דעה: החרדים של דנה ויס

משבר הקורונה מוציא את החרדים לא טוב, אך במבט יותר מעמיק אפשר להבין מדוע • הסברה ממוקדת הייתה חוסכת הרבה אי הבנות ותסכולים בנוגע לחרדים

חרדים / צילום: צילום מסך, גלובס
חרדים / צילום: צילום מסך, גלובס

משבר הקורונה העלה לא פעם את החרדים לכותרות בהקשרים שלילים. שוב ושוב הוצגו חרדים מתנהלים בניגוד להוראות משרד הבריאות ונוצר הרושם כאילו המגזר החרדי מזלזל בחיי אדם ובבריאותם. הגדילה לעשות דנה ויס מחדשות 12 שצוטטה גורם עלום שם שאמר כי "אם ישראל תגיע למצב של איטליה, זה יהיה רק בגלל החרדים".

לפני שנדון בגופם של הטענות על החרדים צריך לדעת: בשונה מיתר החברה הישראלית, במגזר החרדים רבים נאלצים להתנייד באמצעות התחבורה הציבורית, כי אין ברשותם רכב.

בעוד בחברה הכללית הסמארטפון והמחשב מספקים און-ליין את כל המידע על המתרחש בארץ ובעולם, החרדים כמעט מנותקים מהחדשות. ל-70% מהם אין סמארטפון, רובם לא מאזינים לרדיו, חצי מהם לא מחוברים לאינטרנט, ומקור המידע העיקרי הוא העיתונים היומיים שמספקים מידע, שבמקרה הטוב מעודכן למה שהתרחש ביום האתמול.

בזמן שבבה"ד מכונסים מאות חיילים תוך נטילת סיכון מסוים לבריאותם כי אין ברירה - המדינה חייבת צבא מתפקד גם בזמני חירום.

תלמידי הישיבות המשיכו ללמוד תורה כל עוד עמדו בכללי הזהירות של משרד הבריאות, כי חייבים להמשיך ללמוד תורה גם במצבי חירום.

האשמה שדנה ויס הטילה על החרדים בגרימת מוות של חולים בקורונה היא עלילה בזויה. אורח החיים החרדי מושתת על ציות להוראות התורה שכוללת בין היתר את הציווי: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". המגזר החרדי, שאלפים ממנו מתנדבים בארגונים מצילי חיים ובסיוע לחולים, חי במודעות גבוהה של ערך קדושת החיים והשמירה עליהם. להאשים אותם בזלזול בחייהם של אחרים היא אמירה שקרית, מסיתה ומסוכנת.

לאף אחד לא קל להסתגל לשגרה החדשה שנכפתה עלינו. לא לתל אביבים שנתפסים שוב ושוב יוצאים בהמוניהם לבלות בחופים ובפארקים; לא למשתתפי ההפגנה בחמישי האחרון מול הכנסת שהתעמתו עם שוטרים, ובוודאי לא לחרדים שרגילים לחיים קהילתיים ונפגשים לפחות 3 פעמים ביום בבתי הכנסת. נדרשת הסברה אפקטיבית מצד הרשויות כדי שהציבור יפנים את משמעות האירוע שאנו חווים, את הסכנה המרחפת ואת האחריות של האזרחים.

אך נראה שההסברה הייתה לקויה: בפעילות מול החברה הערבית לקח הרבה זמן עד שתאגיד השידור הציבורי הרחיב את מהדורת החדשות בערבית, כתבים נשלחו ליישובים ערבים, הוצמד פרשן בריאות לאולפן ונאומם של ראש הממשלה ושר הבריאות שודרו בשידור ישיר עם כתוביות בערבית.

רק לקראת סוף השבוע החלה פעילות אפקטיבית מול הציבור החרדי. כרוזים הסתובבו בריכוזים החרדים והתריעו. נשלחו הודעות טלפוניות מטעם ראשי הערים החרדיות. נתלו מודעות רחוב שכללו פנייה של רבנים ואזהרות על כללי הזהירות שיש לנקוט. וכשנעשו הדברים כמו שצריך ניכר היה שחל שינוי - בשבת האחרונה הציבור החרדי התנהל בדיוק לפי הנהלים.

בנוסף, במגזר החרדי ישנן קבוצות קיצוניות שמתייחסות בחשדנות לכל הוראה היוצאת מטעם הממסד. מבחינתן, בכל מקום שהוראות המדינה אינן מתאימות לתפיסתם השמרנית, הן יתעלמו מהן ויעשו את מה שנראה להן.

כך נחשפנו לחתונות רבות משתתפים שנערכו בניגוד להוראות משרד הבריאות. גם מולן ניתן לפעול בצורה אפקטיבית, ובהסברה נכונה ניתן להגיע לתוצאה הרצויה. קחו לדוגמה את חסידות סאטמר הקיצונית שנעלה את מוסדותיה ושינתה את סדר יומה בעקבות הסברה יעילה.

ב"שש אחרי המגפה" יצטרכו הגורמים האמונים על נושא ההסברה לשבת עם אנשי ציבור חרדים ולגבש נהלי הסברה ברורים במצבי חירום. כמו כן, מומלץ מאוד שאנשי תקשורת יצאו מהבועה בה הם חיים. ירדו לשטח ויכירו באמת את הציבור שאליו הם משדרים ועליו הם מדברים.

בינתיים, מול הקורונה כולנו נמצאים בסירה אחת ונדרש מאמץ משותף של כלל האזרחים כדי שנצלח את המשבר הזה במינימום נזקים. בעת כזו רצוי שאנשים יקשרו את חרצובות לשונם בכל הנוגע להאשמות של ציבור כזה או אחר. כעת זה פשוט לא הזמן.

הכותב הוא מנהל CIC - Chareidi Information Center מרכז מידע חרדי