הרווח הנקי של בנק הפועלים נחתך ב-450 מיליון שקל כתוצאה מהשלכות נגיף הקורונה

הרווח הנקי של הבנק בשנת 2019 ירד ב-30% ל-1.799 מיליארד שקל • המנכ"ל דב קוטלר: "אנו נמצאים בתחילתה של תקופה הטומנת בחובה אי ודאות כלכלית; קורא למדינה לעבוד בשיתוף-פעולה עם המגזר הפיננסי"

בנק הפועלים  דיווח הבוקר על תוצאותיו הכספיות ולפיהן, מלבד ההפרשה של 897 מיליון שקל בגין חקירת המס בארה"ב, שעליה דווח אתמול, הבנק חושף את הפגיעה בתוצאות מהשלכות נגיף הקורונה. 

ההשפעות הישירות והעקיפות בגין התפרצות נגיף הקורונה ברבעון הרביעי לשנת 2019 באות לידי ביטוי בתוספת בהוצאות להפסדי אשראי, אשר מביאה לפגיעה ברווח הנקי בסך של 450 מיליון שקל.

"לאירועים בשבועות האחרונים עלולה להיות השפעה מהותית שלילית על תוצאות הבנק לשנת 2020, אך בשלב זה לא ניתן להעריך את מלוא היקפן", כתבו בבנק הפועלים. 

על רקע השפעות אלו הרווח הנקי של הבנק בשנת 2019 הסתכם ב-1.799 מיליארד שקל בהשוואה ל-2.595 מיליארד שקל בשנת 2018, ירידה של 30.7%, אשר באה לידי ביטוי בעיקר בתוצאות הרבעון הרביעי. בנטרול הוצאות הבנק בגין החקירה בארה"ב הרווח הנקי צנח ב-22% ל-2.77 מיליארד שקל.

שיעור תשואת הרווח הנקי להון העצמי עמד בשנת 2019 על 4.6% בהשוואה ל-7.1% בשנת 2018.

יו"ר הבנק, עודד ערן אמר: "הדוחות מתפרסמים על רקע התפתחויות כלכליות משמעותיות בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. תפקידו של בנק הפועלים, כגוף הפיננסי הגדול במערכת, בעת חירום זו, חשוב מתמיד. על אף שעברנו שנה מורכבת, במהלכה השקענו מאמצים אדירים במטרה לקדם את סיומה של פרשת המס האמריקאית ולהגעה להסדרים עם הרשויות האמריקאיות, הצלחנו להמשיך ולהתקדם בהתאם לתוכניות האסטרטגיות שלנו, המתבטאות בין השאר בהגדלת תיק האשראי לצד טיובו באופן משמעותי, פיתוח מוצרים טכנולוגיים חדשים וביסוס המובילות של בנק הפועלים במערכת הבנקאית בישראל.

"ההפרשות בגין החקירות של הרשויות האמריקאיות משפיעות באופן משמעותי על התוצאות הכספיות של הבנק בשנה זו, אך יאפשרו לנו להמשיך קדימה ביתר שאת ולהרחיב את השקעותינו בפיתוח ובהתאמת בנק הפועלים לבנקאות העתיד ולאתגרי המחר, וכן להתמודד עם אתגרי ההווה החדשים אשר החלו כבר להראות את השפעתם על הסקטור העסקי בישראל", אמר ערן.

מנכ"ל הבנק, דב קוטלר, אמר: "אנו נמצאים בתחילתה של תקופה הטומנת בחובה אי ודאות כלכלית אשר תשפיע על המשק הגלובאלי ותהווה גורם משמעותי בהתוויית האתגרים העתידיים של הסקטור הפיננסי והמגזר העסקי כולו. אני קורא למדינה לפעול בשיתוף-פעולה עם המגזר הפיננסי להבטחת חוסנו של המשק. בהתאם למיקודים שהוגדרו בתוכניות העבודה, בנק הפועלים המשיך להתקדם ביעדיו העסקיים ובראשם הגדלת תיק האשראי לציבור בדגש על אשראי לדיור אשר צמח בשיעור של 10.2%, וגידול באשראי מסחרי אשר עלה בשיעור של 7.1% תוך טיוב משמעותי של התיק".