מנכ"לי קשת ורשת דורשים משר התקשורת סיוע במיליונים: "עשרות אלפי עובדים תלויים בנו"

בפגישה מתוחה שהתקיימה בצל משבר הקורונה, אמר מנכ"ל קשת אבי ניר לשר התקשורת דוד אמסלם: "אנחנו מהווים טלוויזיה ציבורית לכל עניין; אם אני עסק כלכלי, אני צריך לסגור מחר" • השר סירב להתחייב על צעדים מיידיים

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13, ואבי ניר, מנכ"ל קשת 12 / צילום: ינאי יחיאל, תמר מצפי
אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13, ואבי ניר, מנכ"ל קשת 12 / צילום: ינאי יחיאל, תמר מצפי

אבי ניר, מנכ"ל קשת 12, ואבי בן טל, מנכ"ל רשת 13, נפגשו היום (ד') עם שר התקשורת דוד אמסלם וביקשו ממנו לנקוט מספר צעדים שיסייעו לערוצים לשרוד את התקופה הקשה אליה נקלעו בעטיה של התפשטות מגפת הקורונה.

השניים בקשו מאמסלם לשחרר להם את 35 מיליון השקלים ששילמו הערוצים עבור אפיקי השידור ואשר לשר התקשורת יש סמכות לשחרר, וכן ביטול מיידי של תנאי הרישיון שלהם, שהם למעשה כספים שהערוצים משלמים למדינה.

בשיחה סיפרו המנכל"ים לשר על המתרחש בערוצים בימים אלה: לדברי מנכ"ל קשת אבי ניר, "קיים פער עצום בין תפקידנו הציבורי לבין המציאות הכלכלית שלנו. אנחנו מהווים לכל עניין טלוויזיה ציבורית, משדרים כמות שעות עצומה ומקבלים שיעורי צפייה גבוהים באופן חריג. אנחנו חושבים שיש לנו תפקיד קריטי בתקופה זאת, וכחברות אנחנו מקבלים אותו. מצד שני, אנחנו חיים אך ורק מפרסומות, אין לנו תמיכה כלכלית של המדינה, אין לנו דמי מנוי, וברגע שאנחנו חווים בערך 80% מהפרסום, אנחנו חיים על מצב של זמן שאול".

לדברי ניר, "נאלצנו להקפיא חלק ניכר מההפקות שלנו, והיום נודיע על קיצוצי שכר, חל"ת, ואם יהיה עוד חודש כזה, ניאלץ לפטר המונים, גם אצלנו וגם בחברת החדשות. מדובר על מאות עובדים בקשת ועוד אלפי עובדים של ההפקות - כלומר עשרות אלפי עובדים תלויים בנו".

מנכ"ל רשת אבי בן טל סיפר: "השבוע הודעתנו על הקפאת הפקות, הוצאנו עובדים לחל"ת ועובדים אחרים לעבודה מהבית בשכר נמוך יותר. המצב כרגע גרוע מאוד, כי השוק תחרותי, הבעלים לא מושכים כסף הביתה אלא מזרימים כסף לעסקים האלה. המצב קשה מאוד".

אמסלם הבטיח שכשיגיע הרגע הוא ישקף בפני האוצר את הקשיים הכלכליים שנבעו מהמשבר. "המדינה מקבלת עכשיו רק החלטות דחופות ביותר. לגבי כספי הביד (35 מיליון השקלים ששילמו הערוצים עבור אפיקי השידור), נדון בכך בהמשך הדרך, הנושא יושב לנו בראש, ונדבר איתכם בעוד שבועיים".

על כך השיב לו ניר כי בעוד שבועיים יבוטלו עוד הפקות, ועובדים ילכו הביתה.

"אני מניח שתיאלצו לעשות התאמות שכר והוצאות", השיב אמסלם, והעריך כי יש להמתין עוד שבועיים.

"אם הכספים נמצאים במשרד התקשורת, למה צריך לחכות?", הקשה בן טל. 

אמסלם השיב כי הכסף יעמוד לרשות הערוצים - השאלה באיזו נקודת זמן. "אני רואה בכם שירות חיוני ביותר, נשתדל לסייע בייחוד באמצעות כספי הביד", השיב אמסלם וטען כי בעניין דמי הרישיון הנושא מורכב יותר "השב עם הרשות השנייה ונבחן זאת".

המנכ"לים לא ויתרו בקלות: "אם אני עסק כלכלי, אני אומר שצריך לסגור מחר" אמר ניר. על כך השיב אמסלם: "אם הבעלים רוצים לסגור מחר, אז שיודיעו לנו ואנחנו נראה מה נעשה. כמו שאמרתי, אני אעשה דיון, ונחליט מה נעשה".