"המסר שלנו ללקוחות מתחילת האירוע הוא שנעבור את המשבר הזה יחד"

כך אומר היום אופיר אוחנה, מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים, במסגרת הכנס הווירטואלי "עסקים וכלכלה בצל הקורונה" של "גלובס" •  "רמת העומסים רק מתחילה. אנחנו כבר רואים לקוחות ראשונים ששואלים לגבי סל הפתרונות שאפשר להציע להם"

אופיר אוחנה, מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים, אמר היום (ד') במסגרת "כנס עסקים וכלכלה בצל הקורונה" של "גלובס", שהתקיים באופן וירטואלי ועבר בשידור חי, כי "האלמנט המשמעותי ביותר באירוע שאנחנו עוברים כיום הוא חוסר הוודאות. אם היינו יודעים שהמצב הנוכחי ילווה אותנו לתקופה של כחודש-חודשיים, בעלי העסקים היו יכולים להכיל אותו ולהיערך אליו. אבל הבעיה המטרידה מכל כרגע היא שאנחנו לא יודעים כמה זמן המצב הזה יימשך. אני לא חושב שיש מישהו שיודע מה יהיה בהמשך".

תוכלו לעמוד בעומס של בקשות לעסקים שצריכים עומס נשימה?

אוחנה: "המשבר התחיל עם פגיעה ביבואנים, וחלחל מהר מאוד כמעט לכל ענפי המשק. צריך לזכור שאנחנו שומעים לדוגמה על סגירה של בית מלון, יש פה שרשרת רחבה שמתבססת על הפעילות שלו - עובדי המלון, ספקי המזון, אבטחה, מכבסות וכן הלאה. לכן, מצב שכזה משקף פגיעה משמעותית ורידה דרסטית בהכנסות, לפעמים בן לילה".

נוסף לכך, לדברי אוחנה, "לפעמים העסקים גם חשים עלייה משמעותית בעלויות תפעול העסק, כמו עלויות שילוח לדוגמה, ואנחנו מצידנו בודקים איך אנחנו יכולים לספק להם פתרונות, כאשר כל הזמן אנחנו גם מנסים לשלב בין איזון של שמירה על בריאות העובדים והלקוחות שלנו, לצד ייצור שגרה. אנחנו מנסים למצוא פתרונות למצב המאתגר הנוכחי, ואלה כוללים בין היתר אי-הגעה לסניפים, וויתור על אמצעים שעד לאחרונה היו הכרחיים, בהתאם למה שמאפשרת לנו הרגולציה".

אופיר אוחנה ואורי ברקוביץ', מתוך השידור של הכנס / צילום: צילום מסך, גלובס
 אופיר אוחנה ואורי ברקוביץ', מתוך השידור של הכנס / צילום: צילום מסך, גלובס

איפה הרגולציה מקלה עליכם ואיפה אפשר עוד להקל?

אוחנה: "המסר שלנו ללקוחות מתחילת האירוע הוא שנעבור את המשבר הזה יחד. עם תחילת המשבר פנינו ללקוחות העסקיים שלנו והצענו להם לחשוב יחד על הצרכים שלהם ובהתאם על הפתרונות שצריך לייצר עבורם. יצאנו עם שורת כלים ללקוחות - החל מהלוואה לקבלה מהירה, ואפשרות של דחיית תשלומים כדי להקל עליהם. יש לנו מגוון פתרונות פיננסיים שאנחנו יכולים לתת ללקוחות העסקיים שלנו כדי לעבור את המשבר. אנחנו מדברים עם הלקוח, ולפי הצרכים שלו תופרים לו פתרון".

אוחנה סבור, כי "הנטל לא יכול להיות רק על בעלי העסקים. אנחנו כמערכת פיננסית נעמוד לצד הלקוחות ונעזור, אבל בסוף גם בעלי העסקים יצטרכו לקחת חלק, וכנראה גם המדינה. הפתרון למצב צריך לכלול שילוב של שלוש הגורמים האלה שיצטרכו להירתם, כדי לדאוג שהמשק ימשיך לעבוד אחרי המשבר".

במבט קדימה, אוחנה סבור, כי "רמת העומסים רק מתחילה. העסקים נעצרו אבל יש להם תשלומי חשבונות, ואנחנו מעריכים שבחודש הבא הלקוחות שהפסיקו לעבוד יתחילו להגיע לסניפים כדי להיערך עם התשלומים. אנחנו כבר רואים לקוחות ראשונים ששואלים לגבי סל הפתרונות שאפשר להציע להם, אם בדחיית תשלומים או בגישור לגבי הוצאות ללא הכנסות, ואני מאמין שהעומס מהכיוון הזה יעלה".