משרד העבודה: מעונות היום הציבוריים שנסגרו לא ייקחו תשלום מהורים

הארגון המפעיל מחויב להחזיר להורים תשלום יחסי בגין הימים בהם לא התקיימה פעילות בשל נגיף הקורונה • צוותי המעונות שיוצאו לחל"ת יוכלו לבדוק זכאותם לדמי אבטלה, בהתאם להוראות הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה

גן ילדים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
גן ילדים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

משרד העבודה הודיע היום (א') כי הורים לפעוטות שמעונות היום הציבוריים שלהם נסגרו, לא יחויבו בתשלום עבור התקופה שבה לא התקיימה פעילות, מ-15 במרץ.

הארגון המפעיל מחויב להחזיר להורים תשלום יחסי בגין הימים בהם לא התקיימה פעילות במעונות היום ובמשפחתונים, ועל ההורים לפנות אליהם.

צוותי המעונות שיוצאו לחופשה ללא תשלום על-ידי מעסיקיהם יוכלו לבדוק זכאותם לדמי אבטלה, בהתאם להוראות הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה. מפעילי משפחתונים יוכלו לבדוק את זכאותם מהמדינה לחבילת צעדים לשמירה על יציבות המשק - הפחתת עלויות לעסקים וסיוע מיוחד לעצמאיים, בהתאם להנחיות משרד האוצר.

10 אלף מעונות פרטיים בישראל

בתוך כך, מערך מעונות היום הפרטי מתקשה לשמור על יציבות. לפני כשבוע פרסמה התאחדות מעונות היום הפרטיים עצומה הקוראת לממשלה לקחת אחריות על מעונות היום הפרטיים. לדברי העמותה, על-פי נתוני משרד העבודה והרווחה, מערך החינוך הפרטי לגיל הרך מונה למעלה מ-8,000 מעונות יום, וההערכות המקצועיות הן שבישראל יש כ-10 אלף מעונות יום פרטיים, בהם מתחנכים כ-300 אלף פעוטות וכ-100 אלף עובדים.

"ב-13 במרץ החליטה ממשלת ישראל על השבתה מוחלטת של מעונות היום הפרטיים. בבת-אחת נזרקנו למערבולת שבה ירדנו ממאה לאפס הכנסות, איבדנו את הפרנסה כי אין פעילות בגן, התשלומים הקבועים ממשיכים (שכר דירה, ארנונה עסקית, מים, חשמל ועוד). את העובדים שלנו שחררנו לחל"ת, אך אנו כעצמאים לא זכאים לכך, ובתוך המערבולת הזו אם הממשלה לא תיקח עלינו אחריות ותשפה אותנו כספית (הטבות מיסויות לא עוזרות כשאין הכנסות), ניאלץ לסגור את מעונות היום הפרטיים כבר במהלך אפריל", כך בעצומה.