דעה: קורונה סטייל

המשמעות שאנחנו מעניקים לבגדים מפעילה קודם כל אותנו. בימים אלה, כשחסר טעם להתלבש בבוקר כשאנו עובדים מהבית, הפיג'מה מפתה יותר ויחד איתה כל הטרנינגים מהעשור הקודם או חולצות מסלול זנוחות • הטעות הזו מפספסת עובדה אחת

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

וירוס הקורונה מאלץ אותנו להסתגל למציאות חדשה שבה רובנו עובדים מהבית. לא רק מהבית אלא גם עובדים בבית, כי הכביסה, הבישולים ושאר עבודות הבית, לא יצאו להשבתה. גם הילדים שלנו שם איתנו, מה שהופך את יום העבודה למאתגר יותר מאי פעם.

במציאות הנתונה, נראה חסר טעם להתלבש בבוקר. בשביל מה? הרי אנחנו לא יוצאים. הטעות הנפוצה הזו שמייחסת בגדים אך ורק לרושם חיצוני, מובילה אותנו לברירה הטבעית, והיא הפיג'מה. בימים אלה, הפיג'מה מפתה יותר ויחד איתה כל הטרנינגים מהעשור הקודם או חולצות מסלול זנוחות. קורונה סטייל.

הטעות הזו מפספסת עובדה אחת - הבגדים שלנו משפיעים עלינו, משקפים את מצבנו הנפשי וקשורים לתפקוד הקוגניטיבי שלנו. מחקרים בעולם העבודה מצאו מזמן שהלבוש לא משפיע רק על קולגות ומקבלי שירות אלא על העובדים עצמם. מחקר מצא שעובדים ועובדות בלבוש פורמלי יותר, חשים את עצמם מקצועיים וסמכותיים יותר. אלה בלבוש ספורטיבי חשים את עצמם חברותיים יותר במקום העבודה.

המשמעות שאנחנו מעניקים לבגדים מפעילה קודם כל אותנו. המונח הזה נקרא קוגניציה תלוית בגד, והוא נמצא על ידי החוקרים אדם וגלניסקי בתנאי מעבדה. אנשים שלבשו חלוק לבן, אותו שייכו לרופא, הראו תוצאות טובות יותר במבחן שמדד ריכוז ביחס לאנשים שלא קיבלו את החלוק הלבן.

בימים אלה, חלוק לבן יעורר בנו בעיקר בהלה, אבל העיקרון ברור. שווה לחשוב מה משמעות הבגדים שאנחנו בוחרים להעביר בהם את יומנו. בסופו של דבר, אנחנו מופעלים על ידי הרגלים והתניות, אז אם נלבש פיג'מה או בגד מסמורטט לא נעזור לעצמנו בתהליכי חשיבה וריכוז.

אולי זה שימושי לניקיונות פסח מוקדמים, אבל זה לא מתאים לפגישת העבודה הבאה בזום. ברור שבגדים פורמליים לא רלוונטיים לימי קורונה, אבל חשוב להתלבש! בדיוק כמו שעצמאים ועצמאיות לא יכולים לנהל את העסק שלהם 365 ימים בשנה כשהם לבושים בפיג'מה, כי קשה יותר לתפקד ככה, כך גם כל השאר.

הכי חשוב לזכור שבגדים קשורים לתחושת הנורמליות שלנו, שגם ככה נמצאת בסיכון כרגע. הבגדים עוזרים לנו להתארגן פיזית ונפשית, והטקס של ההתלבשות מידי בוקר עוזר לנו לאסוף את עצמנו, להתמקד במשימות היומיות ולהפחית חרדה.

אז ותרו על הפיג'מה, ובחרו בגדים שיהיו נוחים למצב הנוכחי, אבל ראויים מספיק כדי שתרגישו את רמות התפקוד שלכם. גם לכל מי שצופה בכם יהיה נעים יותר, בין אם אלה קולגות בזום או בני המשפחה שלכם, שחיים אתכם בבית בתוך מציאות לא פשוטה. ככל שנשדר לעצמנו ולאחרים שאנחנו מתנהלים בנורמליות בתוך שגרה לא נורמלית, כך נצליח לעבור את התקופה הזו בטוב.

זכרו להתלבש! זה בריא לנו ולעבודה שלנו.

הכותבת היא ד"ר טלי סטולובי, חוקרת את הפסיכולוגיה של הלבוש, מנהלת הקבוצה @סטיילינג תרפי - להתלבש כמו האישה שאת רוצה להיות.