סנדרס איים לעכב את תוכנית התמריצים והחליש את הראלי בוול סטריט; הדאו ננעל בעלייה של 2%

הדאו ג'ונס רשם במהלך המסחר עליות של 6% בהובלת זינוק של 30% במניית בואינג, אך לקראת סיום המסחר החלישו דברי הסנאטור סנדרס את העליות, והנאסד"ק אף עבר לירידה של כ-0.5% • זו הפעם הראשונה מאז פברואר שהדאו ג'ונס רושם יומיים רצופים של עליות

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

22:00

המסחר בוול סטריט ננעל הערב (ד') בעליות שערים של 2.4%, או 495 נקודות, במדד דאו ג'ונס ושל 1.15% במדד S&P 500. מדד נאסד"ק עבר לקראת הסיום לטריטוריה השלילית וננעל בירידה של 0.45%. הדאו השלים זינוק של 13% ביומיים מסחר על רקע העברת הסכם סיוע הקורונה בקונגרס. זוהי הפעם הראשונה שבה רושם הדאו ג'ונס עלייה במשך יומיים ברציפות מאז פברואר. 

מניית בואינג הובילה את העליות בדאו ג'ונס וזינקה ב-24%. המדד נתמך גם בעלייה  של כ-09% במניית נייק.

בדקות האחרונות של המסחר איבדו המניות גובה לאחר שהסנאטור ברני סנדרס אמר כי הוא מתכונן "לעכב את החוק הזה עד שיוטלו התניות חזקות יותר על קרן הסיוע לעסקים בהיקף 500 מיליארד דולר".

19:55

מתחזקות העלות בוול סטריט: מדד דאו ג'ונס קופץ ב-6%, או 1,300 נקודות, ומשלים ראלי דו-יומי של 17%, לאחר הראלי ההיסטורי של 11% שרשם אתמול. העליות החדות נתמכות בעיקר בהסכמה על חבילת התמריצים אולם גם על דברים חיוביים שאמרו מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, ויו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, בן ברננקי.

לדברי ברננקי כלכלת ארה"ב תחווה התאוששות מהירה לאחר מיתון "חד מאוד". קואומו אמר כי החלה ירידה במספר המקרים החדשים של קורונה במחוז ווסטצ'סטר.

18:45

מדד דאו ג'ונס ממשיך את התנופה מהראלי ההיסטורי שרשם אתמול בציפייה להסכם התמריצים למלחמה בקורונה, הסכם שהבית הלבן והסנאט הגיעו אליו הבוקר (שעון ישראל). המדד מזנק בקרוב ל-5%, קרוב ל-1,000 נקודות, מדד S&P 500 עולה בכ-3% והנאסד"ק מתחזק בכ-1.5%. מניית בואינג  ממריאה בכ-30% ומושכת את הדאו ג'ונס למעלה. לעליות במדד תורם גם זינוק של כ-13% במניות יונייטד טכנולוג'יקס , ושל כ-10% במניות נייקי .

באירופה ננעל המסחר בעליות שערים. מדד סטוקס 600 רשם עלייה של 3%, עם עלייה של יותר מ-6% במגזר הנפט והגז. מוקדם יותר רשם המדד האירופי המוביל זינוק של 4.5%, בעקבות הסכם הסיוע בארה"ב, בהיקף 2 טריליון דולר. 

17:09

התשואות על איגרות החוב לטווח הקצר של ממשלת ארה"ב ירדו מתחת לאפס. התשואה על איקרות החוב ל-10 שנים ול-3 חודשים ירדו ל-0.789% ולמינוס 0.03%, בהתאמה.

הנפט (מסוג קרוד) יורד בכ-1% ל-23.7 דולרים לחבית, החוזים העתידיים על הזהב לאפריל מאבדים 1.9% ל-1,628 דולר לאונקייה.

"הכלכלה העולמית לא חווה רק מיתון, אלא עצירה פתאומית וחסרת תקדים בהיסטוריה בהתייחס לתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה", כך אמר הכלכלן הראשי של גולדמן סאקס, יאן האציוס. "שלא כמו ההשפעות ההדרגתיות יותר של המשבר הפיננסי העולמי, ההסגר והריחוק החברתי מחייבים מגבלות פיסיות של ממש (במיוחד בשירותים הניתנים פנים אל פנים) עם השלכות כלכליות מיידיות".

בסוף השבוע האחרון יצא מחקר של גולדמן סאקס שצופה התכווצות חדה בכלכלות המפותחות ברבעון השני, הכוללת ירידה של 24% בתוצר האמריקני - הגדולה פי שניים מהשיא הקודם שלאחר מלחה"ע ה-2. "נראה כי התגובה הפיסקלית עשויה לשבור שיאים עם התבהרות הירידה בשוק העבודה שתיתוסף להקלות במדיניות המוניטרית מהבנקים המרכזיים", כתב האציוס, ואכן בהמשך לכך הפד הביע אתמול מחויבות לתמוך בשווקים ככל שיידרש, והבוקר הקונגרס והבית הלבן הגיעו להסכמה בדבר חבילת התמריצים בהיקף 2 טריליון דולר למלחמה בהשפעות הכלכליות של התפשטות נגיף הקורונה.

16:50

מסחר תנודתי בוול סטריט. המדדים עוברים בין עליות לירידות בעוד המשקיעים מעכלים את אישור חבילת הסיוע הבוקר על ידי הקונגרס, לצד התמיכה שהביע הפד במערכת הפיננסית.

באירופה הדאס בולט בירידות של 1%-2% לעומת יתר המדדים של הבורסות המובילות ביבשת. הקאק הצרפתי עולה ב-1.3% והפוטסי הבריטי מטפס ב-1.5%.

נשיא הפד של סנט לואיס, ג'יימס בולארד, אמר היום כי הכלכלה האמריקאית יכולה להתאושש ולהיות חזקה כבר בסתיו הבא. לדבריו, הכלכלה תספוג חולשה משמעותית ברבעון השני על רקע שיתוק הכלכלה, כשביולי חלק מהעסקים יוכלו לשוב לפעילות. לדבריו הכלכלה משולה לרכב מכביש המהיר שסטה מהמסלול ועליו להאט כדי לנווט בין הטלטלה אך אין שום דבר פגום במנוע, אמר בולארד.

16:00

לאחר פתיחה חיובית המדדים בוול סטריט עברו לירידות לאחר הזינוק החד אתמול, כאשר המשקיעים מעכלים את האישור בקונגרס של הסיוע מצד הממשל האמריקאי בהיקף של 2 טריליון דולר.

מדד הנאסד"ק מאבד 1.2%, הדאו ללא שינוי ומדד S&P 500 יורד ב-0.7%.

15:40

יום המסחר בבורסות של ארה"ב נפתח תוך המשך עליות השערים, לאחר שאתמול רשמו מדדי המניות עליות תלולות. מניית בואינג  מזנקת ב-20% על רקע אישור חבילת הסיוע לכלכלה בהיקף של כ-2 טריליון דולר, ומשלימה עלייה של יותר מ-50% בארבעה ימי מסחר. 

גם מניית נייקי  בולטת בעלייה חדה לאחר שהחברה פרסמה דוחות טובים. 

כלכלני בנק יוליוס בר השוויצרי ציינו בסקירת המאקרו היומית שלהם כי "המשבר הכלכלי של 1929 (והשפל הגדול שבא בעקבותיו) והמשבר של 2008 היו משברים מערכתיים שנבעו מהקצאה שגויה של אשראי במערכת הפיננסית. לעומת זאת, מה שאנו חווים כיום הוא הלם אקסוגני חסר תקדים. מבחינת מגיפות ניתן כנראה להשוות את הקורונה רק למגפת השפעת הספרדית בשנת 1918. אבל, כל שאר הנסיבות היו שונות לגמרי לפני מאה שנה".

לכן, אומרים שם, "בהתחשב בעובדות אלה ובמהלכי השוק הקיצוניים לאחרונה, ההשוואה היחידה שאנו יכולים להביא בחשבון היא שנת 1987, אך עם התייחסות לטריגר המהותי למשבר הנוכחי. המצב כיום דומה מכיוון שיש לו מאפיינים של התרסקות. עם זאת, כיום - בניגוד לשנת 1987 - יש למצב הנוכחי טריגר מהותי. בהתחשב בכך שהדינמיקה של המגיפה נוכחית תגיע להאטה בסופו של דבר, וכבר נעשות פעולות להזרמת תמיכה כספית ומוניטרית משמעותית, אלא אם תהיינה טעויות משמעותיות במדיניות בפועל, אנו צופים מיתון קצר וכבד ובהמשך נורמליזציה כתרחיש הבסיס שלנו. המשמעות היא שעל המשקיעים להתכונן לעמוד בפני תקופת שפל די ארוכה".

14:40

מגמה מעורבת בבורסות אירופה. המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח בירידות של 0.5%-1% במדדי המניות המובילים.

במסחר בסחורות נחלש הזהב בכ-1.7% לרמה של 1,633 דולר לאונקיה והנפט (WTI ) נסחר בירידה של 2.7% סביב 23.4 דולר לחבית. 

13:15

נמחקו העליות שנרשמו מוקדם יותר בחוזים העתידיים בניו יורק, וזאת למרות אישור חבילת התמיכה לכלכלה בקונגרס הבוקר. החוזים העתידיים על מדד S&P 500 יורדים ב-1.25%, אלו על הדאו ג'ונס מאבדים 0.3%.

באירופה המדדים נסחרים במגמה מעורבת. מדד הדאקס הגרמני מאבד יותר מ-1.3%, מדד הקאק הצרפתי עולה ב-0.7%, הפוטסי הבריטי עולה ב-0.5%.

12:00

בורסות אירופה נסחרות בעליות בהמשך לאישור תוכנית הסיוע בארה"ב בהיקף של 2 טריליון דולר. הדאקס הגרמני קופץ ב-1.8%, הקאק ב-2.9% והפוטסי עולה ב-2.8%.

בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים בניו יורק עולים ביותר מ-1% בהמשך לעליות החדות שנרשמו אתמול.

10:10

המדדים בבורסות אירופה רושמים עליות עם פתיחת המסחר, בעקבות חבילת התמריצים שאושרה בארה"ב. מדד סטוקס 600 מוסיף 2%, ויתר המדדים המרכזיים עולים אף הם בשיעורים של 3%-2%. 

היורוגרופ, קבוצת שרי האוצר של גוש האירו, לא הצליחה להגיעה אמש להסכמה בנושא מנגנון היציבות האירופי (ESM) כדי לסייע לחברות הגוש להילחם בהשפעות הכלכליות של הקורונה.

באסיה נרשמו היום עליות חדות, בהובלת מדד ניקיי בטוקיו שזינק ב-8%. בורסת הונג קונג התחזקה בכ-4%, שנחאי עלתה 2%, סינגפור זינקה 5%, קוריאה הדרומית נסקה 6% ואוסטרליה עלתה בשיעור דומה.

בניו יורק נרשמות עליות בחוזים העתידיים על המדדים ומדד דאו ג'ונס מציג עלייה של כ-250 נקודות.

מחיר חבית נפט מתחזק היום בכ-2%, ירידה נרשמת במחיר הזהב, ותשואות אג"ח ארה"ב רושמות עליות.

קרדיט סוויס גרופ הודיעה היום כי הרווחיות שלה שמרה על מגמת צמיחה חזקה עד כה ברבעון הראשון של 2020, למרות מגפת הקורונה, אולם ככל הנראה ייפגעו התוצאות בהמשך השנה. בדוח השנתי שלו ל-2019 אומר הבנק שהתפשטות הווירוס תכה בכלכלה הגלובלית בצורה משמעותית, וקרוב לוודאי תשפיע על הביצועים הפיננסיים של החברה.

יצרני הרכב השבדית וולוו הודיעה היום כי רוב מפעלי הייצור של החברה נסגרו ועובדים בכמה ארצות שוחררו באופן זמני.

חברת שירותי התשתית הגרמנית E.ON דיווחה היום על נפילה ברווחים ב-2019 ופרסמה מדיניות דיבידנד חדשה עד שנת 2020 הפיסקאלית. 

בבריטניה פורסם היום מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר, שעלה ב-0.4%, לעומת ציפיות לעלייה של 0.3% ולאחר ירידה של 0.3% בינואר. ברמה השנתית עלה המדד ב-1.7% מאז פברואר 2019, בהתאם לציפיות, ולעומת עלייה של 1.8% בחודש הקודם בקצב שנתי.  

08:15

הבית הלבן והסנאט הגיעו הבוקר להסכמה על מתן חבילת תמריצים מאסיבית בהיקף 2 טריליון דולר כדי להילחם בהשפעה הכלכלית של התפשטות וירוס הקורונה.

"סוף סוף יש לנו עסקה", כך אמר מנהיג הרוב בסנאט, מיטש מקונל, קצת לפני 8 בבוקר (שעון ישראל). "בפועל, מדובר בהשקעה של תקופת מלחמה".

עדיין שרויה במחלוקת סוגיית תנאי הסיוע לחברות התעופה. 

אמש בניו יורק נרשמו עליות חדות בציפייה לאישור התמריצים ובהמשך למחויבות שהביע הפד לספק תמיכה בשווקים ככל שיידרש. 

בשעה זו החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים במגמה מעורבת, החוזים על מדד דאו ג'ונס מזנק ב-1.4%, והחוזים על S&P 500 מטפסים ב-0.4%, מנגד החוזים על הנאסד"ק מאבדים 0.4%.

06:40

לאחר היום המוצלח ביותר בתולדות וול סטריט מאז שנות השלושים, עם עליות של יותר מ-11%, גם בורסות אסיה מצטרפות לחגיגה הירוקה. 

מדד הניקיי מזנק ב-5.8%, הונג קונג עולה ב-2%, שנחאי ושנזן עולים ב-1.5% וב-2.3%, בהתאמה. בסיאול מזנק הקוספי בכ-3.5% ובאוסטרליה ננעל היום המסחר בעלייה של כ-2.5%. 

משקיעים בשווקים מצפים לתמריצים של הקונגרס האמריקאי. המשקיעים מעריכים כי בקונגרס קרובים להסכמה על תוכנית שתסייע לכלכלה האמריקאית להתמודד עם נזקי מגפת הקורונה. גם טראמפ הראה אופטימיות בנושא הנגיף ואמר שהוא מצפה שעד 12 באפריל, ארה"ב תוכל לבטל את המגבלות ולחגוג את חג הפסחא עם "כנסיות מלאות עד אפס מקום". 

אמש, מדד דאו ג'ונס זינק ב-11.3%, העלייה היומית החדה ביותר מאז 1933. מדד S&P 500 קפץ ב-9.3%, העלייה החדה ביותר מאז אוקטובר 2008, ומדד נאסד"ק טיפס ב-8.1%. גם בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות. בפרנקפורט זינק מדד דאקס ב-11.5%, בלונדון קפץ הפוטסי ב-9.3% ובפריז טיפס קאק 40 ב-8.2%. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי עלה ב-7.5%.