תרחיש האימים של המלחמה בנגיף: האם אפשר להידבק אחרי שמחלימים?

רוב הווירוסים גורמים להיווצרות של נוגדנים במערכת החיסון, שזוכרים בדיוק את הפולש המסוים הזה, ובמפגש חוזר המלחמה בו הופכת קלה הרבה יותר • אולם, ישנו חשד כי לגבי חלק מן הווירוסים ממשפחת הקורונה, הנוגדנים חיים זמן קצר וישנה הדבקה חוזרת אפילו באותה עונה

אישה מבוגרת הולכת עם מסיכה בתוך קהל של אנשים. ההנחה היא שרוב החולים יפתחו נוגדנים / צילום: Eugene Hoshiko, Associated Press
אישה מבוגרת הולכת עם מסיכה בתוך קהל של אנשים. ההנחה היא שרוב החולים יפתחו נוגדנים / צילום: Eugene Hoshiko, Associated Press

אחת השאלות הגדולות לגבי מחלת הקורונה (Covid-19) היא האם עלול אדם להידבק בווירוס שוב אחרי שהחלים. רוב הווירוסים גורמים להיווצרות של נוגדנים במערכת החיסון, שזוכרים בדיוק את הפולש המסוים הזה, ובמפגש חוזר המלחמה בו הופכת קלה הרבה יותר. לכן, מחלימים מרוב הווירוסים בעולם לא רק שהופכים בעצמם עמידים מפני מחלה חמורה בגלל אותו וירוס, אלא גם מוגנים מפני החשש להדביק אחרים. אולם, ישנו חשד כי לגבי חלק מן הווירוסים הגורמים לצינון, אשר גם הם ממשפחת הקורונה, הנוגדנים חיים זמן קצר וישנה הדבקה חוזרת אפילו באותה עונה.

אם הדבר נכון, הרי שכל חולה מחלים חוזר להיות שוב נדבק פוטנציאלי ולא תיווצר לעולם חיסוניות עדר בציבור, עד שיומצא חיסון, ומציאת החיסון תהיה קשה יותר. זהו תרחיש האימים של המלחמה בקורונה.

בינתיים תרחיש האימים נראה לא סביר. החשש עלה לאחר שאישה יפנית שחלתה במחלה והוגדרה כמחלימה, חלתה שוב. אולם, נראה כי הבעיה לא הייתה בחיסוניות שלה אלא בבדיקה - היא לא באמת הייתה נקייה מן הווירוס. הקורונה היא אכן מתעתעת במובן שהחולים עלולים להידרדר שוב לאחר שכבר נראה היה שמצבם משתפר.

כיוון שלא נמצאו מקרים רבים שנראו כמו הדבקה חוזרת אפילו במוקדי הווירוס, אלא רק מקרים ספורים שניתן היה להסביר באופן הזה, ההערכה כרגע היא שאכן נוצרים נוגדנים לקורונה, והם אכן מונעים הידבקות חוזרת. במספר ניסויים קטנים נבדקה תגובת המערכת החיסונית של חולים, וממדידה עקיפה ניתן היה להניח כי מערכת החיסון שלהם אכן מפתחת תגובת נוגדנים קלאסית.

כיום אין בדיקה ישירה של נוכחות נוגדנים לווירוס, אלא רק לווירוס עצמו. ברגע שתפותח בדיקת נוגדנים - ומספר חברות מנסות לעשות זאת ונראות קרובות מאוד להצלחה - ניתן יהיה לראות מי ככל הנראה עמיד בפני הדבקה חוזרת. זה חשוב במיוחד באזור כמו ווהאן, שבו סביר להניח שרבים חלו במחלה אך מעולם לא עברו בדיקה, בגלל הכאוס שנוצר. מעקב אחר חולים שהחלימו יכול גם לתת מידע מדויק יותר לגבי הקצב והאופן שבו מתפשט הווירוס בציבור.

ייתכן כי הגוף ייצור נוגדנים לווירוס הקורונה, אך הם יהיו נוגדנים שנחלשים עם הזמן - זה קורה לעתים. במקרה כזה, יהיה צורך בבדיקות שגרתיות לציבור לראות מי חשוף ומי עדיין עמיד.