שטראוס מסכמת את 2019 עם שיפור של 8% ברווח התפעולי: "מספיק חזקים כדי להתמודד עם הסיטואציה המורכבת שנוצרה"

קבוצת המזון מדווחת על ירידה שנתית של 0.5% בהכנסות לכ-8.5 מיליארד שקל, בעיקר כתוצאה מהתחזקות השקל מול הריאל הברזילאי ומטבעות אחרים • בשורת הרווח הנקי הציגה הקבוצה צמיחה של 12% ל-547 מיליון שקל • המנכ"ל בר-דעה על הקורונה: "הגענו מוכנים לאירוע המשברי הזה"

גיורא בר-דעה, מנכ"ל קבוצת שטראוס / צילום: דמיטרי פנצ'קו
גיורא בר-דעה, מנכ"ל קבוצת שטראוס / צילום: דמיטרי פנצ'קו

"הגענו מוכנים לאירוע המשברי הזה, ואנחנו מספיק חזקים כדי להתמודד עם הסיטואציה המורכבת שנוצרה" - כך אמר מנכ"ל קבוצת שטראוס , גיורא בר-דעה, כשהתייחס למשבר הקורונה בשיחה שקיים היום (ד') עם "גלובס", על רקע פרסום דוחותיה הכספיים של הקבוצה לשנת 2019 ולרבעון האחרון. 

חברת המזון, הנמצאת בבעלותה של משפחת שטראוס, דיווחה הבוקר על מכירות של כ-2.1 מיליארד שקל ברבעון הרביעי של 2019 - ירידה של 1.6% לעומת הרבעון המקביל ב-2018. השורה התפעולית הצביעה על עלייה של 7.3% ורווח של 181 מיליון שקל ברבעון, ובשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי רבעוני של 101 מיליון שקל - שיפור של 15% לעומת הרבעון המקביל ב-2018.

את שנת 2019 כולה סיכמה שטראוס עם  ירידה של 0.5% בהכנסות לעומת 2018, לרמה של כ-8.5 מיליארד שקל. בחברה מסבירים כי הסיבה העיקרית לירידה בהכנסות נובעת, רובה ככולה, מהתחזקות השקל מול המטבעות האחרים, ששחקה כ-235 מיליון שקל משורת ההכנסות - מתוכן כ-167 מיליון שקל עקב היחלשות הריאל הברזילאי מול השקל. 

עלייה בהכנסות השנתיות בישראל

פעילותה של שטראוס נחלקת לארבעה מגזרים מרכזיים: שטראוס ישראל, שטראוס קפה, פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית

(בעיקר "סברה" בארה"ב והחזקה משותפת עם סאן מיגל, שנמצאת בבעלות משפחת לימה, בחברת קפה בברזיל) ופעילות בתחום המים ("תמי 4"). 

הכנסות שטראוס ישראל הסתכמו בשנה החולפת בכ- 3.4 מיליארד שקל - עלייה של כ- 4.1% לעומת ההכנסות בשנת 2018. בחברה מציינים כי העלייה נבעה בעיקרה מגידול בכמויות המכירה, בעיקר של יוגורטים, משקאות חלב וחטיפים מלוחים.

חברת הקפה של שטראוס סיימה את 2019 עם יציבות בהכנסות, סביב כ-3.7 מיליארד שקל, ואילו סברה, הפועלת בתחום הסלטים המצוננים בצפון אמריקה, סיימה את השנה עם שיפור של 1.3% במכירות, לרמה של 1.37 מיליארד שקל. חברת אובלה, הפועלת אף היא בתחום הסלטים המצוננים (במקסיקו, באוסטרליה, בניו זילנד ובמערב אירופה), רשמה עלייה של 3.5% בהכנסות - לרמה של כ-172 מיליון שקל.

בתחום המים רשמה שטראוס צמיחה של 6.3% בהכנסות אשתקד, לעומת 2018, לרמה של 628 מיליון שקל. ברווח התפעולי של הקבוצה נרשם שיפור של 8% בשנה שעברה, לרמה של כ-933 מיליון שקל, ובשורת הרווח הנקי הציגה הקבוצה צמיחה של 12% לרמה של 547 מיליון שקל.

חלוקת דיבידנד של 180 מיליון שקל 

במקביל לפרסום הדוחות הודיעה החברה כי תחלק לבעלי מניותיה דיבידנד בהיקף של 180 מיליון שקל במהלך אפריל.

מניית שטראוס הגיבה היום לדוחות בירידה של כ-3% במהלך המסחר בבורסת תל אביב. מתחילת השנה רשמה המניה ירידה של 13%, ושווייה של שטראוס הגיע לכ-10.8 מיליארד שקל.

עם פרסום הדוחות, אמר המנכ"ל בר-דעה: "אנחנו עמוק בשנת 2020, שהופכת להיות אחת השנים המאתגרות ביותר שידעה הכלכלה העולמית. כחברה ישראלית-גלובלית, אנו רואים בימים אלה את היתרונות, כמו גם את האתגרים, בגלובליזציה. ההתגייסות הבינלאומית למציאת פתרון לנגיף הקורונה ושיתוף המידע בין המדינות מייצרים תקווה כי נוכל במהרה להתמודד עם המחלה, אבל התלות העולמית בייצור במדינות אחרות מחדדת את הצורך לשמור במקביל על קיומה ופיתוחה של תעשייה ישראלית חיה, תוססת ותחרותית, המבטיחה אספקה שוטפת של מזון לאוכלוסייה המקומית".

הוא הוסיף כי "הביצועים של 2019 מאפשרים לנו לפתוח את 2020 עם איתנות פיננסית חזקה. מטבע הדברים אנחנו בעיצומו של אירוע מתגלגל, שהשלכותיו אינן ידועות עדיין. ואולם, אנו סבורים שהחברה ערוכה להתמודד עם תרחישים שונים בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, על מנת להמשיך ולספק גם ביקושים מוגברים למוצרינו".

בשיחה עם "גלובס" גילה בר-דעה כי הקבוצה בניהולו הקימה בימים אלה קרן של 10 מיליון שקל לתמיכה בספקים שזקוקים לעזרה, על רקע משבר הקורונה בישראל, ובהם ספקים שנקלעו לקשיים בנוגע לרכישת חומרי גלם או לקשיי נזילות. לדבריו, החברה צפויה להרחיב את הסיוע גם לפעילות בחו"ל, במטרה "להקל על הספקים, כדי שישרדו את התקופה הקשה הזאת", ובהם ספקים בתחומי חומרי הגלם, האריזות, חקלאים ומדיה. 

בנוגע לפעילות של שטראוס לשוק המוסדי (בתי מלון, בתי קפה ורשתות הסעדה) בישראל, אמר מנכ"ל שטראוס ישראל, אייל דרור, כי "המכירות בשוק המוסדי ירדו באופן טבעי לאפס, אבל הן לא מהותיות מבחינת החברה".