסח הסופי של התקנות.