אין חסינות בצל הקורונה: לופטנהנזה קיצצה 95% מלו"ז הפעילות שלה

סיטואציה שבה כל הצי המסחרי של החברה, המונה 780 מטוסים, יקורקע בסופו של דבר אינה רחוקה מהמציאות, כך לפי דברים שאמר היום מנכ"ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור

לופטהנזה / צילום: Shutterstock.
לופטהנזה / צילום: Shutterstock.

קבוצת התעופה הגדולה באירופה, לופטהנזה, קיצצה 95% מלו"ז הטיסות שלה בעקבות משבר הקורונה. 5% מהלו"ז בטיסות ליעדים ספורים בעולם (לברזיל, ליפן, לאפריקה ועוד) פועל בעיקר לטובת השבת אזרחים לגרמניה או לשוויץ. בשלב זה כל מטוסי הקבוצה מציעים כ-140 טיסות כאלה (המכונות "טיסות הקלה"). סיטואציה שבה הצי המסחרי כולו, המונה 780 מטוסים, יקורקע בסופו של דבר אינה רחוקה מהמציאות - כך פירט היום קרסטן שפור מנכ"ל הקבוצה במסיבת עיתונאים וירטואלית.

לופטהנזה מעסיקה 400 אלף עובדים והיא התייחסה להורדה של כ-60% בהוצאות שלה עם ביטולים כה רבים של טיסות. מה שהחברה זוקפת לעצמה הוא את חוסנה הכלכלי "בשונה מחברות תעופה אחרות, 80% מהצי שלנו הוא בבעלות הקבוצה, זה שם אותנו בעמדה חזקה יותר גם במקרה שבו נרצה להיעזר במימון, זו נקודת פתיחה אחרת לעומת מרבית החברות", אמר שפור שהתייחס לתמיכה אפשרית מצד ממשלות במדינות שבהן פועלת הקבוצה (שוויץ, גרמניה, אוסטריה) כמהלך מתבקש שכבר מתרחש בעולם.

"ארה"ב תמכה בחברות התעופה שלה בהיקף של 50 מיליארד דולר, בסין הממשלה הלאימה חברות תעופה ובכל העולם אנחנו שומעים על תמיכות של ממשלות בחברות תעופה. אנחנו מאמינים שכאשר נצטרך סיוע בעיקר בשיפור התזרים נקבל תמיכה כזו. ככל שהמשבר יעמיק עתיד התעופה לא יוכל להיות מובטח בלי עזרה מדינית",  אמר שפור כשהוא מפרט שאת ההזמנות החדשות שירדו בשיעור של 70% בחודש מרץ מחליפות בעיקר פניות של ביטולי טיסות. מבית החברות בקבוצה הופסקו לחלוטין טיסותיהן של אוסטריאן איירליינס ושל אייר דולומיטי, גם בראסלס איירליינס תעצור את כל טיסותיה מה-21 למרץ ועד ה-19 לאפריל. מדובר בלו"ז הרגיל להוציא טיסות מיוחדות שנערכות. לופטהנזה עצמה תבצע טיסות ארוכות טווח רק משדה התעופה בפרנקפורט.

שפור מזכיר כי ההסלמה בעצירת הטיסות החלה עוד בחודש ינואר כאשר לופטהנזה הפסיקה לטוס לסין: "מאז המצב מחמיר מדי יום. אז עוד חשבו שאנחנו נוקטים בצעדים קיצוניים וחייכו לעברנו. היום, איש אינו מחייך בתעשייה שלנו. ההמלצות של ממשלות לציבור להישאר בבית הובילו לכך שאנחנו יורדים לכיוון של אפס הזמנות עתידיות. עובדים שואלים אותי כמה זמן נוכל להחזיק מעמד במצב הזה והתשובה שלי היא "יותר מאחרים". נקודת הפתיחה שלנו חזקה יותר, אנחנו חברה יציבה יותר ביחס לרוב החברות בעולם ושיעור החוב שלנו נמוך ביחס לחברות תעופה אחרות. אם המצב לא ישתפר בשבועות הקרובים ואנחנו לא מצפים שזה יקרה בענף התעופה צריכים לדבר על מסלול בסיסי של הפעלת טיסות מנימוקים פוליטיים היות שהסגמנט המסחרי לא מצדיק הפעלת טיסות בתקופה הזו".

שפור התייחס לסגמנט המטען (קרגו) שגדל מדי יום: "אל צי מטוסי הקרגו שלנו צירפנו גם מטוסי נוסעים כדי לשפר את ערוצי ההובלה". לשאלה האם עומדת על הפרק חשיבה למכור חלק מהצי השיב שפור בשלילה, "זו תהיה טעות מבחינתנו. הצי הזה הוא הגב הכלכלי של החברה היות שרובו בבעלותנו". אגב, במצב שבו 700 מטוסים כבר על הקרקע, בעיה עמה מתמודדת החברה היא מציאה של מקומות חניה למטוסים הרבים שלה, בנמלי תעופה שלא גובים דמי חניה מופרזים דוגמת נמל התעופה בפרנקפורט.

שפור הזכיר שורה של מהלכים שהקבוצה נקטה בשעה זו לרבות קיצוץ שכר לדרג הניהולי בשיעור של 20%, השהיית חלוקת דיבידנדים מ-2019, ועצירת כמעט כל הפעילויות השיווקיות, הכשרות של עובדים וכמעט כל הוצאה אחרת. עוד ציין כי "יש לנו יתרת מזומנים של 4.3 מיליארד אירו שתאפשר לנו לשרוד את החודשים הקרובים גם בתקופה שבה חלק גדול מהצי מקורקע. אם נצטרך עוד מימון במקרה של שיתוק מוחלט בפעילות העובדה ש-80% מצי המטוסים הוא בבעלות החברות שלנו, זה שווה ל-10 מיליארד אירו במימון במקרה הצורך". שפור התייחס גם ליום שאחרי, למצב שבו לופטהנזה תחזור לפעילות במצב שהוא הגדיר "מכווץ" לאור ההשלכות הכלכליות במסגרתן למשל הוא מעריך שנסיעות עסקיות יחזרו לפעילות באופן מדורג ואיטי.

החברה פרסמה היום את דוחותיה לשנת 2019, שנה שהוגדרה כ"שנה אבודה". בשנה זו באה לידי ביטוי האטה וירידה של 44% ברווח הנקי ל-1.2 מיליארד אירו. ב-2019 השקיעה הקבוצה היקף של 3.6 מיליארד אירו בצי מטוסיה (בעיקר בהתחדשות).