פרשנות: על פאניקה, טריליון דולר, קורטוב גזענות ונשיא של ימי מלחמה

מי יקבל 150 מיליארד דולר, ואיך נכשל הניסיון לחזות את התנהגות השווקים? • ומסתבר שמי שמחפש אחדות לאומית, אינו צריך לטרוח לחפש אותה בניו יורק • ארה"ב בצל הקורונה, מדור מיוחד 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת העיתונאים / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת העיתונאים / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

החיפוש אחר התחתית נמשך אתמול בשוקי הכספים והנפט. מדד הדאו ג׳ונס צנח בפעם הראשונה זה שלוש שנים מתחת לקו ה-20,000. הקו הזה נחצה ימים אחדים לאחר השבעת דונלד טראמפ לנשיא, בינואר 2017.

מחירה של חבית נפט ירד אתמול, בהתאמה לאינפלציה, אל מתחת לרמת 1972, זאת אומרת לפני משבר האנרגיה ששינה מעיקרו את מבנה המחירים ואת מקומו של הנפט בכלכלות העולם.

הירידות האלה אולי אינן מייצגות מציאות כלכלית, אלא מציאות רפואית, אבל הן מכשילות כל ניסיון לחזות את התנהגות השווקים, או לגבש אמצעים אפקטיביים להשפיע על ההתנהגות הזו.

אתמול נמשכה הסלמת תוויות המחירים על חבילת הסיוע הענקית שהממשל מבקש מן הקונגרס. זה התחיל ב-750 מיליארד, עלה ל-850, ואתמול הגיע עד טריליון דולר. הצורך העיקרי, אומר שר האוצר סטיב מנושין, הוא "לתת מזומנים" לאזרחי ארה"ב, כדי שיוכלו לפרוע את חשבונותיהם המיידיים.

צורכי המזומנים של התאגידים שייכים לקטגוריה אחרת. נציגי ענף המלונאות סרו השבוע אל הבית הלבן לבקש 150 מיליארד דולר (100 מיליארד כדי שלא לפטר עובדים, 50 מיליארד כדי לשלם ריבית על חובותיהם). חברות התעופה מבקשות 50 מיליארד דולר. יצרני המטוסים מבקשים 60 מיליארד דולר.

הנשיא טראמפ העניק לעצמו אתמול את התואר "נשיא של ימי מלחמה", והפעיל חוק בן 70 שנה, המאפשר לממשלה הפדרלית להתערב בייצור תעשייתי אזרחי, אם צורכי הביטחון הלאומי מצדיקים התערבות כזאת. צורכי המלחמה בקורונה אמנם מחייבים.

רק 24 שעות קודם הנשיא השתמט מתשובה על השאלה מדוע הוא מתמהמה בהחלת החוק. 48 שעות קודם הוא הציע שמושלי המדינות ידאגו איש איש למדינתו, מפני שהם עושים זאת כל כך הרבה יותר טוב מן הממשלה בוושינגטון. אכן, לא מתכון של אחדות אמצעים ושל אחדות מטרה.

מי שמחפש אחדות לאומית אינו צריך לטרוח לחפש אותה בניו יורק, לא בעיר ולא במדינה. מושל מדינת ניו יורק וראש העיר ניו יורק עושים עכשיו מה שפוליטיקאים ניו יורקים מיטיבים כל כך לעשות: לדבר זה אל זה וזה על זה בשאט נפש. המושל אומר על ראש העיר שהוא "זורה פאניקה".

השאלה היא אם ניו יורק העיר כבר עומדת על פי תהום, או שנשארו לה עוד כמה ימים. ראש העיר ביל דה בלאסיו מזהיר את תושבי עירו, כי ממשמשת ובאה הכרזת "מקלט על המקום", זאת אומרת עוצר מלא, דוגמת זה שהוכרז בצפון קליפורניה. מושל המדינה, אנדרו קואומו, אומר ש"הפחד, הפאניקה, הם בעיה גדולה יותר מן הנגיף".

המושל אמר אתמול במסיבת עיתונאים, כי ב-45 הימים הבאים המדינה תהיה זקוקה ל-110,000 מיטות, פי שניים מן המספר הנתון לה כיום. היא תהיה זקוקה ל-37,000 מכונות הנשמה, פי 12 ממה שיש לה כיום. בית חולים צף של הצי האמריקאי כבר נמצא בדרכו אל נמל ניו יורק, אבל האניה, ששמה Comfort, תוכל להוסיף רק אלף מיטות.

נגיף הקורונה התפשט בינתיים על פני כל 50 המדינות של ארה"ב. אתמול בערב הגיע מספר המקרים הפעילים ל-9,173, עם 155 מתים. מספר המקרים המסווגים "קריטיים" הוא רק 64. שליש המקרים נרשמו במדינת ניו יורק, ואחריה באות מדינת וושינגטון וקליפורניה. רק ב-15 מדינות נרשמו יותר ממאה מקרים. אבל מצפים שהמספרים האלה יעלו בהרבה עם ההקלה במצוקת ערכות הבדיקה והתרבות מוקדי הבדיקה.

הנשיא חזר אתמול והטעים את זכותו לכנות את Covid-19 "הנגיף הסיני". גם הסינים של סין, גם אמריקאים ממוצא סיני, מגנים את שימוש-הלשון הזה, שהם חושבים ל"גזעני". אבל הנשיא רקע ברגלו בתידרוך היומי לעיתונות. "זה לא גזעני", הוא אמר. "הנגיף בא מסין".

רשימות קודמות ב http://yoavkarny.com/ ובhttps://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny