עצמאים | ניתוח

הדילמה הבלתי אפשרית של העצמאים: לשלם מס הכנסה או לשלם משכורות

יותר ויותר בעלי עסקים מוצאים עצמם בסיטואציה שבה רואי חשבון ממליצים להם להעדיף חשיפה לתביעות אזרחיות של עובדים על פני הסיכון שהמדינה תרדוף אותם • עו"ד ורו"ח ג׳ק בלנגה: "הדחיות שניתנו הן קשקוש. הכסף צריך להיות משולם בשבוע הבא, והמקורות לתשלום רק הצטמצמו"

חנויות סגורות במתחם ירקונים / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנויות סגורות במתחם ירקונים / צילום: כדיה לוי, גלובס

א' בעל מסעדה קטנה, שנסגרה כעת בעקבות הנחיות משרד הבריאות. מעבר להוצאות השוטפות של השכירות והחזר הלוואות, ב-26 בחודש הוא יידרש א' לשלם את המע"מ בעבור פעילות המסעדה בחודש פברואר, וב-9 באפריל הוא יידרש לשלם את משכורות עובדיו עבור מחצית חודש מרץ. אלא שבעקבות משבר הקורונה, אין לו מספיק כסף כדי לעמוד בכל ההתחייבויות. לאחר חישוב קצר, הוא הבין שהוא יכול לשלם את המשכורות, אך לא לשלם את מס ההכנסה על המשכורות, פשוט כי לא יישאר לו מספיק כסף אחרי שהוא ישלם את המע"מ עבור הפעילות בחודש הקודם.

הבעיה היא שאם בעל עסק לא משלם את מס ההכנסה, הוא חשוף לסנקציה פלילית בגין התחמקות ממס.

א' לא לבד. יותר ויותר בעלי עסקים מוצאים את עצמם בסיטואציה שבה הם צריכים לבחור בין תשלום משכורות לעובדים לתשלום המס. כשהם מגיעים לרואי החשבון שלהם, אלה ממליצים להם להעדיף חשיפה לתביעות אזרחיות של עובדים או של ספקים על פני הסיכון שהמדינה תרדוף אותם. החששות האלה נוספים לחששות הקיומיות היומיומיות שעסקים קטנים מתמודדים איתם בימים אלה. הם ממש לא ציפו שלשאלה "איך אשים אוכל על השולחן בחודש הבא" תצטרף גם השאלה "האם אעמוד לדין פלילי על אי תשלומי מסים". ומה המדינה עושה כדי להרגיע אותם?

התמודדות מוסרית, חוקית ופלילית

לדברי עו"ד ורו"ח ג׳ק בלנגה, "עד כה המדינה לא עשתה כלום למען העסקים הקטנים, והם נאלצים להתמודד עם המשבר לבדם. זוהי החוליה הכלכלית הכי חלשה במשק, והנה אותם בעלי עסקים נמצאים עם התמודדות מוסרית חוקית ופלילית חדשה. ב-26 בחודש יצטרכו לשלם את המע"מ של חודש פברואר וצריכים להשאיר גם כסף למע"מ בגין הפעילות עד 15 בחודש מרץ, שכן אם לא ישלמו הם חשופים להליך פלילי. עכשיו הם נדרשים להכין כסף למשכרות מרץ עד היציאה לחל"ת, אך אין להם כל הכסף, כולל הניכויים וההפרשות לפנסיה.

"אי העברת ניכויי מס הכנסה וביטוח לאומי מהווה עבירה פלילית ובעלי העסקים מתלבטים אם לשלם את הנטו ולהיות חשופים להליך פלילי מול המדינה או לא לשלם שכר כלל לעובדים ולהיות חשופים לתביעה שלהם, וגם לפגוע בעובדים מהותית, שלא יקבלו את שכר לפני ערב פסח".

ג'ק בלנגה / צילום: יונתן בלום, גלובס
 ג'ק בלנגה / צילום: יונתן בלום, גלובס

במוקד הבעיה נמצאים 465 אלף העצמאים בישראל. אין להם רשתות ביטחון. לא דמי אבטלה ולא לחל"ת. עלות הפגיעה היומית בהם בתקופת ההשבתה היא 100 מיליון שקל, כ-20% מסך הפגיעה במשק, ונכון להשבתה של חודש וחצי, הפגיעה המוערכת עומדת על כ-3.15 מיליארד שקל.

בראשית השבוע הודיעה המדינה על חבילת סיוע לעצמאים, הכוללת פיצוי חד-פעמי של 6,000 שקל, המקביל לחודש דמי אבטלה, לכ-240 אלף העצמאים הקטנים ביותר, אלה שמחזור העסקים שלהם אינו עולה על 300 אלף שקל בשנה. בנוסף, נדחו מועדי תשלומי המע"מ הדו-חודשיים עד 27 באפריל ואלה החודשיים נדחו בעשרה ימים; כמו כן נדחו תשלומי חובה לעסקים קטנים ובינוניים, ובהם ארנונה עסקית, תשלומי מים וביטוח לאומי.

ההקלות האלה לא עושות רושם רב על העסקים הקטנים ומייצגיהם.

לדברי בלנגה, "כל הדחיות שניתנו עד כה הן קשקוש. אין להן כל משמעות. הכסף משולם בשבוע הבא, והמקורות לתשלום רק הצטמצמו. מן הראוי שמשרד המשפטים יפרסם באופן מיידי הוראה שבגין תקופת הקורונה לא תיפתח בשנת 2020 אף חקירה פלילית בגין אי ביצוע תשלומי חובה כלשהם, והאכיפה תהיה אזרחית בלבד; כמו כן, תינתן דחייה לכל ההפרשות לקופות גמל ופנסיה. במקביל, רשות המסים חייבת להודיע על דחיית תשלומי הניכויים של חודש מרץ לפחות לחודשיים, לאחר סיום המצב הנוכחי במשק".

גם נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי לא מתרשם מההצהרות על הדחיות והמענקים לעסקים. "המדינה מפקירה באופן ישיר 500 אלף משפחות של עצמאים, כי מקבלי ההחלטות הם שכירים שהגנו על עצמם ועל הציבור שלהם. הפיצוי, שמוצע לעצמאים, הוא לעג לרש. איך ייתכן שעצמאי שהרוויח בשנת 2018 13,000 שקל ברוטו (המקסימום שמותר להרוויח בשביל לקבל פיצוי זה 12,500 שקל בחודש - 150 אלף שקל בשנה), הוא עשיר גדול, ולכן הוא לא זכאי כלל וכלל לפיצוי מהמדינה, אבל שכיר שהרוויח 30,000 שקל ברוטו זכאי לדמי אבטלה עד המקסימום האפשרי? ועצמאי שהמחזור שלו הוא 310,000 שקל, קרי 26,000 שקל לחודש לא זכאי בכלל לפיצוי? יש בר דעת שיכול לתת להפליה הזועקת הזאת הסבר?".

גינדי מוסיף כי "ראש הממשלה הוא זה שמקבל את כל ההחלטות במשבר הזה, על סמך הייעוץ שהוא מקבל מאת הפקידות השכירה, בלי להבין שהוא מפקיר אותנו ואת ילדינו פצועים בשטח לדמם למוות אט אט. לא רשות המסים היא הבעיה ולא משרד האוצר, רק ראש הממשלה, כי כאשר הוא יקבל את ההחלטות הנכונות כולם יתיישרו בהתאם. היציבות של הכלכלה שלנו תלויה ביציבות של העסקים הקטנים והבינוניים".

פער בין מגדל השן למציאות בשטח

גם אביר קארה, מייסד תנועת "אני שולמן", מחכה שהמדינה תתעורר. "בדיוק בגלל מדיניות רבת השנים הזאת של הממשלה, של זלזול והתעלמות מהעצאים, הקמנו את 'אני שולמן', ועכשיו גם ראינו מהצד את ההתלהבות של האיגודים, שהיו מעורבים בקביעת דחיית המע"מ והמענקים לכאורה, ואת ההתהדרות שלהם בנוצות לא להם. ככל שעוברים הימים מאז ההצהרות על דחיית המע"מ ועל המענקים, ומתבררים הקריטריונים לקבלם, רואים את הפער בין מגדל השן לבין השטח. אנחנו פועלים כדי שהמדינה לא תעשה את מה שהיא יודעת הכי טוב: להכניס יד עמוק לכיס של השולמנים ולחלק כספים לארגונים גדולים עם ועדים חזקים".

לדברי קארה, "יש לפעול באופן מיידי לעצירת הדימום של העסקים הקטנים והבינוניים, להקפיא את כל התשלומים שלהם, לבטל ארנונה, לדחות תשלומי מע"מ ומס הכנסה. הסקטור העסקי הוא היחיד שיוציא את מדינת ישראל ממשבר הקורונה, והגיע הזמן להשקיע בו כספים, לטובת העתיד של כולנו".