"הלמידה המקוונת היא צורך חיוני ומחייב, ויש לדאוג להמשיכה. זה צו השעה"

כך נכתב בפנייה ששיגרו היום למעלה מ-140 ראשי מועצות מקומיות ואגפי חינוך ברשויות המקומיות בפניה לראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות ההודעה על ביטול הלמידה מרחוק בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, לאחר שבוע ימים בהם התקיימה

שיעור מקוון  / צילום: דני זקן, גלובס
שיעור מקוון / צילום: דני זקן, גלובס

"הלמידה המקוונת היא צורך חיוני ומחייב, ויש לדאוג להמשיכה. זה צו השעה". כך נכתב בפנייה ששיגרו היום (ה') למעלה מ-140 ראשי מועצות מקומיות ואגפי חינוך ברשויות המקומיות בפניה לראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות ההודעה על ביטול הלמידה מרחוק בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, לאחר שבוע ימים בהם התקיימה. בין החותמים על המכתב היו כל ראשי הערים הגדולות בישראל.

"אמש התבשרנו ראשי הרשויות, יחד עם אנשי החינוך והציבור כולו, על ההחלטה להפסיק את תהליכי הלמידה המקוונת מרחוק אשר החלו בתחילת השבוע, ולהוציא את המורים לחופשה. ניכר שהחלטה זו מונעת משיקולים תקציביים בלבד, שכן איך אפשר להסביר פגיעה חמורה שכזו במעל שני מיליון התלמידות והתלמידים - ילדים ובני נוער - דווקא בשעה קשה זו, כאשר אנו מבקשים להרחיק אותם מהתקהלויות ויציאה מהבית, ומהקשיים הנלווים לסיטואציה הזרה להם", נכתב בפנייה שנשלחה לראש הממשלה.

לפני שבוע ימים הודיע נתניהו על סגירת בתי הספר, המוסדות להשכלה גבוה, ולאחר מכן גם על סגירת גני הילדים, ומעבר של כל אלה למערך לימודים מרחוק. לצורך כך, משרד החינוך העמיד לרשות המורים ובתי הספר שתי מערכות מקוונות ללימוד מרחוק שקרסו פעם אחר פעם בתרגילי שעת החירום בשנים האחרונות. בנוסף, משרד החינוך בנה מערכת חדשה של שיעורים משודרים באולפנים אותם הקים במיוחד למצב החירום, תוך התקשרות עם חברת LNET, בעלות של מיליוני שקלים. ביטול הלימודים מרחוק הם בראש ובראשונה הודאה בכישלון של משרד החינוך להפעיל מערך למידה מקוונת, ולכאורה גם בבזבוז כספי ציבור שהופנו לבניית המערך.

עוד נכתב כי "עם סגירת בתי הספר, הורתם על הצעד המתבקש של מעבר ללמידה מרחוק. באמצעות הירתמות של עשרות אלפי מורים ומנהלי בתי הספר שהתגייסו מידית להקמת מערכי הלמידה מרחוק, ניתן מענה אישי וחשוב לתלמידים. יתר על כן, החדשנות החינוכית שאנו מחפשים שנים ארוכות - פרצה מתוך המערכת".

במהלך השבוע האחרון, מורים ומנהלים הפעילו באופן עצמאי כלים דיגיטליים שונים, החל משימוש בוואטסאפ, דרך אפליקציות לשיחות וידיאו מרובות משתתפים, וכלה בפלטפורמות עירוניות שונות, כדי לקיים שיעורים פרונטליים ולשמור על קשר עם תלמידיהם. התוצאה של לקיחת האחריות האישית של אנשי החינוך לא הייתה אחידה, והלימודים התקיימו לפי יכולתיהם של המורים השונים: חלקם בעלי אוריינות דיגיטלית גבוהה יותר או פחות, חלקם הורים בעצמם. לפי דיווחים של הורים ומורים ברשתות החברתיות, בימים האחרונים נראה היה שחלה התקדמות ביכולת להפעיל לימודים מרחוק, ותלמידים הצליחו לקיים למידה משמעותית כשעתיים-שלוש ביום בממוצע.

למרות ההחלטה על קיום למידה מרחוק, משרד האוצר הודיע שלא ישלם למורים שכר מלא על התקופה, אך לאחר משא ומתן שהתקיים בשבוע האחרון, מורי הסתדרות המורים הגיעו להסכם עם האוצר. לפי ההסכם, מורי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים יקבלו שכר על השבוע בו לימדו מרחוק כעל ימי הוראה רגילים, ויצאו לחופשת פסח מוקדמת החל מהיום. את הלימודים ישלימו במהלך 9 ימי לימודים שיינתנו על חשבון החופש הגדול.

בינתיים, בתיכונים ממשיכים ללמד באופן מקוון לבגרויות - מבלי שהושג עוד הסכם עם ארגונים המורים, ומבלי שהם יודעים אם יקבלו שכר כלל בשלב זה. מספר גורמים במערכת החינוך איתם שוחחנו מספרים על כך שגם מורים בחטיבות הביניים ובתי הספר היסודיים נערכים להמשיך ללמד ולשמור על קשר עם התלמידים במהלך השבועות הקרובים, וביחוד עם תלמידים שזקוקים לשגרת הלימודים באופן מיוחד: "הסכם הסתדרות המורים עם משרד החינוך מפקיר את תלמידינו, תלמידי החינוך המיוחד לחופשה ארוכה, ואת המורים שלנו שממילא לא ינטשו אותם - להמשיך לעבוד בהתנדבות ולקבל זלזול מהציבור", כתבה מנהלת בית ספר לחינוך מיוחד בפייסבוק.

"במהלך השנים אנחנו מדברים כל הזמן על מערכות הלמידה מרחוק, ונערכים כדי להצליח לעשות את זה בזמן אמת. רצה הגורל וזמן האמת הגיע, ואנשי הוראה, יוצרים קשר למידה וקשר אישי עם התלמידים בצורות מדהימות. בכמה הימים הללו הייתה פריחה פדגוגית, והתגייסות של עובדי הוראה. לא לשכוח שלעובדי הוראה יש גם ילדים בבית, וחלקם נמצאים בבידוד, וגם האנשים האלה התגייסו בצורה בלתי פורמלית שראויה להצדעה", אומר אבי קמינסקי, ראש מנהל אגפי חינוך, בין החתומים על המכתב. לדבריו, "יש הרבה מורים שממשיכים עם זה ברוח ההתנדבות, אבל לא כולם ממשיכים ולא כולם יכולים".