שמונה פעולות בסיסיות להגנה על תיק ההשקעות בשוק דובי

שוק דובי עשוי להיות כואב עבור משקיעים רבים - בעיקר כאלה המאמינים בהשקעה לטווח ארוך, ופשוט לא מוכרים מניות לעולם • ובכל זאת, ניתן לבצע כמה פעולות פשוטות במטרה להגן על ערך ההשקעה במהלך שוק כזה - ואולי אפילו להרוויח

בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

שוקי מניות גדולים ברחבי העולם רשמו בשבועות האחרונים ירידות חדות, ועברו רשמית למצב של "שוק דובי" - המוגדר כשוק שנרשמה בו ירידה של 20% מהשיא.

מדד מניות נאסד"ק עמד לפני כחודש על סף ה-10,000 נקודות - ומאז צנח, כמעט ברציפות, ל-6,860 נקודות - ירידה של כ-30%. מדד S&P 500, שעמד לפני כחודש על סף של 3,400 נקודות, צנח מאז בכ-34% כל הדרך ל-2,237 נקודות.

מדד המניות-1
 מדד המניות-1

בבורסת תל אביב, לאחר שנים רבות שבהן מדדי המניות המובילים פיגרו הרחק מאחור בהשוואה למדדים המובילים בארה"ב, נראה היה כי מתחיל מהלך של "סגירת פערים" בתחילת השנה, ומדד ת"א-35 אף טיפס לשיא חדש בפברואר. ואולם, התפרצות נגיף הקורונה בעולם ובישראל הפילה גם את השוק המקומי - ות"א-35 צנח ביותר מ-30% בתוך חמישה שבועות.

ב-80 השנים האחרונות, השוק הדובי הממוצע נמשך כ-15 חודשים וגרם לירידה ממוצעת של קצת יותר מ-30% במחירי המניות בוול סטריט. עם זאת, מאז 1940, יותר ממחצית מהשווקים הדוביים נמשכו פחות משנה. כך שגם במקרה האופטימי והקצר יותר, עלולה החולשה בשווקים להימשך עוד כמה חודשים טובים.

לקח לנאסד"ק 15 שנה לחזור לשיא

השוק הדובי שהתחיל בוול סטריט במרץ 2000, כשמדד נאסד"ק הגיע לשיא מקומי של 5,100 נקודות, בשיאה של בועת מניות הטכנולוגיה - נמשך יותר משנתיים והסתיים ביולי 2002, כשהנאסד"ק מאבד כמעט 80% מערכו. מדד נאסד"ק, אגב, חזר לשיאו הקודם רק במהלך 2015 - כלומר, כ-15 שנים לאחר תחילת הנפילות. 

שוק דובי, לפיכך, יכול בהחלט להיות לא נעים וכואב עבור משקיעים רבים, בעיקר אלה המאמינים בהשקעה לטווח ארוך, ופשוט לא מוכרים מניות לעולם (כמו המשקיע האגדי וורן באפט, שממש מחכה למשברים כאלה כדי לרכוש מניות בזול). משקיע כזה חייב להרגיל את עצמו לא להתרגש ולכאוב, אלא להמתין בסבלנות לבואם של השוורים (והם מגיעים לבסוף), גם אם הוא רואה את ערך התיק שלו נשחק ב-30%-40% או יותר.

אגב, בדרך כלל, במהלך המעבר משוק שורי לשוק דובי נרשמים שלושה גלי ירידות גדולים, וביניהם "תיקונים" חדים וקצרים כלפי מעלה של מדדי המניות. אף אחד כמובן אינו יודע איפה נמצאת התחתית, אבל בהחלט ייתכן כי הצניחה של השבועות האחרונים היתה גל הירידה הראשון במעבר לשוק דובי.

לפיכך, ייתכן כי מתישהו המדדים יבצעו "ראלי" - תיקון ראשוני למעלה, ולאחריו יגיע גל הירידות השני. מניות שירדו ב-50%-60% בגל הראשון, עשויות לעלות בשיעורים של 20% ויותר בתיקון הראשון למעלה, ולאחר מכן לרדת בעוד עשרות אחוזים בגל השני.

איך להגן על ערך ההשקעות

ניתן לבצע כמה פעולות פשוטות במהלך השוק דובי, במטרה להגן על ערך ההשקעה - ואולי גם להרוויח.

1. צמצמו החזקות במניות.

זהו הדבר הראשוני והפשוט ביותר שאפשר לעשות. הגדילו את ההחזקה במזומן ובאיגרות חוב ממשלתיות לטווחים קצרים (האג"ח הארוכות יכולות לצנוח בשיעורים חדים, כפי שקרה בשבועות האחרונים). בימים כאלה, המזומן הוא "המלך", ומה שנראה כיום זול - יכול להיות הרבה יותר זול בעוד כמה שבועות או חודשים.

2. רכשו קרנות סל שעולות בשוק יורד.

בשוק ההון הישראלי קיימות כמה קרנות כאלה, שהניבו למחזיקים בהן תשואה תלת-ספרתית (יותר מ-100%) בשבועות האחרונים.

3.  דאגו שחלק ניכר מהתיק יושקע במגזרים דפנסיביים.

מגזרי מניות הנחשבים ל"דפנסיביים" בתקופה הנוכחית הם, למשל, חברות מזון, חברות הפועלות בתחום מוצרי הצריכה הבסיסיים, חברות המוכרות לתעשיות הביטחון, או חברות תרופות ותשתיות. עם זאת, חשוב לציין כי גם בסקטורים אלה נרשמו בוול סטריט ירידות חדות בשבוע האחרון, כך שגם אם הבטא (המתאם מול השוק) שלהם נמוך יחסית, גם הם הניבו הפסדים כבדים למשקיעים.

כך, בשבוע שעבר רשם סקטור מוצרי הצריכה הבסיסיים בוול סטריט ירידה של 5.1%, סקטור התשתיות צנח ב-10% וסקטור שירותי הבריאות ירד ב-9.3%. אמנם מדד S&P 500 רשם ירידה חדה יותר, של 15%, אבל זה לא ממש מנחם משקיע שנצמד לסקטורים אלה, ועדיין ראה את התיק שלו מניב תשואה שלילית גבוהה.

4. הקטינו החזקות במניות בעלות שווי שוק קטן יחסית.

מניות בעלות שווי שוק קטן יחסית הן תנודתיות יותר, ויורדות בשיעורים חדים יותר בשוק דובי. אמנם בהשקעות אין ביטחון של 100% באף מצב, אבל עדיף להשקיע במניות של חברות שיש להן סיכוי גבוה לצלוח את המשבר. השוק השורי יגיע בסוף - ואתם רוצים להיות שם כשזה יקרה.

5. נצלו כל "ראלי" זמני בשוק להשגת רווח מהיר.

בשוק שורי אפשר להחזיק במניות בסבלנות ולרשום רווחים של עשרות ואף מאות אחוזים בפרק זמן של כמה שנים. בשוק דובי, מנגד, צריך להתייחס בכבוד לכל אחוז רווח - ולממש רווחים הרבה יותר מהר. 

6. גוונו את ההחזקות שלכם.

אפשר, למשל, להשקיע בקרנות סל או בקרנות נאמנות המתמקדות בזהב - נכס שמספק בדרך כלל הגנה טובה בתקופה שבה הפחד שולט בשווקים. אגב, זה נכון בטווח הארוך, אבל לא בהכרח בטווח הקצר. גם הזהב רשם ירידה חדה בשבועות האחרונים. במשבר הגדול של 2008, גם הזהב "חטף" ורשם ירידה חדה בחודשים הראשונים - אבל לאחר מכן, בשנים 2009-2010, הוא סיפק תשואה עודפת משמעותית לעומת המניות. 

7. אפשר להגן על התיק באמצעות רכישת אופציות put.

אופציית פוט (אופציית מכר) היא אופציה שמחירה עולה, אם נכס הבסיס יורד. עם זאת, בעקבות הקפיצה הגדולה ברמת התנודתיות בשווקים בשבועות האחרונים, נהפכו אופציות אלה ליקרות מאוד - ובהחלט יכול להיות מצב שבו השוק ממשיך לרדת בשיעור מתון או מתייצב, ומשקיע שייקנה אופציות פוט - יפסיד את כספו.

8.  ואולי הכי חשוב: הוראות עצירת הפסד.

כדאי למשקיעים בשוק לעבוד עם הוראות לעצירת הפסד, Stop Loss, וגם עם הוראות ללקיחת רווח מתגלגלת (כלומר, להרים למעלה את ההוראה למכור אם נייר הערך עולה - Trailing Stop.

כמו שציינתי קודם, מניה, קרן סל או קרן נאמנות שצנחה ב-50% או ב-60%, יכולה לצנוח בעוד 60%-70% עד שתגיע לתחתית - וזה יכול להיות כואב מאוד.