קמעונאות | בלעדי

אפקט הקורונה: שטראוס מדלגת על רשתות המזון, והיא לא היחידה

חברת המזון השנייה בגודלה בישראל לא מסתפקת ברשתות השיווק, ותחל למכור מוצרים ישירות דרך האתר של רשת ירקניות הבוטיק "נוי השדה" • משבר הקורונה גורם לעומסים על מערכי המשלוחים של רשתות השיווק ומביא למבול יוזמות שמנסות לעקוף אותן

אייל דרור, מנכ"ל שטראוס ישראל / צילום: סיוון פרג'
אייל דרור, מנכ"ל שטראוס ישראל / צילום: סיוון פרג'

ספקיות המזון מנצלות את משבר הקורונה כדי להעמיק את הקשר שלהן עם הצרכן ולמכור לו ישירות. ל"גלובס" נודע כי שטראוס תחל למכור את מגוון מוצריה במסלול עוקף רשתות המכוון למכירה ישירה לצרכן. החברה תמכור לראשונה מוצרים מכל הפורטפוליו שלה - מוצרי המחלבה כמו מילקי או דנונה, מוצרי מחלבת יטבתה, מוצרי יד מרדכי, חטיפי אנרג'י ופריכיות, ואת מגוון מוצרי הקפה שלה. המוצרים יימכרו תחת הפלטפורמה שנקראת "נוי השדה". מדובר ברשת ירקניות בוטיק שמוכרת תוצרת חקלאית טרייה ומפעילה כ-6 סניפים ברחבי הארץ.

בשטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, תכננו במקור להתחיל רק בעוד כחודש, אחרי חג הפסח, את המכירה באמצעות מארזים לצריכה מיידית שיציעו ארוחת ערב או ארוחת בוקר מוכנות לצד התוצרת הטרייה.

משבר הקורונה והקושי של רשתות המזון להגיע לבתי הלקוחות בטווח של יותר משבוע, הביא את שטראוס - כמו גם את המתחרה שלה תנובה - להשתמש בערוצים אחרים על-מנת לספק את הביקוש בקרב הצרכנים שנדרשים כעת להסתגר בבתים בשל הצעדים למניעת התפשטות הווירוס.

ההבדל בין תנובה לשטראוס

המיקוד של השוק במשבר הקורונה והקושי של רשתות המזון לספק משלוחים בפרק זמן קצר מביא למבול יוזמות שמנסות לעקוף אותן. כך, שטראוס מבקשת להיכנס לחלל שבו רשתות כמו שופרסל או רמי לוי מסוגלות לספק את המוצרים שלה בתוך שבוע או יותר על רקע הגידול החד בביקושים למזון בעת הזו - עלייה של מעל 40% במכירות בשבוע החולף - ולספק לצרכנים את המוצרים בהזמנה באותו יום או ביום שלמחרת. המוצרים יסופקו דרך מרכז לוגיסטי שהקימה רשת ירקניות הבוטיק.

עם זאת, בניגוד למהלך שתנובה הכריזה עליו לפני כשבועיים, שטראוס לא תבצע את המשלוחים בעצמה כי אם באמצעות פלטפורמה חיצונית, כך שגם הדאטה הפרסונלי שנאסף לא יגיע אליה כפי שתנובה מקבלת כיום. עם זאת, היא כן תוכל לאסוף נתונים כמו דמוגרפיה, שעות קנייה, ולקבל פידבק מלקוחות, ולא תצטרך לשאת בעלויות הלוגיסטיות והתפעוליות של השילוח והגעה לדלת הצרכן.

אחרי פסח מתכוונת שטראוס להעלות הילוך בהקשר הזה, ולעבור גם למכירה של מארזים מותאמים לארוחות שמורכבות אך ורק ממוצרים שלה. לדוגמה, מארז הכולל צידנית ובה רביולי מצונן עם רוטב עגבניות יד מרדכי או שמנת של יטבתה, יחד עם סלט ירוקים של מותג טעם הטבע שמייצרת שטראוס, וטחינה אישית - כלומר, ארוחה שניתן לצרוך או להכין באופן מיידי.

המהלך הזה מצטרף לערוצי קשר ומכירה ישירה לצרכן (D2C) ששטראוס מפעילה היום - מכירת קפה באונליין שהורחבה בשבוע האחרון גם למוצרים יבשים נוספים, לכניסה של שטראוס למדפים של אמזון, ולאפליקציה שהיא מפעילה תחת השם שטראוס פלוס שאוספת דאטה מלקוחות באמצעות הקבלות על הקניות שלהם.

"המציאות הנוכחית מעמידה את כולנו מול אתגרים רבים, בהם כאלה הקשורים לשינוי הרגלי היום גם בתחום קנייה וצריכת המזון", אומר ל"גלובס" אייל דרור, מנכ"ל שטראוס ישראל. לדבריו, המהלך הנוכחי הוא "חלק מרצון להציע פתרונות נוחים ומהירים להרחבת האפשרויות לרכישת מגוון מוצרי החברה בייחוד בעת הזו", וכי "השותפות עם מיזם נוי השדה היא חלק מאסטרטגיית הרחבת המדפים בהם אנחנו נוכחים", תוך שהוא מאשר בחברה "ממשיכים לחפש פתרונות לחיזוק הקשר עם הלקוחות במגוון ערוצים".