הסדר החוב באלביט הדמיה לקראת סיום: האקזיט באינסייטק יאפשר פירעון יתרת האג"ח

אלביט מדיקל, בה מחזיקה אלביט הדמיה 17%, מציעה לרכוש אג"ח להמרה שהנפיקה בעבר תמורת 191 מיליון שקל • אינסייטק המפתחת מכשור רפואי נמכרה באחרונה לחברה בבעלות משפחת קוך האמריקאית, ב-102 מיליון דולר

רון הדסי יו"ר פלאזה סנטרס / צילום: איל יצהר
רון הדסי יו"ר פלאזה סנטרס / צילום: איל יצהר

חברת ההחזקות אלביט מדיקל מציעה לרכוש את מלוא האג"ח להמרה (סדרה ג') שהנפיקה בעבר, בהיקף של 182 מיליון שקל ערך נקוב. לפי מפרט ההצעה שפור סם היום, מציעה אלביט מדיקל 1.05 שקל עבור כל 1 שקל ערך נקוב, כך שהיקף ההצעה מסתכם ב-191 מיליון שקל.

מדובר בסכום הגבוה מערך הפארי של האג"ח, שעומד על 1.005 שקל, אולם הוא נמוך מהמחיר בבורסה טרם ההצעה, שעמד על 1.143 שקל. הסיבה לכך היא שהחזקה באג"ח אלו עד מועד פירעונן הסופי במרץ 2022 אמורה להעניק למחזיקים תמורה כוללת (קרן וריבית) של כ-1.2 שקל לכל ערך נקוב של אג"ח. כך, שמחזיקי האג"ח יידרשו לבחור בין קבלת הקרן וקופון אחד של ריבית עתידית (קופון של 5% שאמור להיות משולם בספטמבר), לבין קבלת מלוא תשלומי הריבית לפי לוח הסילוקין וקבלת הקרן בעוד שנתיים.

אלביט מדיקל מחזיקה במניות חברת הביוטק גמידה סל וחברת המכשור הרפואי אינסייטק. באחרונה השלימה החברה את מכירת מרבית החזקותיה באינסייטק, לידי חברה בבעלות משפחת קוך האמריקאית, בתמורה ל-102 מיליון דולר. מתוך סכום התמורה שקיבלה, הפקידה בחודש שעבר אלביט מדיקל 218 מיליון שקל בפיקדון, כאשר סכום זה מיועד לשמש למלוא התשלומים למחזיקי האג"ח עד מועד הפירעון הסופי. עם זאת, כעת מציעה כאמור החברה תשלום שכולל רק רבע מהריבית העתידית, למי מבין המחזיקים שייבחר להקדים את תשלום הקרן למועד הנוכחי.

חלק נוסף מהתמורה שקיבלה בעסקת המכירה, בסך 38 מיליון דולר, שימש את אלביט מדיקל להצעת רכש עצמית ל-57.6% ממניותיה שלה. להצעת הרכש נענו חלק מבעלי המניות הקיימים ובראשם בעלת השליטה, אלביט הדמיה, שמכרה מניות בתמורה ל-129 מיליון שקל. הכסף שקיבלה אלביט הדמיה ממכירת המניות ישמש אותה ביום שישי הקרוב לפירעון מלא של יתרת חובותיה למחזיקי אג"ח שלה (סדרה ט') בסכום של כ-141 מיליון שקל.

בכך יבוא לקיצו באופן רשמי הסדר החוב של קבוצת אלביט הדמיה, שנחתם לפני כ-6 שנים ושבמסגרתו ספגו מחזיקי האג"ח שלה תספורת של כ-1.8 מיליארד שקל מידי בעל השליטה דאז, מוטי זיסר המנוח. את יישום הסדר החוב, שכלל מימושים של מרבית נכסי אלביט הדמיה, הוביל מאז היו"ר והמנכ"ל רון הדסי, שמשמש גם כיו"ר אלביט מדיקל. הדסי גם הוביל את עסקת המכירה הנוכחית  של אינסייטק לחברת KDT Medical Investments, חברה בת של Koch Industries שבשליטת המיליארדר דיוויד קוך. 

עוד 150 מיליון דולר יושקעו באינסייטק בהובלת משפחת קוך

מכירת מניות אלביט מדיקל במסגרת הצעת הרכש הנוכחית, צמצמה את שיעור ההחזקה של אלביט הדמיה בחברה הבת מ-61% ל-17% בלבד. כך, שבעלת המניות הגדולה באלביט מדיקל הפכה להיות קרן אקסיג'נט, שלא נענתה להצעת הרכש ובשל כך גדל שיעור החזקתה לכ-65%.

אלביט מדיקל עצמה נותרה בעקבות מכירת מניות אינסטייק עם החזקה ב-4.7% ממניות אינסייטק. עם זאת, נתח זה צפוי להתכווץ ל-3.1% בלבד, אם תושלם עסקת השקעה באינסייטק במסגרתה יוזרם לה סכום של 150 מיליון דולר לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר אחרי הכסף. 

את ההשקעה תוביל גם הפעם KDT של משפחת קוך, שהתחייבה להשקיע באינסייטק 100 מיליון דולר במועד ההשלמה הראשון, שיתרחש לאחר אישור האסיפה הכללית של אינסייטק. בעקבות ההשקעה תהפוך KDT לבעלת השליטה באינסייטק עם החזקה של בין 40% ל-50%.

אינסייטק פיתחה ומשווקת מערכת לביצוע צריבה של רקמות באמצעות גלי אולטרסאונד ממוקדים בהנחיית MRI, לטיפול ברעד ממקור שאינו פרקינסוני ולשם פתיחת מחסום הדם-מוח. החברה הוקמה בזמן שאלביט הדמיה עדיין עסקה בתחום ההדמיה הרפואית. כשזיסר השתלט על החברה, והפך אותה לחברת נדל"ן הפועלת במזרח אירופה, הוא נאלץ, על פי תקנון החברה, להמשיך ולהחזיק את אינסייטק פעילה, אבל בהמשך "התאהב" בחברה - והיא נהפכה לאחד הנכסים שבהם תלה זיסר את התקוות הגדולות ביותר בפורטפוליו שלו.

אינסייטק רשמה בשנת 2019 צמיחה של 20% בהכנסות ל-45.7 מיליון דולר, אולם גם עלייה של 21% בהפסדים ל-43.8 מיליון דולר. לאלביט מדיקל החזקה נוספת, ב-8% ממניות חברת גמידה סל, הנסחרת בנאסד"ק, אשר עוסקת בפיתוח וייצור מוצרים המיועדים להשתלת מח עצם בחולים בסרטן הדם ובסרטן בלוטות הלימפה. שווי ההחזקה כ-8.2 מיליון דולר.

אלביט מדיקל עצמה נסחרה היום בבורסה לפי שווי של 75 מיליון שקל, כאשר שוויה של אלביט הדמיה עמד על 34 מיליון שקל.