גילת לוויינים מפטרת עובדים בתגובה להשפעת הקורונה; ומה יעלה בגורל האקזיט?

מאז הדיווח על מכירת גילת לקומטק האמריקאית לפני כחודשיים, נפלה מניית החברה הרוכשת ב-65% וזו של גילת בכמעט 50% • שווייה של העסקה צנח ביותר מ-100 מיליון דולר

גילת לווינים / צילום: תמר מצפי, גלובס
גילת לווינים / צילום: תמר מצפי, גלובס

המשבר בשווקים הפיננסיים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בעולם כבר הביא לביטולן של כמה עסקות רכישה גדולות - ומעלה ספקות בדבר השלמתן של עסקות אחרות. עסקה אחת, שנחתמה זמן קצר לפני פרוץ המשבר, היא מכירתה של חברת גילת לוויינים לקומטק מארה"ב. לכאורה, העסקה מתקדמת בשלב זה כמתוכנן, אבל בדוח המורחב של גילת  (20F), שפורסם אתמול, הוסיפה החברה גילוי על סיכונים הקשורים לעסקה, ובהם גם נושא הקורונה.

גילת, שנמצאת בשליטת קרן פימי שמוביל ישי דוידי, מספקת פתרונות תקשורת לוויינית. ב-29 בינואר הודיעה קומטק על רכישת גילת בעסקה המשלבת מזומן ומניות, שהיקפה עמד ביום הדיווח על 577 מיליון דולר, או 10.25 דולרים למניה. במסגרת העסקה, עבור כל מניית גילת יקבלו בעלי מניותיה 7.18 דולרים במזומן ו-0.08425 מניות קומטק.

ואולם מאז הדיווח על העסקה, מניית קומטק צנחה ב-65% ומניית גילת נפלה ב-46%. בהתאם לכך, נכון להיום עומד המחיר למניה של גילת בעסקה על 8.28 דולרים, ושווי החברה הנגזר ממחיר זה עומד על 464 מיליון דולר (לפי מספר המניות בדילול מלא בסוף 2019).

מחיר המניה הנוכחי בעסקה עדיין משקף פרמיה של 56% ביחס למחירה בבורסות נאסד"ק ותל אביב. למעשה, כיום מחיר מניית גילת בבורסה נמוך אף מרכיב המזומן בעסקה (שהיווה כ-70% מסך התמורה במועד החתימה).

"ערך הרכיב המנייתי תנודתי"

עסקת הרכישה של גילת, יש לציין, אינה כפופה לאישור בעלי המניות של קומטק, שאמורה לממן את הרכישה בעזרת קו אשראי מובטח בסך 800 מיליון דולר מסיטיבנק ומבנקים נוספים (כולל דיסקונט ניו יורק). ההערכות הן שנושא המימון לא צפוי להוות בעיה בעסקה, ובכל מקרה אין התניות פיננסיות לקיומה. 

"ערך הרכיב המנייתי שיקבלו בעלי המניות של גילת בעסקה תנודתי, וימשיך להיות תנודתי לאורך זמן", מציינת גילת בדוח. "בשל ההשפעות השליליות של מגפת הקורונה, שווי השוק של קומטק וגילת ירד משמעותית מאז ההכרזה על המיזוג ועלול להמשיך להיות תנודתי על רקע הקורונה, תנאי השוק וגורמים נוספים".

גילת מציינת כי לא צפוי שינוי ביחס ההחלפה של המניות (מספרן של מניות קומטק שיקבלו בעלי המניות של גילת עבור כל מניה שברשותם), ולצדדים אין זכות לבטל את העסקה על רקע שינויים בשווי השוק. "לפיכך, בזמן שבעלי המניות של גילת יידרשו להחליט אם לאשר את העסקה, הם לא יידעו את מחיר השוק של מניית קומטק שהם יקבלו בסופו של דבר", נכתב בדוח.

בלי קשר לעסקה, גילת מציינת בדוח כי התפרצות המגפה השפיעה לרעה על התעשייה והשווקים שבהם היא פועלת, בעיקר בתחום התעופה, שממנו מגיעים כמה מלקוחותיה. החברה מדווחת על דחיות של הזמנות ועל השעיה של קבלת החלטות גם בתחומים אחרים.

"כתוצאה מכך, ברבעון הראשון של 2020 חווינו ירידה משמעותית בעסקים שלנו, ואנו צופים הפסד רבעוני", מדווחת החברה. גילת מוסיפה כי כתגובה להשפעה השלילית של הקורונה, החברה הפחיתה את מצבת כוח האדם שלה, אבל היא לא מפרטת באיזה היקף. עוד לפני כן, נכון לסוף 2019 העסיקה גילת 864 עובדים, מתוכם 307 בישראל; מדובר בירידה של 17% במספר העובדים הכללי ביחס ל-2018, אבל ירידה קטנה יותר של 2% במספר העובדים בישראל.