דוח המבקר: סכנה עתידית לשיתוק אתרי בנייה בשל ליקויים בתחום הכרייה והחציבה בישראל

דוח מבקר המדינה מצא שקצב הכייר והחציבה ממחצבות בישראל נמוך משמעותית מקצב גידול האוכלוסייה ומהצורך העתידי בחומרים לאתרי הבנייה • אתרי חציבה רבים שהיו אמורים לפעול כלל לא יצאו למכרז

עדיאל שמרון /  צילום: שלומי יוסף
עדיאל שמרון / צילום: שלומי יוסף

אם קצב גידול האוכלוסייה בישראל יימשך כפי שהוא כיום, בשנת 2040 צפוי מחסור של 371 טון חומרי חציבה. ובמילים אחרות: קושי עצום לאתרי בנייה ותשתית לתפקד. כך עולה מדוח מבקר המדינה לשנת 2019 שבדק את הניהול והפיקוח של המדינה על תחום הכריה והחציבה.

עוד מדוח המבקר:
המבקר: רוב דיירי מחיר למשתכן מהמרכז, אך רוב הדירות בפריפריה
משרד הדתות לא פעל ליישום מלא של תחום הקבורה הרוויה

הדוח מבקר את רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על כך ששיווקה רק שבע מתוך 18 המחצבות שהיו אמורות לפעול עד כה, כאשר מתכון רק ארבע פועלות בפועל. בין היתר, הדו"ח מתייחס למחצבות הנמצאות בקרבת קריית גת וקריית מלאכי, שהיו אמורות להתחיל לפעול זה מכבר ושאמורות לספק חומרי גלם לשכונות חדשות.

לפי המבקר, אי הפעלתן של מחצבות אלה יפגע בבנייה המתוכננת באזורים אלה. ליקוי נוסף שנמצא ושעלול להביא למחסור בחומרי חציבה - בעיקר במרכז הארץ - הוא אופן שינוע חומרי חציבה במסילות ברזל. מהדוח עולה כי מי שעלולים לסבול מכך כבר בשנת 2025 הם אתרי בנייה במרכז הארץ.

בדוח אף עלו ליקויים בתפעול מערכות המחשוב שקשורות לענף, כך שקיים קושי להגיש בקשה לרישיון חציבה באופן מקוון. בנוסף נמצא שלא קיימת מדיניות ברורה בנושא סיכונים בריאותיים כתוצאה מחציבה.

עיקרי המלצות הביקורת הם הרחבה של תחומי העיסוק של אגף מכרות במשרד האנרגיה. זאת בכדי שייהפך לגוף מתכלל שתחת חסותו יבוצעו הליכים של תכנון מפורט, תיאום שיווקים, קידום תשתית השינוע על ידי רכבות ועוד.