כאן מחל"תרים: מדוע הוצאו עובדים בתאגיד השידור לחופשה

וגם: כך הגיעו עובדי "ידיעות אחרונות" להסכמה עם ההנהלה, המינוי החדש בחדשות 13, ושלל חדשות טובות ונעימות מהתקופה האחרונה • השיחה

אלדד קובלנץ / צילום: יונתן בלום
אלדד קובלנץ / צילום: יונתן בלום

עובדים בתאגיד השידור הציבורי זועמים על החלטה להוציא עשרות עובדי תאגיד לחופשה בתשלום, כפי שנעשה בכל הסקטור הציבורי. בין העובדים שאמורים לצאת לחופשה נמנים גם 15 עיתונאים. עובדים בתאגיד מתקשים לקבל זאת, כיוון שמדובר בגוף ציבורי המוגדר כמפעל חיוני ולכן ההוראה להוציא 70% מהעובדים לא חלה עליו.

מתכתובות בין העובדים עולה כי חלקם חוששים שבהנהלה מנצלים את משבר הקורונה כדי לחתוך בהוצאות, ובהבעת סולידריות עם העובדים שנפגעו מציעים חלופות של יצירת מאגר ימי חופשה כולל, שיורכב גם מ"תרומת ימי חופש" של עובדים שלא יוצאו לחופשה, כדי שהנטל יתחלק באופן שוויוני יותר. 

העובדים התבשרו על הכוונה להוציא עובדים לחופשה במייל שנשלח במשותף מגיתית רוזן אליצור, סמנכ"לית משאבי אנוש של התאגיד ומוועד העובדים. על-פי המכתב הנהלת התאגיד מרחיבה את אישורי העבודה מהבית (שניתנים בדרך-כלל בתאגיד במשורה, ע.ב.ל) ומנהלת עם הממונה על השכר באוצר שיח אינטנסיבי שמטרתו היא ששכר העובדים מהבית לא ייפגע. 

"בימים אלה, בשל הנסיבות שנוצרו, נערכים בחטיבות השונות להוצאת חלק מהעובדים לחופשה. עובדים אלה יקבלו הודעות ממנהליהם לקראת סופשבוע. במידה ובהמשך יהיה צורך, למשל בשל צמצום שידורים, נאלץ להוציא חלק מהעובדים לחל"ת", נכתב שם.

מהתאגיד נמסר: "עד כה לא הוצא אף עובד של התאגיד לחל"ת. התאגיד פועל על-פי הנחיות משרדי הבריאות והאוצר ובשיתוף מלא עם ועדי העובדים, שנציגיו משתתפים בישיבות בנושא המשבר והשלכותיו. נוכח המצב, שוּנו לוח השידורים, ותוכניות התאגיד וצומצמו צוותי העבודה. במטרה לשמור על בריאות העובדים, לאפשר שידור חיוני ורציף לציבור בישראל ולשמור ככל האפשר על שכר העובדים, פעלנו כך שעובדים רבים קיבלו אישורי עבודה מהבית או השלמת שעות בימי חופשה. אנו לומדים את השלכות המצב ונבצע התאמות, בהתאם להנחיות הממונה על השכר באוצר". 

'ענת ביין-לובוביץ

חדשות התעשייה - אולמות רחוקים מאוד: כך הגיעו עובדי "ידיעות אחרונות" להסכמה עם ההנהלה

בית ידיעות אחרונות / צילום: תמר מצפי
 בית ידיעות אחרונות / צילום: תמר מצפי

לקראת סוף השבוע פנו שלושת ארגוני העובדים בקבוצת "ידיעות אחרונות" לבית הדין לעבודה בבקשה לחייב את ההנהלה לדון איתם על הצעדים שהיא מבקשת לבצע בעקבות משבר הקורונה. בהשפעת הזהירות והשינויים שמצריכה ההיערכות לנגיף, הדיון התקיים בצורה שבה גם ארגון העיתונאים שכבר לקח חלק בלא מעט דיונים משפטיים, עדיין לא הכיר: נציגי ההנהלה הודיעו אמש לבית הדין שלא יגיעו היום, והדיון נערך בשיחת ועידה כשהשופטת יושבת באולם אחד, ואילו הוועדים נמצאים בנפרד, באולם אחר. בין הצדדים הייתה הסכמה שקיבלה תוקף של החלטה, כי יתנהל משא-ומתן בכל מה שקשור לשינויים בקבוצת "ידיעות", וההנהלה התחייבה לעדכן את העובדים על כל שינוי שהיא מבקשת לקדם.

'ענת ביין-לובוביץ

חדשות טובות 

פרופ' הלל פורסטנברג מהאוניברסיטה העברית בירושלים, חבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, זכה בפרס ABEL לשנת 2020. פרופ' פורסטנברג הוא הישראלי הראשון שזוכה בפרס הנחשב כיוקרתי מבין הפרסים הבינלאומיים המוענקים למתמטיקאים והוא מקביל בחשיבותו לפרס נובל, שאינו כולל קטגוריית מתמטיקה. הפרס מוענק על-ידי מלך נורבגיה לפי המלצת האקדמיה הנורבגית למדעים. פרופ' פורסטנברג זכה בפרס בשיתוף עם פרופ' גרגורי מרגוליס מאוניברסיטת ייל. ועדת הפרס ציינה כי השניים היו "חלוצים בשימוש בשיטות מתחומי ההסתברות והדינמיקה בתיאוריית הקבוצות, תורת המספרים וקומבינטוריקה". הפרס נקרא על שם המתמטיקאי הנורווגי נילס הנריק הבל והזוכים בו מקבלים פרס כספי של 7.5 מיליון כתר נורבגי (כ 2.5 מיליון שקל).

עוד חדשות טובות

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, הקריא היום בדף הפייסבוק שלו את הסיפור "דירה להשכיר", מאת לאה גולדברג. "הורים יקרים, אני יודע שזו תקופה לא פשוטה. הילדים בבית, ולמרות שכולנו מאוד אוהבים להיות בחיק המשפחה, מדובר במצב מאתגר. אז החלטתי להציע לכם הפוגה קלה. להיות אתכם. מרחוק, אבל יחד", כתב הנשיא, "בואו לקרוא איתי. כל המשפחה, או רק הילדים (קחו לכם זמן לקפה בשקט, בלי נייד). מחכה לכם".

מתחם חללי העבודה ביוהאוס, המיועד לסטארט-אפים רפואיים, מציע מעבדה חינם לכל יזם שעובד על פיתוח לוירוס הקורונה. ההצעה כוללת שימוש חופשי ללא תשלום במעבדות למו"פ ביו-פארמה, עמדות עבודה ייעודיות וחדרי תשתית המצויידים במכשור עבור תרביות תאים/ריקמה, ביולוגיה מולקולרית, כימיה, מיקרובילוגיה, מיקרוסקופיה, אחסון והקפאה. המתחם ממוקם בבית החולים הדסה עין-כרם.

רשת סופר-פארם מציעה לבני 65+ שירות תרופות מרשם עד הבית, ללא תשלום דמי משלוח, במטרה להקל על המבוגרים הנמנים בקבוצת סיכון להידבקות בנגיף. בנוסף, במהלך תקופה זאת, הזמנת מרשם מראש דרך אתר האונליין מרשם ואיסוף מהסניף יינתן גם הוא ללא דמי ליקוט לכלל לקוחות הרשת, וזאת על-מנת לחסוך את ההגעה לבית המרקחת.

קרן אדמונד דה רוטשילד הודיעה על תרומה של 50 מיליון שקל להגברת מוכנות בתי חולים בישראל להתפשטות הנגיף. את התרומה מעניקים הברונית אריאן והברון בנג'מין דה רוטשילד, וכספיה ישמשו לרכש מכונות הנשמה, אמצעי מיגון לצוותים הרפואיים וכמענה לצרכים רפואיים דחופים בבתי החולים בארץ.

יש גם מי שמגייסים

השבוע הודיע מיקרוסופט ישראל כי היא מגייסת 200 עובדים למרכז המחקר והפיתוח באמצעות ראיונות מהבית דרך פלטפורמת מיקרוסופט Teams. גם במרכז הפיתוח הישראלי של Synamedia, המפתחת טכנולוגיות מתקדמות לעולם הווידאו והטלוויזיה, יש כרגע כ-33 משרות פתוחות.

לדברי המנכ"לית יעל פאינרו, מרבית המגויסים מגיעים בשיטת חבר מביא חבר וכעת לחברה יש הזדמנות לקלוט עובדים שטובים שנפלטו מפרויקטים בתחום התעופה או מחברות שהיו על סף גיוס הון ונעצרו. "כששומעים על אנשים טובים שנפלטו מפרויקט אנחנו חוטפים אותם. ביום שלישי עוד מנהל הגיע למשרד ופגש מועמדים במרחק פתוח, ובשבוע שעבר סגרתי גיוס של עובד בלונדון והשבוע עשיתי את הפגישה הראשונה". 

גם חברת מאנדיי (monday.com) מגייסת בימים אלה מאות עובדים למגוון תפקידים בארץ ובעולם. הראיונות מתקיימים באמצעות כלים טכנולוגיים המאפשרים את התאמת התהליכים לימים אלה. מאנדיי היא פלטפורמה לניהול צוותים המחברת בין עובדים ותהליכי עבודה תוך יצירת תרבות ארגונית המבוססת על שקיפות. וגם מחוץ להייטק נדרשים עכשיו עובדים. באולג'ובס רואים בימים האחרונים נסיקה בביקוש לעבודות בית ועבודות מיידיות ואיגדו את כל המשרות בדף הבית. בין המשרות נהגים, שליחים ומלקטים בסופרים.

פורטל "דרושים" מבית יד 2 פתח מוקד חירום אשר יציע למפוטרים משרות חמות לאיוש מיידי, כדוגמת קופאיות ברשתות שיווק, סדרנים, שליחים, נהגי משאיות לאספקת מזון, רוקחים ועובדי פארמה, עובדים מהבית בתחומי המסחר המקוון ועוד. לדברי המנכ"לית ליאת הדר שרביט, "לפני שבועיים היינו בשוק מועמדים מטורף, והיום המגמה התהפכה. היום נהג אוטובוס שאין לו עבודה יכול לעבוד כנהג חלוקה. אני מציעה לאנשים, אל תחפשו קריירה, תחפשו פרנסה. יש עבודה, היא לא הכי מדהימה שיש אבל שווה לבחון אותה ולשמור את דמי האבטלה לימים אחרים".

דפנה ברמלי-גולן